שביל ישראל: המדריך המלא Israel National Trail

עודכן לאחרונה: 8/5/2016
כיוון הטיול שלי:

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 42 – מעין נון לחניון נחל עמוד

יום קשה במגמת העלייה לאורך כל היום אך בהחלט שווה כל רגע בהליכה במעלה נחל עמוד אחד הנחלים המפורסמים בארץ ויש סיבה לכך בין מעין בתחילת המסלול ובין מעין בסוף המסלול בהליכה על מצוקים בנחל עמוד עליון ושלל צמחייה חי מערות וחורבות עתיקות

• ​דרגת קושי: קשה מאוד | משך הטיול: 12 שעות | אורך מסלול מצטבר: 936 ק"מ

• נקודות למילוי מים: חניון לילה נחל עמוד (משטרת עין תינה)

• נקודות להספקת אוכל: חניון לילה נחל עמוד (משטרת עין תינה)

• הטמנות: אין | לינה: חניון לילה נחל עמוד (משטרת עין תינה) (בתשלום)

• נ.צ. התחלה: (248156,749716) / (32.84190,35.51106) עין נון

• נ.צ. סיום: (243542,764339) / (32.97387,35.46216) חניון לילה נחל עמוד (משטרת עין תינה)

מתחילים את היום בעין נון שליד מגדל.

מתחברים בחזרה לסימון שביל ישראל וממשיכים בהליכה קלה לכיוון צפון. לאחר כ-1.1 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון כחול. פונים שמאלה אל הסימון הכחול ולאחר כ-80 מטר מתחברים שוב לסימון שביל ישראל. ממשיכים בהליכה, בדרך עוברים מתחת לקו מתח גבוה, ולאחר כ-1.7 ק"מ מגיעים לכניסה לנחל עמוד ומתחברים שוב לסימון השחור.

נחל עמוד נחשב לאחד משמורות הטבע היפות והפופולריות בארץ. תחילתו של הנחל במורדות הר מירון, והוא זורם לאורך 22 ק"מ, עד שהוא נשפך לכינרת סמוך לקיבוץ גינוסר. ברוב חלקיו הנחל איתן, והוא ניזון מכמה מעיינות הנובעים לאורכו. הנחל קיבל את שמו מסלע דמוי עמוד, שניצב בחלקו התחתון, באזור עין עמוד. נהוג לחלק את הנחל לשניים: נחל עמוד תחתון נמשך מהכינרת ועד כביש 85, ומתאפיין בתוואי קל להליכה ורווי במערות פרהיסטוריות לאורכו. לאורכו של נחל עמוד עליון, שנמשך מכביש 85 ועד לבריכות שכווי, ניתן למצוא טחנות קמח רבות, כ-18 מתוך 26 שנמצאות לכל אורך הנחל, והמסלול בו, שנמשך על מצוק, מתאים יותר למיטבי לכת.

• שעות פתיחת השמורה בחורף: מסלול ארוך: 8:00-13:00 | מסלול קצר: 8:00-14:00 | סגירת השמורה: 16:00 (בשישי וערב חג 15:00).

• שעות פתיחת השמורה בקיץ: מסלול ארוך: 8:00-14:00 | מסלול קצר: 8:00-15:00 | סגירת השמורה: 17:00 (בשישי וערב חג: 16:00).

• למידע נוסף על השמורה >>

בריכות שכווי הן מספר בריכות עם מים צלולים ומפלים קטנים, השוכנות בחיבור הנחלים שכווי ועמוד. הבריכות נוצרו מנביעת מעיין עין שכווי, והן מתאימות לשכשוך במים הקרירים.

ממשיכים עם הסימון השחור בתוך נחל עמוד ובדרך עוברים מימיננו את מערת אמירה ואת מערת הגולגולת.

מערת אמירה ומערת הגולגולת הן מערות באפיק הנחל התחתון אסורות לכניסה, בתוכן נמצאו שרידים ארכיאולוגים פרהיסטוריים של בני אדם הקדמון "האדם הגלילי" מלפני 350 אלף שנה.

לאחר כ-1.2 ק"מ מגיעים למעבר מתחת לכביש 8077 (הכביש המוביל לקיבוץ חוקוק וליישוב ליבנים, שנמצאים מצידו הדרום מערבי של הנחל). עוברים במעבר וממשיכים כ-440 מטר נוספים, עד שמגיעים לעמוד שבנחל עמוד ולמעיין עמוד.

העמוד בנחל עמוד הוא סלע של אבן גיר בגובה של כעשרים מטר, שנוצר כתוצאה מתהליכי בליה במצוק הסמוך. נחל עמוד נקרא על שמו.

עין עמוד הוא מעיין נובע עונתי, ולכן אינו מלא במים כל השנה, אלא תלוי בכמויות הגשם שירדו בחורף שעבר.

מהמעיין ממשיכים בסימון השחור במעלה הנחל, ולאחר כ-1.6 ק"מ מגיעים למדרגות של המוביל הארצי - מקום שבו על המצוקים שמשני צדי הנחל עובר צינור המוביל, שנבנה בצורת שתי מדרגות גדולות. ממשיכים בנחל ולאחר כ-3.8 ק"מ מגיעים למעבר מתחת לכביש 85.

מדרגות המוביל הארצי הן מבנה בטון המכסה ומחזיק את צינור המוביל הארצי. המבנה הזה נחשב לאחד הפרויקטים ההנדסיים המורכבים ביותר שבנתה חברת "מקורות" בארץ: הצינור מתגבר על מכשול של שני מצוקים בגובה 150 מטר, לפי עיקרון חוק הכלים השלובים - המים יורדים ונדחפים חזרה למעלה בעזרת כוח הכבידה. במעלה המדרגות שוכן מצפור צ'רה על שם צבי צור (צ'רה), מנכ"ל "מקורות" בשנים 1967-1964 (במהלך כהונתו הסתיימו העבודות על המוביל הארצי והחלה פעילותו), הרמטכ"ל השישי של צה"ל וחבר בכנסת השישית.

• שימו לב: בכביש מתבצעות עבודות ולכן ישנם מקומות מיוחדים שבהם ניתן לעבור במעבר. היזהרו שלא להתבלבל עם הסימונים שאינם קשורים לשביל ישראל.

ביציאה מהמעבר מתחת לכביש מתחברים לסימון הכחול וממשיכים צפונה, ולאחר כ-300 מטר מגיעים לשלט הסבר על שביל ישראל ולברז מים המיועד למטיילים. ממשיכים כ-160 מטר בעלייה בינונית ומגיעים לפיצול שבילים: סימון כחול וסימון שביל ישראל. פונים שמאלה אל סימון שביל ישראל ולאחר כ-340 מטר מגיעים לנחל עמוד ומתחברים לסימון השחור. ממשיכים בהליכה מאתגרת על המצוק מעל לנחל, שחלקה כולל גם טיפוס ומעבר על יתדות בסלע. בדרך עוברים ליד שלט האוסר על טיול במקום בימי שרב או גשם. לאחר כ-4.1 ק"מ יורדים אל תוך הנחל עצמו ומגיעים לפיצול שבילים: שחור וכחול, כשמשמאלנו עין סתר.

עין סתר, ששוכן למרגלות הר מצפה הימים, כמה עשרות מטרים דרומית למפגש בין נחל סתר ונחל עמוד, הוא מעיין עונתי כמו עין עמוד, והוא מתמלא במים רק בעונה הגשומה, ומתייבש בקיץ. אין סימון שבילים שמוביל אל המעיין, וכדי להגיע אליו יורדים ממפגש הנחלים סתר ועמוד במורד נחל עמוד כמה עשרות מטרים - המעיין מסתתר שם בין בולדרים וסלעים ענקיים.

ממשיכים עם הסימון השחור ועולים בסולם, ואחריו בעלייה תלולה ואז בירידה מחליקה ומסוכנת עם מעקות בטיחות.

בסיום הירידה ממשיכים בהליכה, ובדרך חוצים את נחל עמוד מספר פעמים. לאחר כ-1.4 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים: שחור וכחול. הסימון הכחול פונה ימינה ועולה לקבר השייח כווייס, למעיין כובס ולבסוף לצפת.

קבר השייח' כווייס הוא מבנה בן מאות שנים, שמעליו שוכן מעיין עין כובס. המעיין נובע לאורך כל השנה, ומשמש כמקווה לחרדים, המגיעים לטבול בו בכל ימות השבוע בעיקר מהעיר צפת, שנמצאת בקרבת המעיין.

צפת נחשבת לאחת מארבעת ערי הקודש של היהודים, והיא מוזכרת פעמים רבות לאורך ההיסטוריה. העיר נוסדה כנראה במאה השנייה לפנה"ס, וכיום היא משמשת כמוקד תיירותי אזורי ונחשבת לבירת הגליל העליון. צפת מונה כ-33 אלף תושבים, דתיים ברובם.

אנו ממשיכים עם הסימון השחור ובדרך עוברים מתחת לקו חשמל ועל גשר מעל לנחל. לאחר כ-2.3 ק"מ מגיעים למעיינות הצלולים.

מהמעיינות ממשיכים עם הסימון השחור בהליכה על גדת הנחל הזורם בין עצים וצמחים, ובדרך מתחברים לסימון הכחול וממנו בחזרה לסימון השחור. לאחר כ-1 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים: שחור ואדום. פונים שמאלה אל הסימון האדום ונפרדים משביל ישראל, כדי להגיע אל חניון הלילה, שבו מסתיים היום. עולים בעלייה קשה ולאחר כ-530 מטר מגיעים אל המבנה ההרוס של משטרת עין תינה.

משטרת עין תינה שימשה כעמדת שמירה על עין יקים בזמן המרד הערבי בשנים 1939-1936. כיום המבנה נטוש ומרוסס בקליעים, והכניסה אליו אסורה עקב חשש לקריסה.

ממשיכים בהליכה ולאחר כ-500 מטר נוספים מגיעים לחניון הלילה נחל עמוד, שבו מסתיים היום. במקום קיוסק ושירותים, וניתן למלא מים. הלינה בחניון בתשלום, אך יש הנחה לשביליסטים.

חניון לילה נחל עמוד, המכונה גם חניון משטרת עין תינה, הוא חניון בתשלום (יש הנחה לשביליסטים) וניתן למצוא בו תחנת מידע, מי שתייה, קיוסק, שירותים מקלחות ונקודות חשמל.

• מחירי הלינה בחניון: מבוגר: 42 ₪ , ילד: 32 ₪, מבוגר מנוי: 27 ₪, ילד מנוי: 22 ₪

• טלפון: 04-6999984

למעבר למקטע 43 – מחניון נחל עמוד לקיבוץ ברעם >>

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 5 – מחניון נחל עמוד לעין נון

יום מדהים בתוך נחל עמוד תחילה בריכות שכווי ומימיהם הצוננים לרחצה ואלה בתוך תוואי הנחל במפגש עם מים,טחנות קמח עתיקות צמחייה ויופי עוצר נשימה כאשר לבסוף העמוד המפורסם של הנחל עין עמוד ועין נון השליו והרגוע בפאתי היישוב מגדל

• ​דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 10 שעות | אורך מסלול מצטבר: 105 ק"מ

• נקודות למילוי מים: עין נון, מושבת מגדל | נקודות להספקת אוכל: מושבת מגדל

• הטמנות: אין | לינה: מגדל

• נ.צ. התחלה: (243542,764339) / (32.97387,35.46216) חניון לילה נחל עמוד (משטרת עין תינה)

• נ.צ. סיום: (248156,749716) / (32.84190,35.51106) עין נון

מתחילים את היום בחניון הלילה נחל עמוד (משטרת עין תינה).

חוזרים לנקודה שבה נכנסנו אתמול לחניון הלילה ומתחברים לסימון הירוק. מתחילים בירידה קלה עד בינונית בחזרה אל שביל ישראל ולנחל מירון, ולאחר כ-540 מטר מגיעים לפיצול שבילים: ירוק ושחור. פונים ימינה אל הסימון השחור ומתחברים בחזרה לשביל ישראל בתוואי נחל מירון.

ממשיכים כ-800 מטר במגמת ירידה ומגיעים לפיצול שבילים נוסף: שחור ואדום. הסימון האדום מוביל למשטרת עין תינה ולחניון הלילה נחל עמוד, אך אנו ממשיכים בסימון השחור.

לאחר כ-250 מטר בסימון השחור מגיעים לפיצול שבילים נוסף: שחור וכחול. פונים שמאלה עם הסימון השחור ובדרך עוברים בפיצול הנחלים מירון ונחל עמוד, ומתחברים לנחל עמוד. לאחר כ-1.1 ק"מ מפיצול השבילים האחרון מגיעים לבריכות שכווי ולפיצול שבילים נוסף: שחור וירוק.

• למידע נוסף על השמורה >>

ממשיכים ישר עם הסימון השחור במגמת ירידה קלה בנחל עמוד, ובדרך עוברים בין טחנות קמח עתיקות, גשרים וקו מתח גבוה. לאחר כ-2.3 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים: שחור וכחול. הסימון הכחול פונה שמאלה ועולה במעלה ההר אל קבר השייח' כובס, עין כובס והעיר צפת, אך אנו ממשיכים ישר עם הסימון השחור בתוואי נחל עמוד.

במהלך ההליכה חוצים את הנחל מספר פעמים הלוך וחזור, ולאחר כ-1.4 ק"מ מגיעים לקטע שבו עולים בעלייה מחליקה בעזרת מעקות. עם סיום העלייה יורדים בסולם שהוצב במקום ומגיעים לפיצול שבילים: שחור וכחול. המעוניינים להגיע לעין סתר ימשיכו מהפיצול במורד הנחל בשביל ללא סימון, ולאחר כמה עשרות מטרים יגיעו למעיין שנחבא בין סלעים.

מהפיצול שביל ישראל ממשיך שמאלה עם הסימון השחור בעלייה קלה עד בינונית ומיד לאחריה ירידה בתוואי נחל עמוד.

לאחר כ-4.1 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים: סימון שחור וסימון שביל ישראל. פונים שמאלה אל סימון שביל ישראל ועולים בעלייה קלה עד בינונית כ-340 מטר, עד שמגיעים לפיצול שבילים נוסף: סימון שביל ישראל וסימון כחול. פונים ימינה אל הסימון הכחול ומתחילים בירידה קלה. לאחר כ-150 מטר מגיעים לשלט הסבר על שביל ישראל ולפיצול שבילים נוסף: כחול ושחור.

פונים ימינה אל הסימון השחור, חוצים את כביש 85 בזהירות רבה וממשיכים ללכת במגמת ירידה בתוואי נחל עמוד.

• שימו לב: יש לעקוב אחר הסימונים בריכוז רב, עקב עבודות בנייה מסיביות בכביש במקום.

לאחר כ-3.8 ק"מ מכביש 85 מגיעים למדרגות המוביל הארצי, הנמצאות משני צדי הנחל.

ממשיכים בתוואי הנחל ולאחר כ-1.6 ק"מ מגיעים לעמוד הסלע המפורסם שעל שמו נקרא נחל עמוד ולעין עמוד.

מעין עמוד ממשכים עם הסימון השחור בתוואי הנחל כ-440 מטר ומגיעים למעבר מתחת לכביש 8077. עוברים במעבר וממשיכים בתוואי הנחל, כשבדרך חולפים על פני מערת גולגולת ומערת אמירה. לאחר כ-1.2 ק"מ מגיעים ליציאה מנחל עמוד ולפיצול שבילים: סימון שחור וסימון שביל ישראל.

פונים ימינה אל שביל ישראל בלבד, ממשיכים בהליכה ובדרך עוברים מתחת לקו מתח גבוה. לאחר כ-1.5 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים נוסף: סימון כחול וסימון שביל ישראל. ממשיכים אל הסימון הכחול, אך לאחר כמה עשרות מטרים פונים ימינה אל סימון שביל ישראל בלבד, ולאחר כ-1.1 ק"מ מגיעים לעין נון ולמושבת מגדל, שם מסתיים היום.

במרחק קצר (כ-500 מטר) מהמעין בצומת ישנה מכולת ומקום למלא מים יש גם במעין וגם במכולת.