צילום בשטח: המתכון להנצחת החוויה

הג'יפ מתחיל את הטיפוס, המנוע מתחיל לנהום, הצמיגים מחפשים אחיזה בקרקע ומתקשים להתקדם על האבנים המדרדרות במדרון התלול ואסור לעצור - אחרת לא תצליח להתקדם שוב. עוד מדרגה קטנה, עוד נגיעה זהירה בדוושת הגז, ההתרגשות מתעצמת. עוד רגע למעלה, ואז... וואוו. הנוף עוצר את נשימתך, הראש והלב מסכימים שהחוויה הזו שווה כל רגע. בעוד אתה מלא באדרנלין, אתה אומר לעצמך - איך אני אפילו מתחיל לצלם את החוויה הזאת ? כתבה זו תגלה את כל הסודות הקטנים והגדולים. מאת: אלון בר גורל, מנכ"ל "יומן מסע"

דגשים חשובים בטרם היציאה לשטח

דגש 1: הטיול בג'יפים פותח בפני הצלם עולם מגוון ורב הזדמנויות לצילום וזאת בעקבות הנוחות שבדרך. בנוסף, זו גם הזדמנות נדירה כמעט, לקחת איתנו כמות של ציוד צילום רב כמו: עדשות, חצובות וכדומה כל מה שבדרך כלל אנו נאלצים להשאיר מאחור, מתוך רחמים על הגב שלנו. בטיול מסוג זה אנו יכולים להרשות לעצמנו ציוד והרבה, מומלץ להתארגן מראש על ציוד מיוחד שבדרך כלל לא הייתם רוכשים או סוחבים אתכם, לדוגמא, קבוצה של קנוניסטים או ניקוניסטים יכולים להשכיר יחד עדשת ארוכת מוקד כמו 600 מ"מ או עדשת מקרו מיוחדת המתאימות להם ולהשתמש בהם יחד.סוללות גיבוי למצלמה וכרטיסי זיכרון נוספים הם תוספים חשובים בהכנת תיקכם למסע.

צילום: אלון בר גורל

טיול ברמת הגולן. צילום: אלון בר גורל

דגש 2: זכרו שהציוד שלנו רגיש ויכול להינזק בקלות, ערכת ניקיון למצלמה היא הכרחית וחשובה מאד,ברשותי לדוגמא, יש מברשת גילוח ישנה שאחת לכמה זמן אני מעביר הברשה על גוף המצלמה ועל העדשות, נזק האבק הינו נזק מצטבר שלא נראה לעין ולכן חשוב לא לתת לשכבות להצטבר וגם אם לא רואים כמות אבק רצינית שווה לעבור על הציוד ולמנוע את התקלה כבר בהתחלה. נייר אורז או מטלית ייעודית לניקוי עדשות הם חשובים ביותר לניקוי העדשות. מומלץ לא להשתמש בסמרטוט או בחולצתך, אינך יודע באם הבד נקי וכל גרגיר או לכלוך קשיח ולו הקטן ביותר יכול לשרוט את העדשה ולגרום לנו לצער רב. הקפידו לטפל בציוד שלכם במקום מוגן מרוח ומגשם, היכנסו לתוך הג'יפ וודאו כי החלונות סגורים ורק אז הרשו לעצמכם לפרק עדשות ולחשוף את המנגנון הפנימי של המצלמה, בתנאי חוץ קשים חשיפה של המנגנון יכולה להביא לפגיעה בו כתוצאה מרוח חזקה או מכניסת לחות / מים.

דגש 3: חשוב לאחסן את הציוד בצורה נכונה שתגן עליו. מעבר להגנה בסיסית מפני חול, אבק ומים צריך לתת את הדעת גם על נושא הטלטולים והקפיצות בזמן הנסיעה, וודאו כי אחסנתם אותו כמו שצריך על מנת למזער את הפגיעה בו בעת קפיצה חזקה או חלילה אף במקרה של התהפכות. ודאו כי העדשות הגדולות שלקחתם אתכם אכן מוגנות ולא זזות בחופשיות בתוך המארז שלהם, אם ישנו המארז הייעודי שלהן מצוין, ודאו כי הוא שלם אטום ומכיל את כמות הריפוד הרצויה. אם השאלתם או השכרתם עדשות ללא מארזים, תוכלו בקלות להשתמש במארזים קשיחים אטומים ועמידים ולהסב אותם למארזים לעדשות - עם קצת יוזמה יצירתיות ומחשבה תוכלו לחסוך בהוצאות ולעשות זאת לבד.

דגש 4: מומלץ לקחת אתכם 2 חצובות טובות - אחת גדולה כבדה ומסיבית עם 3 רגליים שתהיה עמידה בפני הרוחות המצפות לכם בפסגות ההרים חצובה קלה עלולה לעוף ברוח ולא לספק לכם את היציבות שאתם מבקשים. חצובה נוספת יכולה להיות קלה, קטנה ובעלת רגליים גמישות היא תשמש אתכם לצילומים מהירים במקומות בהם זה מתאפשר, תוכלו אף להשעין אותה על מכסה המנוע או כל משטח אחר בקרבת הג'יפ.

דגש 5: בעת הנסיעה מומלץ לאחסן את הציוד היקר לכם, קרוב אליכם ולעינכם - בתוך הג'יפ. ציוד או תיק שהושאר על הגג עלול להיתפס בענף חזק בעת מעבר בצמחיה סבוכה או אף לעוף מהגג באחת הקפיצות הקשות, למרות רשת הביטחון שהנחתם מעל, זה עלול לקרות ולכן עדיף לאחסן את הכל בפנים.

מתחילים בנסיעה...

במהלך כל הטיול נמצא את עצמנו בדילמה - האם לצלם מהחלון או לעצור? כמובן שמומלץ לעצור ולצלם במצב סטטי תמונות שחשובות לכם, יחד עם זאת אם אתם מצלמים תמונות חוויה זה בסדר גמור לצלם בזמן הנסיעה, לעיתים האפקטים שמתקבלים יפים ומיוחדים. חשוב לזכור כי בזמן צילום בתנועה צריך לשים דגש על מהירות הצילום ולבחור במהירות הצילום על-פי התוצאה המתקבלת. קשה לקבוע חוק אצבע לנושא זה כי ישנם המון פרמטרים שצריך לקחת בחשבון ולא תמיד ניתן לעשות זאת בלחץ של זמן, לדוגמא מהירות 1/125 יכולה להקפיא אובייקטים דוממים ורחוקים באופק אך את האובייקטים הקרובים מאד אליכם היא תמרח בצורה נעימה או מוגזמת מידי, זה הכל עניין של טעם ושל מה ראיתם בדמיון שלכם בטרם הנפתם את המצלמה לצלם. מומלץ לצלם במהירויות שונות, את אחת התמונות שהתקבלו אתם תאהבו יותר - זהו הטעם שלכם. תמונות דרך שמשמת הרכב או החלון לרוב יצאו חסרות חדות ובעלות גוון צהבהב, נסו להימנע מצילום דרך זכוכית אלא אם האירוע אותו אתם מצלמים מצריך תגובה מהירה וצילום מידי.

שקיעה בכנרת, צילום בנסיעה: אלון בר גורל

הגענו לפיסגה - זמן לצילומי נוף...

כולנו שבויים בתבניות עליהן התחנכנו - נוף הוא מראה מגבוה, הוא מה שרחוק עד האופק - האמנם? "להשקיף אל הנוף" זה משפט מוכר וכמובן נוף הוא נקי ללא הפרעות, נוכל בקלות למצוא את עצמנו אומרים לאיש זקן או לילד מקומי "סליחה אתה יכול לזוז אתה מסתיר לי את הנוף". בעולמנו, עולם הצילום למטיילים נוף הוא כל מקום אותו תבחר לצלם. חשוב לצלם את המקום כמו שתתאר את המקום לחבר: מדבר צחיח, ערבה רחבת ידיים, יער גשם צפוף ולח... עכשיו צלם את שתיארת, זכור להכניס את המרכיבים היוצרים את מה שתיארת,אחרת לא יוכל הצופה בתמונותיך לקבל את החוויה אותה רצית לצלם,לצלם עץ בודד מתוך יער שלם בוודאי שלא ייתן את תחושת היער הצפוף והלח בו אתה נמצא. נסו לחשוב מחוץ לקופסא, אפשר לצלם חלקים מהנוף ולא רק את הנוף כפנורמה. גזרו ממנו, חתכו אותו ומצאו את החלקים שעושים לכם את זה מתוך כל האופק המרשים הזה, נסו לכלול כמה מישורים ליצירת עומק בתמונה, זכרו שנוף הוא משעמם לצופה, אתה טיפסת, השקעת, עלית והגעת, הצופה אינו שותף למסע הוא שותף רק לסיום. עניינו אותו והגישו לו תוצאה סופית של מקום מרתק - הוא אינו מכיר או יודע על המסע שלכם. הקפידו על עומק שדה מרבי על ידי בחירה בצמצמים סגורים לדוגמא f32 < f11. תמונת נוף שבה החדות מפסיקה בשלב מסוים בעומק התמונה נחשבת לפספוס מבחינת בחירת עומק השדה בנוסף תנו את הדעת למפתח העדשה בה בחרתם לצלם למרות שאתם מנסים לתפוס כמה שיותר. זכרו כי צילום בעדשה הרחבה מ 24 מ"מ מייצרת עיוותים בדפנות הפריים (זה נראה מתוח ומעוגל). צילום מול השמש כמעט תמיד יצור לכם צלליות כבדות (סילואטים) לא תמיד יש מה לעשות, אל תתאכזבו מהציוד שלכם הוא מצוין, גם פילטרים כגון UV (מסנן אולטרה סגול) או CPL (מקטב) לא יועילו במקרה הזה - לעיתים הטבע מנצח, כבדו אותו על כך - אין מה לעשות!

חורשה במושב צופית. צילום: שרון כספי

עמק, וואדי, יערות, מישורים ומים - הזדמנויות לצילום בעלי חיים

במהלך הדרך תפגשו בעלי חיים מרתקים ומגוונים, נסו לחשוב מה מושך אותנו כל כך בצילומי בעלי חיים? אם אספר לכם על מקום בו ישנם חלזונות שזוחלים במהירות שיא וג'ירפות ששוכבות על הגב ומתגרדות, הייתם בוודאי רצים למצוא את המקום הזה! המעניין בצילומי בעלי חיים הוא להציג אותן באור אחר, שונה ומיוחד ממה שאנחנו רגילים. לצלם חיה אוכלת עשב באחו יהיה פחות מעניין, כי זה המצב בו אנו מדמיינים ורואים את החיות בדרך כלל יחד עם זאת לצלם חיה ברגע מיוחד כמו נהמה מפחידה או זינוק לטרף תהפוך את התמונה לרגע בלתי נשכח. הקפידו על פוקוס מאזור העיניים של החיה, לצופה יהיה קושי רב ליצור קשר עין אם עיני החיה לא בפוקוס,הקפידו גם על מהירות צילום גבוהה/ מהירה, לרוב 1/1000 ומעלה, על מנת לוודא ש"הקפאתם" את תנועתה. ישנם אזורים בהם הצופה יכול לקבל טשטוש קל כמו צוואר הג'ירפה או אוזן הפיל אך כל השאר צריך להיות "קפוא" וחד בכדי שהצופה יוכל להתרשם מהפרטים ולהתמוגג מהרגע.

במהלך הטיול בעיקר בזמן העצירות לקפה תוכלו להסתובב ולחפש בעלי חיים קטנים כמו חרקים ומעופפים, תוכלו למצוא אותם בסבך או ליד מקווי מים - בדיוק לרגעים כאלה הבאתם את עדשת המקרו שלכם. לעיתים נראה כי בעל החיים קטן ועצם הצילום שלו מהווה עניין אך לא תמיד כך הדבר, גם בעל חיים ולו הקטן ביותר יצטלם טוב יותר אם ניצור סיפור מעניין סביבו ואת זה נוכל לעשות כשנקפיד על בניית התמונה מבחינת קומפוזיציה וכמובן בעיר התחום עומק השדה, אינכם רוצים שעוד משהו יתפוס את תשומת הלב מלבד החיה המדהימה שלכם ולכן צלמו בצמצמים פתוחים f2.8 < f1.2 ליצירת עומק שדה קטן עד כמה שניתן מה שיטשטש את הרקע "ויקפיץ" את בעל החיים שלך לעיני הצופה.

צילום: אלדד שושן

מתארגנים לפויקה...

הערב מגיע, ואתו גם סגנון הצילום משתנה. חוסר האור דורש מכם לשנות את הרגלי הצילום. בערב ובלילה אנחנו יודעים כי בהחלט ניתן לצלם הכל - אבל "משהו" ישלם את המחיר. לדוגמא, אם אחליט לצלם במהירות גבוהה מעל 1/60 המהירות המינימלית בה אוכל להחזיק את המצלמה ביד ללא קבלת טשטוש כתוצאה מתנועת הידיים ללא קשר לתנועת האובייקט (כי אני עצלן מידי להביא את החצובה מהג'יפ) אז אהיה חייב להעלות את הISO (רגישות החיישן לאור) ובכך אשלם בגרעיניות התמונה. נסו לצלם עם חצובה בחשיפות ארוכות (מהירויות צילום נמוכות מאד) התנועה המתקבלת תהיה מרהיבה והיא תדמה לצופה "תנועה" מה שיגרום לו "להרגיש" בתמונה ולא רק לצפות בתמונה.

צילום עם פלאש במהלך הלילה אינו דבר חובה, כמובן שחשוב מאד מה מצלמים. אם אני מצלם את החבר'ה מכינים פויקה ומקימים אוהלים, אוכל בקלות להשתמש בפלאש, זהו צילום חוויתי שלא תמיד יש בו מקום וזמן לאומנות, במקרה כזה נסתפק בתוצאה הסבירה של הפלאש. מתי נעדיף לא להשתמש בפלאש? הפלאש שלכם מוגבל במרחק אליו הוא מאיר, ומוגבל גם ביכולת הפיזור שלו ( הארה לצדדים), לכן נדיר שננסה לעשות צילומי נוף בלילה עם פלאש הדבר אינו יעיל ולרוב יתסכל אותנו בתוצאות, זכרו כי אור לבן ופלורסנטי משהו המאיר את חשכת הלילה אינו יכול לצאת טבעי בתמונה ויצור תמיד קונטרסט (הבדלי תאורה בין המישורים השונים בתמונה) קשה ולעיתים יצור כתמים שחורים ולבנים מידי. בחרו את התחום הכי פחות חשוב לכם, בו הנכם מוכנים "לשלם את המחיר".

לשדרג את חווית הצילום בשטח: הטיפ שיעשה את כל ההבדל

טיול ג'יפים לצלמים הינו מסע מרתק וקסום בו הקשיים פיזיים הופכים קטנים, ומפנים את מקומם לזמן רב להתארגנות וסבלנות לצילום הנובעים מנוחות הטיול. נצלו את זה - נסו לראות את התמונה עוד בטרם צילמתם ואתגרו את עצמכם טכנית ויצירתית, הבחירה הלא אוטומטית בדרך הקלה - תביא אתכם לצלם תמונות של פעם בחיים.

אלון בר גורל הוא מייסד תחום הצילום למטיילים בישראל ומנכ"ל "יומן מסע" - חוויות צילום למטיילים.

תגובות

טוען תגובות...