לוח אירועים
יש כרגע 30 אירועים
לחצו על התאריך וקבלו את כל אירועי היום לחצו על התאריך וקבלו את כל אירועי היום:
ספטמבר 2014
אבגדהוש
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

הצג את אוקטובר

אוקטובר 2014
אבגדהוש
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 
מזג האויר באזור הטיול
לתחזית מזג האויר בכל הארץ
אטרקציות סמוכות
לכל האטרקציות
מסעדות סמוכות
לכל המסעדות
נקודות חן באזור
לכל הטיפים ונקודות החן
חניוני לילה סמוכים
לכל חניוני הלילה
מדריכים באזור
לכל המדריכים
צימרים וחדרי אירוח באזור
לכל הצימרים
מסלולים קרובים
 
מסלול הצומח והחי תגובות למסלול

קומראן ועינות צוקים

חבל ארץ:  צפון ים המלח
משך המסלול:  יום
רמת קושי:  בינוני, 6 ק"מ
עונות:  סתיו, אביב, קיץ, חורף
מפת סימון שבילים:  8 - צפון מדבר יהודה וים המלח
מאפיינים:  מעגלי, אפשרות לכניסה למים, מתאים למשפחות, מתאים לנכים / עגלות תינקות, רומנטי, למיטיבי לכת
נקודות ציון:  (1934, 11269) / (35.4513, 31.7164)
דירוג:  8.2
לוח ירח:  זריחת ושקיעת הירח והשמש לחודש זה
עודכן לאחרונה:  22/6/2014
איזור:  ים המלח ומדבר יהודה
מפת אזור ים המלח ומדבר יהודה
strName למפת המסלול למפת המסלול
אזור המסלול במפות Google אזור המסלול במפות Google
מתוך אתר עמוד ענן למפה טופגרפית של אזור המסלול מתוך אתר עמוד ענן
למפת המסלול
להדפסת המסלול
הוסף למפת הטיולים שלי

הדף בשפה האנגלית: 
Qumran and Einot Tzukim



הטיול שלנו לוקח אותנו לפנינת טבע של ים המלח - השמורה הנמוכה בעולם– עינות צוקים, ולאתר היסטורי חסר תקדים בו נמצאו המגילות הגנוזות בנות ה-2000 שנים קמראן. המסלול גם מציע קטע הליכה רגלי למיטבי לכת בין 2 שמורות הטבע העובר על מדרגת נוף מרשימה של מדבר יהודה.

,

 אין כל חובה לטייל גם במסלול הרגלי המחבר בין השמורות.  ניתן לבקר עם הרכב בכל אחת משמורות בצורה עצמאית. לאלו שבוחרים גם ללכת על המצוק המשקיף לים המלח, שימו לב להתחיל את המסלול מספיק מוקדם כי הוא לוקח לפחות כ- 6 שעות ומסוכן לסיימו אחרי רדת החשיכה.

"סיכויי הבילוי בעינות צוקים נראו לנו מזהירים ממש כמו יריחו, וכבר היינו מוכנים להכתיר את ים המלח כחוף העדנים: מים, צמחייה, חיות ועופות, גאולוגיה ומרחצאות חמים - הכל מצוי כאן בשפע, ובלי כל היסוס החלטנו לשהות יומיים על עין זו". כך מתאר החוקר הנודע הנרי בייקר טריסטראם, המכונה "אבי החי והצומח בארץ ישראל", את שמורת טבע עינות צוקים בספרו "מסע בארץ ישראל - יומן 1864-1863".

איך מגיעים

מירושלים ממשיכים לנסוע בכביש מספר 1 מזרחה, עד לצומת הלידו שבצפון ים המלח. בצומת פונים ימינה, על כביש מספר 90, לכיוון קליה.

היכנסו לגן לאומי קומראן, השאירו שם רכב אחד, והמשיכו לשמורת טבע עינות צוקים (עין פשחה).  


עינות צוקים

עינות צוקים הינה שמורת טבע לאורך 5 ק"מ בחופו הצפוני של ים המלח. בשמורה, שהוכרזה בשנת 1969,  מספר קבוצות נביעות ועין פשח'ה (עינות צוקים) היא המרכזית שביניהם.  המים הינם מתוקים יחסית למימי ים המלח אך עדיין מלוחים מכדי לשמש לשתיה. עם זאת צמחיה מגוונת משתמשת במים ואיתה אף מספר מיני בעלי חיים. השמורה חולקה לשלושה חלקים: החלק הצפוני - "השמורה הסגורה", החלק המרכזי  -"שמורה קולטת קהל" בו יש בריכות להנאת הקהל והחלק הדרומי "השמורה החבויה" בו עובר מסלול הטיול שלנו. טיול זה דורש תאום מראש עם שמורת עינות צוקים בטלפון: 029942355.
החלק הצפוני סגור לחלוטין למבקרים ועל כן הוא מכונה "השמורה הסגורה". הכניסה לשטח זה אסורה, למעט אנשי מקצוע מטעם רשות הטבע והגנים, הנכנסים אליו לעתים נדירות רק כדי לוודא שלא ניזוק. בחלק זה נותנים לטבע לומר את דברו ללא כל התערבות של יד אנוש. סך שטח השמורה: כ2,700 דונם.

בשמורה הותקנו בריכות המוזנות ממימי המעיינות וכן ישנו שטח סגור שמטרתו להגן על השמורה ולשמר את אופי הטבע המיוחד שבו. הכניסה ל-2 האתרים היא בתשלום ומומלץ לקנות כרטיס לשניהם שהוא זול יותר.

תחילת המסלול היא "בחוות האפרסמון". לפני זמן לא רב הסתיימה חפירה באתר זה, שהתבצעה על ידי הפרופסור יזהר הירשפלד מהאוניברסיטה העברית. חפירה מקודמת יותר נעשתה על ידי הכומר הצרפתי  רונלד דה וו שחפר בשנים 1955-1957. אפרסמון זה הוא לא אותו אפרסמון שאנו מכירים היום. למעשה החוקרים לא יודעים מהו בדיוק צמח האפרסמון, כל שיודעים שזהו צמח אנדמי (יחודי) לאזור ים המלח שצמח פה לפני 2000 שנה (תקופת בית שני) וממנו הפיקו בושם יקר מאוד. כל כך יקר שמספרים שמשקלו היה שווה בזהב. בושם זה היה מיוחד במינו והיה מיוצא לארצות שונות והיה בשימוש עשירים. נשים היו שמות בקבוקון קטן ליד הסנדל ובשעה שגבר היה עובר לידן הן היו שוברות את הבקבוקון עם הרגל ומיד זוכות לתשומת ליבו בגלל הריח הנהדר... בבית הכנסת העתיק בעין גדי התגלה פסיפס עתיק. אחת השורות בפסיפס אומרת "כל מי... שיגלה את סוד הקריה לגויים.. הוא יתן פניו באיש ההוא ובזרעו ויעקור אותו מתחת לשמיים" סוברים כי "סוד הקריה" הוא סוג גידול צמחי הבושם והמרפא. יש לציין כי למרות מחקרים חקלאיים רבים באיזור עין גדי, לא נמצא אף צמח שאינו מוכר ואין אף לא השערה רצינית אחת שממנה יודעים מהו האפרסמון. החווה שבתחילת המסלול היא חווה חקלאית מאותה תקופה ששימשה להפקת בושם האפרסמון. מזהים בחווה 2 מתקנים חקלאיים להפקת: בריכת השרייה גדולה ובור איסוף. בבריכת ההשרייה, שהוזנה במימי המעיינות, הונחו הגזם של שיח האפרסמון (הענפים, העלים, הקליפה והזרעים). הגזם רוסק על ידי אבנים גדולות שנמצאו באתר והתמצית המזוקקת זרמה על ידי תעלה אל בור האיסוף, שם היא נאספה בקנקני חרס והועברה למתקן הבישול, שהיה אולי בקומראן.

מבחינה היסטורית יודעים שכל האזור היה שייך לקליאופטרה שקיבלה אותו במתנה מאנטוניס (הקיסר הרומי) והורדוס התחנן שהיא תשכיר לו את האזור. ככל הנראה השלטון גבה מיסים לא קטנים על מכירת הבושם ולכן השליטה באזור ים המלח היתה חשובה כל כך.

נמשיך לעבר שער השמורה הסגורה, נתקדם עם השביל עד לעץ התמר הגדול. התמר הינו צמח טרופי שאינו יכול להתמודד עם תנאים מדבריים, הוא צריך טמפרטורת קרקע של מעל 25 מעלות ולא מעט מים. לכן צמיחת תמר מסמלת מים במדבר (תחשבו על איזה ציור רואים שמדמיינים פאטה מורגנה של מעין באמצע המדבר). התמר הוא צמח מאוד שימושי לאדם: מכפות התמרים יש צל וסכך (לאו דווקא לסוכות), יש פירות טעימים, הסנסנים - אותם ענפים דקים שהפירות תלויים מהם יכולים לשמש כמטאטאים, ניתן לקלוע חבלים מהעלים ועוד. כאשר מתכוונים לארץ זבת חלב ודבש הכוונה היא לדבש מהתמר ולא לדבש דבורים, גם בשבעת המינים מופיע התמר.

אם יתמזל מזלנו, נתקל בחמור משוטט בשמורה. החמורים הובאו לפני 20 שנה כדי לדלל את צמח הקנה שמשתלט בתחילה הביאו עיזים אבל המים פה הם מים מינארלים עם מעל 1000 מ"ג כלור לליטר (מקובל 200 במי שתיה) והעיזים חלו כתוצאה מכך. ניסו להביא גמלים אך אלו נוהגים ללכת בשיירות וכתוצאה מכך דורסים ללא היכר את הנתיב בו הם צעדו. הפתרון התגלה בצורת חמורים. בתחילה הביאו 4 חמורים מיריחו: 2 חטפו התקף לב ו-2 נטרפו על ידי הנמרים שהיו פה. בהמשך הביאו עוד חמורים והם התאקלמו טוב. כיום יש מעל ל-100 חמורים בשמורה ומדי פעם מוציאים חלק כי האוכלוסיה הפכה לגדולה מדי. בעלי חיים נוספים הגרים בשמורה הינם: זאבים, תנים, נמיות, דורבנים סרטנים ועוד.

נתקדם עם השביל עד לספסל שליד האגם. למרות שאנשים רבים אומרים קנה סוף הרי שמדובר בשני צמחים שונים לחלוטין. בצד השני של האגם ניתן לראות בברור את קו הגבול בין הסוף לקנה שמאחוריו. לפני שנת 67, עת היה האזור בשלטון ירדני, היתה עינות צוקים שייכת למשפחת עלמ?ה שקיבלה את האזור מהמלך חוסין והקימה פה חווה לגידול דגים. הם הביאו את האמנונים שהוא דג אפריקאי ועשו סכר קטן. לצערם האמנונים שגדלו היו קטנים מהמצופה ולא שימושיים לחקלאות. יש לציין שהאמנון פה הוא חיה מוגנת מאחר והוא התפתח לזן מעט שונה מהמוכר במקורות המים האחרים, זן הנקרא אמנון עינות צוקים. מאחר והריבוי הטבעי נעשה רק בין הפרטים בשמורה אין גיוון גנטי. דג נוסף שחי במים הוא נאווית המלחות החי בקו התפר בין מי המעיינות למי ים המלח.

 

אחד הצמחים השולטים בשמורה הוא האשל. האשל מותאם מאוד לאזורים מליחים. האשל שואב את המים אך לא מתמודד עם מלחים. הוא מוציא אותם אל העלים והטל בלילה שוטף אותם לקרקע. הקרקע סביב לאשל מאוד מלוחה ומונעת מצמחים אחרים לגדול לידו ולהתחרות איתו על משאבי המים המוגבלים. צמח נוסף שיודע להתמודד בצורה דומה עם המלח הוא המלוח הקיפח (קיפח= גבוה).נוהגים להשתמש בו לבישול לדוגמה המלוחיה המצרית הידועה. אפשר בקלות לעשות מלוחיה על ידי טיגון בצל עם עלי מלוח (לאחר שנשטפו), ואת המילוי הזה להכניס לתוך כיסוני בצק. אותם אפשר לאפות בתנור או לטגן בשמן. מתכון נוסף לסלט: עלי רוקט כמה עלי מלוח קיפח ושמן זית.

על האשל נוכל למצוא כחמישים מיני חרקים. אחד מבעלי החיים המיוחדים ביותר הוא הנמלה האורגת. נמלה זו מייצרת קורים ומצמידה בעזרתם ענפים אחד לשני כדי ליצור את הקן שלה. הנמלה האורגת נקראת כך בעקבות שיתוף פעולה מיוחד עם חרק אחר בשם גבנונית האשל. חרק זה יודע להפריש סוכרים מחומרים שהוא אוכל. הנמלה אורגת לגבנונית "רפת" -בבוקר היא לוקחת את הגבנונית מהרפת  למקום בעץ בו היא תוכל לייצר את הסוכרים שהנמלה צריכה ובערב היא מחזירה את הגבנונית בחזרה לרפת – שיתוף פעולה ודו קיום מרשים.

נמשיך עם השביל עד שנראה את הים. קל לראות כי הים נסוג. ישנן מספר סיבות לירידת מי ים המלח: אידוי כתוצאה מחום, העדר מקורות מים רצינים לאגם (פרט לעינות צוקים, עינות קנה וסמר עין גדי, ושטפונות בודדים מירדן וממדבר יהודה) ושאיבת מים על ידי מפעלי ים המלח לטובת הפקת אשלג. סגירת סכר דגניה הפסיקה את מקור המים העיקרי של הים המלח. ירידת המפלס היא בערך כמטר לשנה וכתוצאה מכך נחשף בכל שנה קטע חוף משמעותי. אם הדברים ימשיכו כך, עוד כ40- שנה ים המלח יהיה קטן יותר מהכנרת. רק לשם תחושה, בשנת 1920 גובה פני ים המלח היו 392 מטר מתח לפני הים והיום המים הם בגובה של כ -418 מטר מתחת לפני הים. עומק ים המלח עצמו הוא כ400- מטרים. בצלילות שנעשות עוד בתחילת המאה העשרים גילו אמודאים מצרפת ש70- מטרים מתחת לגובה פני הים דאז ישנם צמרות עצי אשל מתים. מכאן אפשר להסיק שים המלח עבר גם בעבר תקופות קשות שהביאו את פני הים למצב נמוך יותר מכפי שהם כיום. הקרקע שנחשפת עם ירידת מפלס המים לא טובה לדבר מאחר והיא מלוחה ביותר.

מכאן נמשיך עד לשער היציאה מהשמורה, ונוכל להנות מבריכות המים.

לאחר השכשוך בבריכות המים מי שרוצה יסע ישירות לשמורת קומראן ומי שרוצה ימשיך עם המסלול המתואר להלן.


מסלול ברגל מעיינות צוקים לקומראן

מול הכניסה לשמורה, בצידו השני של הכביש נמצאת תחנת אוטובוס לידה מתחיל לטפס שביל מטיילים המסומן בצבע שחור. זהו המעלה שיוליך אתכם על המצוק עד לראס-פשחה - ראש-צוקים. העלייה מעט קשה אך כשמגיעים, הנוף הנשקף מנקודת התצפית בראש המעלה - שהוקמה על ידי רשות הטבע והגנים לטובת המטיילים - שווה כל מאמץ. בסוף העלייה אפשר גם לעצור ולנוח בסככת המנוחה שבנקודת התצפית.

ממקום זה נשקף נוף עוצר נשימה של הרי מואב וים המלח, עד לנקודת המפגש שלו עם הירדן בצפון. שמורת עינות צוקים, שבה ביקרנו קודם לכן, נראית כאן כמו נחה על כף היד. שימו לב עד כמה התייבש הים הכי נמוך בעולם. אחרי שתסיימו להתרשם מהנוף המרהיב, המשיכו לכיוון צפון על דרך רחבה, המסומנת באדום, הנמשכת לאורך מצוק ההעתקים. דרך זו מהווה את קו הגבול שבין שמורת מצוק ההעתקים ממזרח לבין שטחי אימון של צה"ל ממערב. שימו לב: הכניסה לשטח המערבי ללא תיאום עם שלטונות צהל, אסורה בהחלט.

ניתן להתרשם כאן מהמבנה המיוחד של מדבר יהודה. אתם נמצאים במדרגה התחתונה של רמת המדבר ובסמוך למצוק ההעתקים המהווה את קו השבר הסורי-אפריקני. רמת המדבר בנוייה סלעי קרטון וחווארים והמצוק בנוי גיר קשה. הצומח כאן מתרכז בתוך הערוצים המתנקזים לכיוון המצוק. למטיילים בחורף צפויה הפתעה נעימה: עדרי יעלים בסמוך לקו המצוק. ממשיכים עם הדרך כ-4 ק"מ צפונה עד שמגיעים לירידה לנחל קומראן המסומנת בירוק. זוהי ירידה מעט תלולה והיא עוקפת מספר מפלים העוברים במצוק ההעתקים. שימו לב למעבר בשכבות הגיר הקשה, הבונות את מצוק ההעתקים.

נחל קומראן מוגדר כנחל איתן. לא, אין כאן טעות. נחל איתן מוגדר בתורה (דברים, כ"א, 4) כנחל שאינו ראוי לעיבוד חקלאי בגלל קרקעיתו הסלעיתגדרה שונה מזו הנהוגה כיום: נחל שזרימתו איתנה). נחל קומראן מתחתר בתשתית של סלע קשה והזרימה בו מותנית בכמות הגשמים במערב. השיטפון בנחל זה נוצר כתוצאה של זרימה עילית של המים ובשל הבדלי הגובה - 800 מטר מעל פני הים לעומת 400 מטר - בחלקו התחתון. באפיקי הזרימה של ערוצי הנחלים המדבריים כמעט ולא נמצא צמחייה, שכן השיטפונות "מנקים" את הקרקע מצמחים. בנחל קומראן מתרחש שיטפון שכזה כמעט בכל שנה. מראה המים השוצפים בכוח אדיר, וצונחים בעוצמה מראש המפל אל תחתית האפיק - הוא אחד המראות המרשימים בטבע. מי השיטפונות זורמים לים המלח אך משאירים מאחוריהם גבים יפים בתוך הסלע. בגבים הללו הם עולם ומלואו: יעלים ושועלים (ואולי גם נמרים) שותים מהם, וחרקי מים שונים (חיפושיות מים, שפיריות ויתושים) חיים ומתרבים בגווים כל עוד מימיהם לא התייבשו. נחל קומראן מהווה גם מרבץ ליעלים ובית לשפני סלע ויוני סלע.

כשמגיעים למפל הגדול של נחל קומראן כדאי לעצור ולהשקיף על בתרונות החוואר ועל קומראן העתיקה. אולם שימו לב: חציית נחל שוטף בכל דרך שהיא, היא דבר מסוכן ביותר - ועלולה אף להסתיים במוות. הקפידו ליהנות מזרימת המפל וממראות השיטפון (אם הזדמן לכם לראות שיטפון שכזה) רק במרחק בטוח מהם ובשום אופן לא באפיק הזרימה. צריך לזכור כי במקרה של שיטפון גדול, אפשר לראות את המפל הזורם מגן לאומי קומראן באופן שלא יסכן איש.

מכאן המשיכו לאורך אמת המים שהיטתה את מי הנחל אל העיר העתיקה. לאחר הליכה קצרה על רמה פתוחה למרגלות המצוק, תגיעו אל גן לאומי קומראן.

קומראן

קמראן הינו גן לאומי בו מזהים חוקרים את מרכזה של כת מימי בית שני המוכרת ככת מדבר יהודה אשר מזוהה על ידי רוב החוקרים ככת האיסיים. בקמראן נמצאו ב60- שנים האחרות המגילות הגנוזות המוצגות כיום בהיכל הספר במוזיאון ישראל בירושלים והן אחד הפריטים הארכיאוליגים החשובים ביותר מימי בית שני המאפשרים צוהר בלתי אמצעי לחיים בתקופה זו.

הסיור באתר (בתשלום) מתחיל בסרט קצר ויפה על מציאת המגילות ומה כתוב בהן. בסיום הסרט ממשיכים עם המסדרון לעבר החדר הראשון. כת קומראן היא אחת הכתות שישבו בים המלח (אחרות ישבו במעלה ההר – בבקעת הורקניה). הם התבודדו במדבר ככלי להתקרבות לאל והשלת חיי היום יום מעליהם. קבוצת קמראן היתה קבוצה קהילתית (אולי אף אפשר לקרוא להם הקיבוץ ה-I). מהמגילות אנו יודעים שאת הקבוצה אפיינה משמעת נוקשה של חיי טוהרה. האדם חיב היה להיות טהור על מנת שבימי המשיח תתגשם בנית בית המקדש והישיבה בירושלים לאורך ימים. לשם הטהרה התמידית, בנו אנשי הכת כ13- מקוות (בשטח של רק 5 דונם). במקווה היתה חשוב להבדיל בין כניסתו של האדם שנעשתה שעה שהוא טמא לבין יציאתו – אז הוא טהור. לשם כך בדרך כלל ניתן לראות במדרגות כעין חומת קטנה שחילקה את גרם המדרגות ל2- החלק בו יורדים והחלק בו עולים לאחר הטהרה.

נמשיך לחדר השני. ככל הנראה מוצא הקבוצה בקמראן הינו מהפלג הבדלני שהיה בישראל בימי בית שני. פלג זה הינו אחד מ-3 כתות שמוזכרות בכתביו של יוסף בן מתיתיהו ההיסטוריון מאותה תקופה. הפרושים היו מפלגת העם, הצדוקים מזוהה על פי רוב עם מפלגת השלטון והאיסיים, איתם מזוהה כת קומראן, היו קבוצה משיחית בדלנית שאמרה שאין זכות לשבת בירושלים או בהר הבית כי עדיין לא הגיעו ימות המשיח והעם לא מספיק מטוהר ולפיכך הם בחרו לשבת מחוץ לחומות ירושלים. יש לזכור שבתקופה המדוברת (מ200- לפני הספירה – תקופה החשמונאים, ועד שנת 33 לספירה – אז היתה רעידת אדמה שהחריבה את קומרן), בית המקדש השני עדין היה קיים.

חיי הקהילה היו פה מאוד נוקשים עד כדי כך שאדם שלא נהג על פי חוקי הקבוצה היה מוחרם (לא מצטרף לתפילות, אוכל לבד וכו.). זאת אנו יודעים ממגילת "סרך הי?חד" שמספרת על מנהגי היחיד והקבוצה בכת. מהמגילה אנו למדים שההתנסות ביחד היתה חשובה מאוד, ולעיתים בשעת ההתכנסות כהן הצדק היה נושא דרשה. בחדר השני במסדרון ניתן לראות את כלי האוכל. כלים אלו נמצאו בחדר האוכל באתר. מזהים את נפילת הכלים ברעידת האדמה בשנת 33 לספירה.

החדר השלישי – חדר הסופרים. סופר באותה תקופה היה מעתיקן- מעתיק כתבים קדומים או דברים שנאמרו. סה"כ נתגלו כ900- מגילות באזור קומראן ויתכן שישנם עוד. בשנת 1947 התגלו המגילות הראשונות אך רק בשנת 2002 הסתימה עבודת הפיענוח והתרגום של המגילות. המגילות כתובת בעברית עתיקה וארמית. חשיבת המגילות עצומה מאחר והן מספרות לנו על תקופת החשמונאים, תקופה שאין כמעט כל ממצא ארכיאולגי ממנה. מגילת המקדש לדוגמה, מספרת מה היה במקדש, מגילת בני אור בבני חושך הוא סיפור אפוקליפטי על מאבקם העתידי של בני האור- אנשי כת קומראן בבני החושך- כל השאר בו לבסוף הם מנצחים.

נצא מהחדר השלישי ונתקדם לעבר הרחבה ה-I שבאתר החפירות. אחת השאלות הראשונות בהתיישבות היא שאלת מקור המים. מאזור המפל בנחל קומראן רואים אמת מים שהוליכה מים לעבר אזור ההתיישבות וסיפקה את המים לכל אותם מקוואות. נראה שמקור המים באמה לא היה מי אגירת שטפונות כי אלו לא היו יכולים לקיים לאורך כל השנה את כמות המים הדרושה. ככל הנראה היה באזור זה מעין שחרב שסיפק את צרכי המים לישוב הקדום. על פי יוסף בן מתתיהו והממצאים שנגלו, ישבו בקומראן בין 70 ל250- אנשים. למרות שיוסף בן מתתיהו מספר שחיו פה רק גברים והאישה היתה מאוסה, מעריכים כיום, לאור הטאבונים שנמצאו שהיו גם נשים. אין פה שובניזם – פשוט באותה תקופה בכלי המטבח השתמשו רק נשים. ליד האתר נמצא בית קברות עם 1100 קברים בהן נמצאו עצמות גברים ונשים מקבורה משנית (שימוש חוזר באותו הקבר בתקופה מאוחרת יותר) כך שקברים אלו לא יכולים לשמש לנו כהוכחה.

תוך כדי ההליכה על הגשר רואים מקוואות. אנשי הכת טבלו מספר פעמים ביום: לפני השינה, לפני ואחרי תפילה, באם עברה מחשבה לא יפה בראש וכו. נתקדם לסוף הגשר נגיע לבור מים מטוייח. לידו ניתן לראות איך תעלות המים השונות עוברות זו מעל זו.

באתר נמצאו שרידים המעידים על חלוקה ל- 12 בעלי מקצועות שונים: כדר, אופה, בורסקאי (המכין את העור למגילות), רצען (סנדלר), בלן (הדואג למקוואות) אנשי חקלאות ואנשי תעשיית דבש תמרים. נראה שהאוכלוסיה שגרה פה היתה אמידה ויתכן שגם פה הפיקו את בושם האפרסמון.

נמשיך לכיוון המבנה (מספר 5 במפת האתר שמקבלים בכניסה לגן הלאומי). צריך לזכור שבעבר היה למבנה גג שככל הנראה היה עשוי מכפות תמרים שעליהן טיח. בכניסה לחדר הסופרים נמצא שולחן מעץ שבור. השולחן שוקם ונמצא היום במוזיאון רוקפלר. חדר הסופרים נקרא כך משום שנמצאו פה כסתות דיו. מימין לחדר הסופרים נמצא חדר שמעריכים כי היה חדר הגניזה אולי מהפתח המטוייח שליד הכניסה העבירו את המגילות שנפסלו.

נצא מהבנין לעבר הרחבה עם הספסלים. בסמוך לבניין ניתן לראות משטח מרוצף אבנים. בתחתית משטח זה נמצאו כעשרות אלפי גלעיני תמרים. למרות שלא מצאו כאן דבש תמרים (סילן) אולי זה היה מקום ליבוש תמרים. אפשרות אחרת היא משטח ליבוש עורות למגילות. המגילות עשויות עור צבי או החלק הפנימי והדק של בעלי חיים כשרים וללא ספק יבושן, תהליך ריחני במקצת, נעשה מחוץ למבנה.

נמשיך עד לספסל הצופה על מערה מספר 4. כפי שרואים בסרט, בשנת 1947 רועה צאן ערבי בשם מחמד א-דיב. מצא בטעות כד עם מגילות במערה הזו. הוא חשב שמהעור הוא יוכל לעשות לעצמו סנדלים. הסנדלר שאליו הוא הביא את העור ראה שזה עור עתיק ומכר אותו לסוחר עתיקות. סוחר העתיקות הבין שיש לפניו משהו בעל ערך ובעזרת כומר מכנסית מראלינאס הביאו את א"ל סוקניק, ראש החוג לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית שמזהה את המגילות כממצא חסר תקדים. סוקניק משלם כסף טוב עבור המגילות. שהבדוואים באזור מבינים שהם יכולים להרוויח מכך כסף הם יוצאים לחפש מגילות נוספות. כל מגילה שהם מצאו הם קרעו למספר חלקים על מנת להרוויח יותר כסף. המגילות נמכרו לכל הבא ליד. ממשלת ישראל ראתה לעצמה את החובה להשיג ולהגיע לכל חלקי המגילות. במוסד הוקם גוף מיוחד שמטרתו היתה להשיג את כל פיסות המגילות. אחד הסוכנים בשם דוד ציטון נשלח עד לתימן, גם שם היה מידע שנמצאות מגילות. חלקי המגילות הגיעו עד לסין וסיביר, סעודיה ודרום אמריקה. רוב המגילות עם זאת נמצאו בעיר העתיקה. אותו סוכן מוסד נהג להתחפש לאישה והפיץ בין סוחרי העתיקות שאישה (אליה הוא מחופש) מחפשת אחר חלקי מגילות. תוך שנתיים הוא קנה 900 מגילות.

למגילות הגנוזות חשיבות מקראית עליונה: במגילות הגנוזות מצאו פרק נוסף של ספר יאשיהו, חלק שהיה חסר וספרי תנ"כ ישנים עוד אפשר לראות את החלק החסר. כמו כן נמצאו קטעים חסרים של ספר תהילים.

קומראן חשובה ביותר גם לנוצרים מאחר ומאמינים שיוחנן המטביל שישב עם מאמיניו בבקעת הורקניה, הצטרף למשך שנתיים לכת קומארן ורק בהמשך עבר לשבת באזור הירדן ליד יריחו במקום בו הוא הטביל יותר מאוחר את ישו.

לאכול באזור

זכרו להגיד שהגעתם דרך אתר טיולי!

מפת האזור

הצג במפה גדולה עם מידע נוסף מסביב הצג במפה גדולה עם מידע נוסף מסביב  הצג במפה גדולה עם מידע נוסף מסביב

טוען את המפה

קופונים והטבות באזור

קופון מאתר טיולי
כנען
15% הנחה על חוויות האתגר!
לפרטי הקופון
קופון מאתר טיולי
סגווי עיר דוד בירושלים
10% הנחה על סיור סגווי
לפרטי הקופון
קופון מאתר טיולי
סגווי ירושלים - smart tour
10% הנחה על כלל הפעילויות למציגים קופון זה מאתר טיולי !...
לפרטי הקופון

הוספת תגובה הוספת תגובה  | פורום טיולים פורום טיולים  | הדפסה הדפסה  | מפה  | המלצה לחבר המלצה לחבר

תגובות בפייסבוק

תגובות בטיולי


ישנן סך הכל 12 תגובות למסלול - ציון ממוצע: 8.2
אורך המסלול המלא - 18/11/2007 19:53 דירוג: 6
מסלול משפחתי - יניב 14/1/2007 07:08 דירוג: 9

 
Share
עינות צוקים
עינות צוקים

צילום: יוחאי כורם
עינות צוקים



עינות צוקים - שמורת הטבע הנמוכה בעולם
עינות צוקים - שמורת הטבע הנמוכה בעולם

צילום: יוחאי כורם
עינות צוקים - שמורת הטבע הנמוכה בעולם


עינות צוקים - האגם בשמורה הסגורה
עינות צוקים - האגם בשמורה הסגורה

צילום: יוחאי כורם
עינות צוקים - האגם בשמורה הסגורה


נמלה אורגת
נמלה אורגת

צילום: יוחאי כורם
נמלה אורגת


תצפית מראש צוקים
תצפית מראש צוקים

צילום: יוחאי כורם
תצפית מראש צוקים


תצפית מראש צוקים
תצפית מראש צוקים

צילום: יוחאי כורם
תצפית מראש צוקים


קומראן
קומראן

צילום: יוחאי כורם
קומראן


מקווה בקומראן
מקווה בקומראן

צילום: יוחאי כורם
מקווה בקומראן


קומראן
קומראן

צילום: יוחאי כורם
קומראן