לוח אירועים

עונות:  סתיו, אביב, קיץ, חורף
מפת סימון שבילים:  2 - הגליל העליון
מאפיינים:  מעגלי, מתאים למשפחות, טיול פריחה, רומנטי, למיטיבי לכת
נקודות ציון:  (239612, 763169) / (35.4201, 32.9634)
דירוג:  8.92
הוסף למפת הטיולים שלי

הדף בשפה האנגלית:
The Coral Peony and the Upper Kziv Stream

למשך שבועיים בשנה בלבד, מקשטת אדמונית החורש, אחד מהפרחים המרשימים ביותר בארצנו, את שביליו של הר הלל ומוסיפה להרי מירון עוד סגולה של יופי וחן. האזור כולו טובל בירוק, שופע בפריחה וקורא לנו אליו. לא לשכוח מגדיר פרחים.

ניתן לבקר את אדמוניות החורש בטיול מעגלי (רכב אחד מספיק) שאורכו 4 ק''מ - המתאים לכל בני המשפחה, או בטיול למיטבי לכת (מומלץ בחום), אשר מבקר גם בחלקו העליון והמרשים של נחל כזיב. אורך מסלול זה הוא 9 ק''מ והוא אינו מסתיים בנקודת ההתחלה.

את אדמוניות החורש נמצא רק באמצע חודש אפריל, אך המסלול מומלץ כל השנה. ניתן להתקשר למרכז הסברה גליל עליון - 04-6923112 כדי לברר על מועדי הפריחה המדויקים של האדמוניות. באופן כללי שיא הפריחה הוא ב 15 לאפריל פלוס מינוס שבוע.

איך מגיעים

נקודת התחלה: בית ג'אן -  ניתן להגיע לבית ג'אן מכביש 85. בצומת רמה פונים צפונה לכביש 864, עוברים את הישוב רמה וממשיכים עד שמגיעים לפניה ימינה לעבר בית ג'אן [1-במפה]. מי שמגיע בכביש 89, פונה דרומה לכביש 864 בצומת חסן, עובר את הישוב פקיעין ופונה שמאלה בהגיעו לצומת לעבר בית ג'אן [1].

ממשיכים עם הדרך העולה לבית ג'אן. במזלג הראשון [2] ממשיכים עם הדרך הראשית (שמאלה), עוברים את תחנת הדלק וממשיכים עם הכביש שניתן למצוא בצידו סימון שבילים שחור. בסוף הרחוב, לאחר מעבר לצד תחנה לבריאות המשפחה (קופת חולים), פונים ימינה [3]. ממשיכים ישר עד הכיכר, בה פונים שמאלה. ממשיכים ישר עד שמגיעים לצומת  T. פונים ימינה ומיד לאחר מכן ישנה צומת עם פניה שמאלה. בצומת זה ישנו עמוד חשמל עליו מסומן סימון שבילים כחול [4]. פונים בעקבות סימון השבילים בדרך שרובה סלולה מעט פחות מ-3 ק''מ עד שמגיעים לפיצול דרכים [6]. מצד ימין יהיה חניון שבעונות הפריחה יהיו בו פקחים של רשות הטבע והגנים. בחניון זה חונים וכאן מתחיל המסלול.

נקודת הסיום: לאלו הבוחרים במסלול המעגלי שאורכו כשעתיים, נקודת הסיום היא גם נקודת ההתחלה. לאלו הרוצים לעשות את המסלול הארוך שעובר גם בנחל כזיב ומתאים למיטבי לכת, יש להשאיר רכב שני בכפר בית ג'אן. לשם כך, הנהגים יחזרו עם הרכבים עד לנקודה בה פנינו את הפניה שמאלה האחרונה. [4] .בצומת זה, נפנה ימינה ונמשיך ישר (לא כפי שבאנו). נמשיך ישר עד שנראה כיכר. מעט לפני הכיכר ישנה פניה ימינה [14]. נפנה בה, נמשיך עוד כ 200 מטרים עם הכביש ונשים לב לפניה לכביש גישה לחניה עליו נמצא סימון שבילים ירוק. זוהי נקודת הסיום. (ניתן גם לשאול מקומיים היכן הירידה לעין גורנה (עין ג'ורון).

מסלול ארוך או קצר

כאמור לעיל, ניתן לעשות את המסלול בשתי אפשרויות שונות. הראשונה הינה מסלול מעגלי בין 4 ק''מ שכולל עליה להר הילל, מעבר בשביל האדמוניות וחזרה לרכב. האפשרות השניה היא למסלול למיטבי לכת, שאורכו כ-9 ק''מ וממשיך לאחר הביקור בשביל האדמוניות לעבר נחל כזיב ומסתיים בפאתי בית ג'אן. שני המסלולים מתחילים מאותה נקודה.

תחילת המסלול

מהחניון [6] נתחיל ללכת מזרחה בשביל עפר המסומן בסימון שבילים ירוק. בהליכה נוכל לראות את המטעים והשדות המעובדים על ידי תושבי בית ג'אן. מסביב נראים הרי הגליל העליון בולטים במלוא עצמתם. לאחר הליכה של כק''מ יוצא מדרך העפר, שביל המסומן בסימון שבילים שחור שמאלה, לעבר הר הילל. נטפס עם שביל זה, כשבדרך מלווים אותנו עצי אלון מצוי עליהם מטפסים זלזלת קנוקנות, זלזלת מנוצה, יערה איטלקית, קיסוסית קוצנית ופואה מצויה. בדרכנו נוכל למצוא את רימונית הלוטם, סוג של צמח מיוחד אשר נטפל בדרך כלל לצמחי הלוטם וניזון מהצמח הפונדקאי. לצידי השביל נראה שיחים רבים של לוטם מרווני ולוטם שעיר (ראו אגדות), המקשטים בשלל צבעים את דרכנו.

לאחר כ -450 מטרים, נגיע לדרך עפר המסמנת את סוף העלייה [8]. לאלו הרוצים להנות מתצפית מרשימה (לא חובה), ניתן לעלות בדרך עפר שאורכה כ-600 מטרים המטפסת לפסגת הר הלל. הר הלל המתנשא לגובה של 1071 מטרים, קרוי על שמו של הלל הזקן, אשר על פי המסורת קבור בשולי הישוב מירון, לרגלי הר מירון. בשיא החורף, לעיתים מבעד למעטה השלג, פרחת הרקפת היוונית אשר נחשבת לאחד מהמינים הנדירים שבארץ. לעיתים ניתן לראות בפסגת ההר גם את פריחת אירוס החרמון. בעקבות מאבק של החברה להגנת הטבע והגופים הירוקים, הבסיס הצבאי אשר הוקם לא נבנה על הפסגה ממש אלא באתר סמוך.

לאלו שבחרו להנות מהתצפית נשוב בחזרה לשביל השחור ונצטרף לאחרים. נמשיך עם השביל השחור, העובר דרך שער ברזל, לעבר שביל האדמוניות.

שביל האדמוניות

השביל, היורד מהר הלל, ואורכו כ-300 מטרים הוא אחד המקומות היחידים בארץ בו פורחת אדמונית החורש. לאדמונית, פרח ענק דמוי ספל פתוח שצבעו אדום עמוק וקוטרו עד כ-10 ס''מ. בלב הפרח גוש צהוב בולט של אבקנים. ארץ ישראל היא גבול התפוצה הדרומי של אדמונית החורש (ראו אגדה). מועד פריחתה של האדמונית הוא קבוע והוא נמשך כשבועיים ימים בלבד שמרכזם ב 15 לחודש אפריל. נעים להתרשם, אך אסור כמובן לקטוף.

ליד האדמונית גדלים פרחים מני סחלבים רבים, בינם סחלב אנטולי, סחלבן החורש ועוד.

נמשיך בירידה עם השביל המסומן בסימון שבילים שחור, עד שנגיע למפגש עם דרך עפר. אלו הרוצים במסלול המעגלי הקצר, יפנו שמאלה, עם הסימון הכחול והליכה נוחה של כ-2 ק''מ (40 דקות) תוביא אותם אל החניון.

המסלול הארוך

אלו הרוצים להמשיך ולהנות מיופי הקסום של תחילתו של נחל כזיב, יפנו ימינה בשביל העפר. לאחר כ-400 מטרים נגיע למעיין הנקרא עין הזקן [10]. המעין, אשר נקרא גם הוא על שם הלל הזקן, נמצא בתוך בור חצוב גדול. שפיעת המעיין בדרך כלל דלה והבור אינו מלא מים. סביב למעיין, נקודה מצוינת להפסקת אוכל, נוכל להבחין במינים נדירים כגון: טופח עדין, רומוליאה זעירה וחיננית רב-שנתית.

נחל כזיב.

לאחר הביקור בעין הזקן [10], נעזור את דרך העפר ונחבור לשביל המסומן בסימון שבילים ירוק היורד לעבר אפיקו של נחל כזיב.  נחל כזיב, המתפתל לאורך 20 ק''מ, מתחיל בצידם המערבי של הרי מירון ונשפך לים התיכון צפונית לנהריה. בימי החורף הנחל מנקז מי גשמים רבים, ואליהם מצטרפים מי נביעות המעיינות שלאורכו.

לאחר כ-300 מטרים, מגיעים למפל אותו יורדים בזהירות מצידו וממשיכים עם השביל. לאחר כ-200 מטרים נוספים נפגוש במרכז השביל את חוזרר החורש. החוזרר, שצומח בארץ בהרי  מירון בלבד, שייך למשפחת הוורדנים, אשר עציה (שזיף, שקד, תפוח, אגס) מאפיינים את היער ההררי הנשיר ששולט באזורים הצפוניים של כדור הארץ. זהו עץ לתפארת, בעל עלים רחבים דמויי כף יד, פריחה לבנה ופירות שנראים כמו תפוחונים צהבהבים. בסך הכל נספרו באזור הרי מירון כ - 30 עצי חוזרר החורש, דבר ההופך אותו לאחד הצמחים הנדירים ביותר בארצנו. העץ שנפגוש בנחל כזיב עליון הוא המרשים מכולם. הוא פורח במחצית הראשונה של חודש אפריל ומבשיל את פירותיו בסתיו.

ממשיכים עם השביל עוד כ-3 ק''מ. במסוך לנקודה בו ישנו מפגש עם ואדי נוסף הנשפך משמאל לתוך נחל כזיב [11] נובע עין שביל בתוך בריכה עגולה. ליד המעיין המהווה נקודה מצויינת לעצירה צומח לבנה רפואי יפה. שימו לב כי ישנו סימון שבילים שקוף (לבן, ריק, לבן) המפנה את המטיילים מהשביל לעבר המעיין.

כ-500 מטרים לאחר המעיין [12] פונה השביל שמאלה במעלה ההר (שימו לב לא לפספס את הפניה בשביל). השביל מטפס לשלוחה של הר שפנים ,ויורד מצידה השני. כל האזור הינו שטחים חקלאיים המעובדים על ידי תושבי בית ג'אן.

השביל יורד מעברה השני של השלוחה וחוזר ומטפס לעבר בית ג'אן.

בית ג'אן

בית ג'אן הוא כפר דרוזי הנמצא בהרי מירון. זהו כפר דרוזי מהגדולים בארץ והגדול מבין הכפרים שבגוש הרי מירון. נראה כי שמו שומר בחובו את שמה של בית דגן המקראית. הכפר הוא הגבוה בכפרי ישראל וחלקו העליון נמצא מעל ל1000 מטרים מעל פני הים. הכפר הוקם ככל הנראה סביב המאה ה-13 או ה-14 על שרידים של ישובים קדומים יותר. כיום יש בכפר כמעט כ-10000 תושבים העובדים בכוחות הביטחון, כעובדי חוץ או כחקלאים. מאז שהוכרז הר מירון כשמורת טבע ישנו סכסוך מתמיד בין תושבי הכפר לבין אנשי רשות הטבע והגנים בעקבות ההתרחבות של הכפר למגורים ולחקלאות. שיא הסכסוך היה בשנת 1987 אז לאחר התכתשות אלימה בין תושבי הכפר לאנשי הרשות ולמשטרה, הסכימו להקים פרויקט ביוב לכפר בבקעת הסרטבה. הבעיות לא נגמרו, ועד ימינו ישנם קונפליקטים נמשכים בנושא ההתיישבות והתנאים אותם דורשים תושבי הכפר.

סיום המסלול

בתום העליה לבית ג'אן נגיע אל עין גורנה (עין ג'ורון). מעיין זה היה בעבר מקור המים העיקרי של בית ג'ן, ולפיכך גם מקום המיפגש ומרכז חיי החברה של הכפר. בעקבות הנחת קו צינור מים לכפר ירד המעיין מגדולתו. לאחר שנים של הזנחה וזוהמה במעיין, החליטו אנשי בית ג'ן להשיב למעיין את כבודו ואת יופיו משכבר. והפכו את הנביעה ואזור סביב לגן עם מטעים ותעלות מים להנאת הכלל. נקודה מצויינת לסיום הטיול בטרם ממשיכים עם הרחוב למקום בו חונה הרכב המאסף.

לאכול באזור

זכרו להגיד שהגעתם דרך אתר טיולי!

מפת האזור

הצג במפה גדולה עם מידע נוסף מסביב הצג במפה גדולה עם מידע נוסף מסביב  הצג במפה גדולה עם מידע נוסף מסביב

טוען את המפה

אגם חי - קיבוץ יראון
10% הנחה
לפרטי הקופון

הוספת תגובה הוספת תגובה  | פורום טיולים פורום טיולים  | הדפסה הדפסה  | מפה  | המלצה לחבר המלצה לחבר