עין כנף - חרבת דיר עזיז

| 05/09/2017

עדכון נכון לתאריך 4.9.17: השיפוץ בעין כנף הסתיים - עומק המים בבריכות כחצי מטר.

סמוך ליישוב כנף שבדרום רמת הגולן מחכה לכם עין כנף - מעיין עם בריכה מלאכותית מלבנית וגדולה יחסית

המים מגיעים לגובה מטר בערך, והם קרירים אך נעימים, כך שבקיץ כיף מאוד להיכנס אליהם. המעיין נמצא בסמוך לנחל אל על ונשקף ממנו נוף מדהים. תמצאו שם מקומות ישיבה רבים ומוצלים תחת העצים.

הבריכה נבנתה לזכרו של אשר (אשי) נוביק ז"ל, חייל מילואים מהיישוב כנף שנהרג במהלך מלחמת לבנון השנייה.

מתחת לרחבת החניה ניתן לראת חורשת האקליפטוסים ובה הבריכה שאוגרת מעט ממימי המעיין (השאר נשאבים לשתיה). הבריכה אינה עמוקה והרחצה בה מהנה.

בית הכנסת בדיר עזיז

בשלוחה שמעל לעין כנף שוכנת חורבת דיר עזיז (אל תתבלבלו עם חרבת כנף שנמצאת ממערב למושב). דיר עזִיז ("מנזר עזיז" בערבית) הוא כפר סורי עזוב, שהשתייך לסוריה עד למלחמת ששת הימים, שבה כבשה אותו ישראל ותושביו נטשו אותו. הכפר הוקם על הריסות יישוב יהודי ששכן כאן בתקופת המשנה והתלמוד. עין כנף שימש כמקור מים ליישובים ששכנו במקום לאורך ההיסטוריה.

במקום נמצאים כיום שרידי בית הכנסת של אותו יישוב - תוכלו לראות כאן את הריסותיו של אולם גדול (11x18 מטר), ובתוכן ערמת אבני גזית, שמקורן כנראה ב"רעש שביעית" - רעידת אדמה קשה שפגעה בארץ בשנת 749. מעניין לראות על אחד ממשקופי בית הכנסת את הכיתוב היווני AZIZO, שמעיד שמו המקורי של היישוב התלמודי שהיה כאן. עוד דבר שכדאי לשים אליו לב הוא תבליט יפה של פרח בפינה הצפון מזרחית, מימין לפתח. כיום ילדי מושב כנף מקיימים את חגיגות הבר מצווה שלהם בבית הכנסת העתיק.

הגישה לבית הכנסת היא משביל העולה מדרך העפר.

הוראות הגעה

מצומת מעלה גמלא (מפגש הכבישים 92 ו-869) נוסעים בכביש 869 לכיוון המושבים מעלה גמלא וכנף. נוסעים כ-4 ק"מ, עוברים את הפנייה למעלה גמלא ולאחר כ-5 ק"מ נוספים פונים ימינה לכביש הגישה למושב כנף. נוסעים כ-1.5 ק"מ, עד שרואים משמאל את שער הכניסה לאזור התעשייה של כנף. נכנסים בשער, חוצים את אזור התעשייה ולאחר כמה מאות מטרים יוצאים מהשער בצידו השני לשביל עפר בסימון שבילים שחור. ממשיכים כ-2 ק"מ, עד שמגיעים לרחבת חנייה עם שלט, ומדרגות עץ יש שלט וחניה בצד ימין ומדרגות עץ שיורדות אל המעיין.