כל המידע על פארק עמק התכלת

אחרי עבודות שיקום משותפות של קק”ל, עיריית צפת, משרד התיירות והחברה הממשלתית לתיירות נפתח מחדש במאי 2019 פארק עמק התכלת – פארק טבע עירוני. הפארק שוכן בגיא נחל ביריה, בכניסה הצפונית לצפת, ומשתרע על שטח של כ-580 דונם.

בין שבילי הפארק תמצאו מעיינות קטנים בהר, בוסתנים של עצי זית ורימון, עצי חורש ים-תיכוני ובריכות מים. גם בעלי חיים תראו משוטטים חופשי ברחבי הפארק - אייל נקוד, יעל נובי, דישונים, עופות מים וצבי מים.

מסלולי טיול בפארק עמק התכלת

עדכון 1.7.21: מקרן קימת לישראל נמסר כי בשל מפגעי בטיחות המסלול הדרומי בפארק עמק התכלת יהיה סגור עד להודעה חדשה

לחובבי ההליכה קיימים בפארק שני מסלולי טיול:

• מסלול קצר, מעגלי ומונגש לאורך 2 ק”מ, העובר בין נופי ארץ בראשית, משקיף אל נופם של הר מירון והרי הגליל ויש בו גם ספסלים.
  • מסלול ארוך של 4.5 ק"מ המתאים למיטיבי לכת וכולל טיפוס של 160 מדרגות!

אל המסלול הקצר יוצאים משער הכניסה וממשיכים איתו לכיוון צפון. הנקודה הראשונה במסלול עוצרת בבריכת מים ובה שוחים ברווזים ואווזים. מכאן פונים ימינה לשביל סלול העובר בין עצי צפצפה. כשמגיעים לגשרון השלישי חוצים לגדה המערבית של הנחל, פונים ימינה ומגיעים אל עין חסיל.

ברווזים בעמק התכלת | צילום: אבי הירשפלד / ארכיון הצילומים קקל

ברבורים בעמק התכלת | צילום: אבי הירשפלד / ארכיון הצילומים קקל

חוזרים אל הגשר וממשיכים בשביל צפונה, חולפים על פני נביעה נוספת וממשיכים ללכת לכיוון מעיין התכלת, שם תראו גם עצי חרוב ועצי פרי נוספים. מכאן חוזרים אל הנביעה שעברתם קודם וממשיכים לצעוד בשביל לא סלול עד נקודת המפגש עם דרך רחבה וגשר.

הנופים של ביריה מולכם, בצידי הדרך ברושים גדולים ואם אתם מגיעים לכאן באביב תוכלו גם ליהנות מפריחה ססגונית. בחודש מרץ - מיני סחלבים, קחוון, נץ חלב, דבורנית דינסמור ודמומית ובחודשים אפריל – מאי – אירוס ארם נהריים. מכאן חיזרו לכיוון הבריכות שיובילו אתכם לתחילת המסלול.

בצל העצים בפארק | צילום: יעקב שקולניק / ארכיון צילומים קקל

המסלול הארוך והתלול מתחיל משער הפארק, מסתיים בחניון האיסוף ומגיע לבריכות התחתונות. מתחילים עם המסלול הקצר, במקום לחזור לנקודת ההתחלה ממשיכים לצעוד במורד הנחל עד מרפסת תצפית. ממשיכים לצעוד עוד כ-200 מטר, חוצים שביל תעלה מרושת, שמתחתיו נביעה קטנה - שריד למעין עין אל עאפיא, שבעבר המים שלו נחשבו כבעלי סגולות מרפא ויהודי צפת השתמשו בהם להכנת מצות לפסח.

אם תרצו לעצור למנוחה, תמצאו בצידי השביל פינות ישיבה מוצלות וגם פרגולה מוצלת במרפסת תצפית. מגבירים קצב לטיפוס קל בשביל מדרגות ובו 160 מדרגות! פונים במורד השביל הימני התלול אל מפל בגובה של כ-10 מטר, שלצידו צמחי שרך ועצי בוסתן.

חוזרים למזלג השבילים, יורדים בשביל הימני, חולפים על פני גשרון, עצי אקליפטוס ועצי ערבה לבנה ולפניכם תצפית מרהיבה. אחרי שתספגו את היופי הזה, ממשיכים עם השביל אל הבריכות התחתונות, גם בהן ברווזים ואווזים. באביב יש כאן גם פריחה. מכאן חוזרים לחניון האיסוף.