טיול בתל גזר

מסלול מיוחד וקליל עם תצפיות משגעות מכיוון גבעות אזור המרכז. הטיול בתל גזר יכול להיות רומנטי ונינוח או ארוך ואתגרי ומתאים לשעות היום החורפית ושעות הלילה בקיץ. במסלול פוגשים מעיין קטן ומסיימים בכפר בן נון, צופים בנופים הנגלים מול העין, כשאורות העיר נדלקים ממול. מסלול המתאים כל השנה, כשבכל עונה יתגלה בו קסם אחר. מאת: דובי זכאי
עודכן לאחרונה: 25/12/2013

כל השנה

מאפיינים: רומנטיטיול 4x4
  • סוג ג'יפ: קל
  • התחלה: לפני שער הכניסה לקיבוץ גזר (על כביש 424, בין מחלף נשרים - צומת חט' 7 לטרון).
  • סוף: כפר בן נון, על כביש 424.
  • חניונים: תל גזר מתחת לעץ השיזף. ליד מעיין עין ורד.
  • היכן נקודת העצירה לקפה: תל גזר, ליד מעיין עין ורד.

על המסלול

מסלול קל יחסית, מלא ניחוחות רומנטיים, המומלץ גם בחורף וגם בקיץ - כשגשום בחורף, חלק מהדרך בוצית. לכן, לא כדאי להיכנס לחלק הראשון של המסלול בימים שכאלו ובכל מקרה, מומלץ להגיע בשעות הבוקר והצהריים. בקיץ, כדאי לבחור את שעות אחר הצהריים, לקראת שקיעה. בשקט אפשר לבחור את המקום כנקודת מפגש לארוחת ערב משותפת עם חברים. המקום מתאים גם לבריחה רומנטית זוגית, בשילוב הכנת קפה, קצת יין ועוגות. רוב הדרך קלה. יתרונו של הג'יפ שהוא יכול לקחת אתכם למקום בו אין אנשים רבים, בגלל מגבלות השטח, שאינם מתאימים לרכב פרטי. כדי להיכנס לאווירה נחלק את הטיול לשניים: אחד, עד תל גזר, מיועד להסתיים כטיול לילה רומנטי. אפשרות אחרת טיול אחר צהריים נינוח, עם תצפיות יפות.

מהלך המסלול

(איפוס)
0- הכניסה לקיבוץ גזר. שלט הכוונה ימינה לתל גזר, מרכז מבקרים ובית בד. קיבוץ גזר, שאתם נמצאים בכניסה אליו, קיבל את שמו מגזר הקדומה. במלחמת השחרור הקיבוץ נכבש על ידי חיילי הלגיון. 28 נפלו על הגנת הישוב ו-30 נפלו בשבי. אתר זיכרון נמצא בלב הקיבוץ להנצחת הקרב על גזר.
0.3 - פניה שמאלה לשביל אדמה (קחו בחשבון שזו אדמה, חומה כבדה, במידה והגעתם בחורף מיד אחרי גשמים לא מומלץ להיכנס לשבילים).
0.5 - פניה שמאלה המשך דרך העפר.
1.4 להמשיך ישר בשביל.
2.5 - ממשיכים ישר. בימי האביב, החיטה גדלה כאן משני צידי השביל, נוצר מראה השביל כעין נהר חום מתפתל בין השדות. אחד המקום היפים בהם ניתן לנסוע בין שדות חיטה אדירים. החיטה מצהיבה לקראת שבועות.
2.9 - ממשיכים ישר (יש פניה שמאלה, אך אתם דבקים בנסיעה ישר). עתה כבר תל גזר מתנשא מעליכם.
3.3 פניה שמאלה לתל גזר, מטפסים בשביל העולה לתל.
3.5 - בפניה לתל גזר, עץ השיזף הענק ניצב ממש בכניסה. מי שרוצה הפוגה, אפשר בצילו או לידו, אך מכאן אין שדה ראיה לנוף. המקום מסודר לישיבה בצוותא. אני אישית מעדיף את הישיבה מול הנוף לקראת השקיעה.

תל גזר: תל ארכיאולוגי ששמו בערבית הוא תל אל ג'זארי. שם נוסף תל אבו שושה. יש כמה מקומות בארץ שנקראים בשם תל אבו שושה. החפירות הארכיאולוגיות מצביעות על ראשית ההתיישבות בתקופה הכלכוליתית, במשך תקופות ארוכות היתה התיישבות ופריחה בתל. על התל נראים שרידי ביצורים, עם שילוט הסבר מצויין של רשות הטבע והגנים. בחלק התחתון, שיורדות אליו מדרגות עץ תלולות, נמצאת חציבה ארוכה, בזווית תלולה באורך של כ-7 מ'. זהו מפעל מים קדום. אפשר להגיע אל מקורות המים דרך המנהרה. המקום נמצא בלב האתר מתחת לנקודת התצפית.

אם הגעתם לכאן למען במטרה להעביר ערב רומנטי מול הנוף, אז תתחילו, בטרם יסתלק היום, לפרוק את הציוד, לפני השקיעה. שני כסאות מול הנוף. להשתדל להקדים את הכנת הקפה ולהכין את העוגה ליד, כך שתהיו מוכנים לשבת בשקט, ללוות את השמש היורדת במערב אל הפס הכחול שרואים מכאן, הים התיכון. אורות הישובים לאט לאט עולים במישור החוף, תשקיעו מבט נוסף באורות העולים של מפעל נשר, נראה כאילו רכב ענק ירד מהחלל.

יש כמה מקומות לשבת. על הסלעים ממערב למגרש החניה, אפשר ללכת קצת צפונה ממגרש החניה ובלב השטח הירוק (באביב), לשבת מול השקיעה. אפשרות נוספת, הכרוכה במעט הליכה, מזרחה בשביל אל נקודת התצפית הגבוה. בהחלט שווה את ההליכה, אפשר לשבת על מעקה האבן ולהכין שם את הקפה (כדאי בסיום לחזור בדרך העפר עד שער הכניסה לקיבוץ גזר).

(בתל גזר עושים איפוס)

0.1 - יורדים מהתל, פונים שמאלה, לשביל משובש.
0.5 - סימון שביל אדום ושלט מפנה לעין ורד. השביל שמשתלב ימינה מעלה אתכם לישוב כרמי יוסף. ולפני הישוב יש שער ברזל שבדרך כלל בשישי ושבת השער סגור.
1.3 - ממשיכים ישר. מימין לכם מטע של שסק, להקפיד לא להיכנס למטע, אלא אם הבעלים נמצא ואתם מבקשים לקנות.
1.8 - מעין עין ורד. זהו מעיין קטן שנובע מתחתית בריכה מסודרת. הבריכה שימשה להשקיית עדרי כבשים שרועים כאן לפעמים. עץ תאנה ענק נמצא ליד המים. בעונת החורף עץ התאנה אינו נותן עלים. המים יוצאים מהבריכה, זורמים מערבה בצמחיה סבוכה. וכך, למרגלות תל גזר, ממזרח, על סימון שביל אדום מעיין יפה, עין ורד. בריכה סדורה תחת עץ תאנה גדול. לאחרונה המקום טופח והפך אתר זיכרון לזכרו של איתי שטיינברג ז"ל, בן כרמי יוסף שנפל במלחמת לבנון השניה. המעיין חזר לשמו המקורי עין וורדא. המקום גודר נוקה ושופץ. אנא שמרו על המקום היפה.
1.9 - ממשיכים ישר (סימון שביל אדום). השביל נעשה קצת יותר עצבני, כמה סלעים גורמים לקפיצות, לנסוע לאט. אם אתם נוהגים ברכב שטח קל, יש להשגיח על הגחון.
2.2 - צומת שבילים, אנחנו ממשיכים ישר.
3.0 פניה שמאלה (עוברים ליד הבתים של כפר בן נון).
3.4 עיקול השביל ימינה (בדרך עוברים ליד משתלה גדולה, שווה להיכנס אולי יש משהו נחמד).
3.9 קצה מסלול. אנחנו בכפר בן נון.

כפר בן נון: נקרא על שם יהושע בן נון, שניצח בקרב בעמק איילון את המלך האמורי. הישוב הוקם בשנת 1952 על אדמות הכפר אל קובאב (בערבית "הכיפות").

כמה טיפים

1. בימי החורף, אחרי בגשם, ישנו בוץ כבד בין שדות החיטה. ממש לא כדאי להיכנס.
  2. מראות החיטה לאורך השביל יופיעו באביב.
  3. בלילות הקיץ אוויר טוב מגיע מהים, מראות הנוף משכרים. ממגרש החניה דקה הליכה עד נקודת הישיבה. אין שולחנות ישיבה מסודרים.