כל המידע על בובה של מולדת
בובות המזכרת, שהחלו להופיע בארץ בשנות ה-20 למאה הקודמת ונעלמו בסביבות שנות 80, היוו חלק בלתי נפרד מיצירת ההווי וסמלי התרבות בארץ. באותן שנים, העובדה כי הן נוצרו על ידי אומנים עבור מבוגרים, ודמו כל כך לבני אנוש, נתנה להן תפקיד חשוב בעיצוב ערכים כגון הלאומיות, אתניות, זהות ישראלית, רב תרבותיות ועוד. ד"ר שנהב: "במבט לאחור על אוצר בובות הלאום האלה מעורר זיכרון, ואולי אף געגוע. אולם התערוכה מבקשת להרחיב את יריעתה מֵעֵבֶר להקשר הנוסטלגי ולראות בבובות יחידה סמלית, המעבירה מֶסֶר ומשמעות של זמן ותקופה על התמורות שחלו בהם במהלך שבעה עשורים."
מרבית הבובות נשמרו באוספים פרטיים הושאל ממוזיאונים ומאספנים ישראלים, אשר רכשו אותן בעשורים האחרונים. בובות אחרות "הוחזרו" ארצה, בעקבות רכישות של אספנים שנעשו בשנים האחרונות דרך אתר המכירות הפומביות E-Bay. בובות אלה, שנלקחו לתפוצות כמזכרת מהארץ בידי יהודים שביקרו כאן, השלימו את מסען והן חוזרות למקום שממנו יצאו. תאפשר לקהל הצצה לעולם המורכב של ייצוג ולאומיות כחלק מרכזי בהבניית עולם המזכרות בפרט ובכינון הישראליות בכלל, דרך חוויה נוסטלגית מהנה ומרתקת.
הבובות נעשו בטכניקות ובאיכויות עיצוב שונות ונמכרו בחנויות בתל-אביב ובאתרי תיירות ברחבי הארץ. לאורך שבעה עשורים התנהל בתוך עולם העיצוב והייצור של הבובות מעין שיח פנימי הנוגע בסוגיות של מקומיות, שייכות וזהות. בובות של צברים, תימנים, יהודים דתיים וערבים עוצבו ויוצרו לאורך השנים, אולם הווייתם ומידת נוכחותם הייתה שונה. התבוננות בתופעת בובות הלאום חושפת ארבע תקופות, שבכל אחת מהן ניתן להבחין בקשר הדוק בין ייצור הבובות לתהליכים חברתיים, תרבותיים ופוליטיים רחבים: השנים שלפני הקמת המדינה: מפלורליזם יהודי-אתני לניצני ישראליות; שנות החמישים והשישים של המאה העשרים: מעצבים לאומיות ישראלית; שנות השישים והשבעים של המאה העשרים: ישראליות במפנה; שנות השמונים של המאה העשרים: סוף עידן בובות הלאום.
היי,
מה תרצה לכתוב על "בובה של מולדת"?