מעין מעריף להר ערקוב

מסלול הליכה בנופי הר הנגב המזרחי, בין עין מעריף להר ערקוב, אזור בו חיו ופעלו הנבטים. ראשיתו של המסלול בגן הלאומי עין עבדת, דרך בורות רמליה ועד למרומי הר ערקוב. בדרך נחזה בגבי מים שמתמלאים בחורף, בסלעים מיוחדים עם כתובות נבטיות, בקברים עתיקים ובגבי מים, שבעונה הנכונה, אף מלאים
| 31/03/2019

המסלול נכתב על ידי מדריך הטיולים חיים סופר. לפרטים נוספים על המדריך »

איך מגיעים

חולפים על פני הכניסה למדרשת בן גוריון וממשיכים בנסיעה דרומה על כביש 40, כ-10 קילומטרים. פונים שמאלה בכביש גישה קצר אל הכניסה לגן הלאומי עין עבדת. היות והמסלול אינו מעגלי, צריך לעשות הקפצת מכוניות.

משאירים (רצוי מחוץ לשער הגן הלאומי), מכונית אחת (או יותר, תלוי במספר הנהגים), וממשיכים עם יתר המכוניות (עם הנהגים בלבד) דרומה על כביש 40. לאחר כ-3.5 קילומטרים פונים שמאלה לחניה של עתיקות עבדת (במקום תחנת דלק וסניף ארומה). משאירים מכונית אחת או יותר, וחוזרים לתחילת המסלול במקום בו השארנו מכוניות. כאן מתחיל טיולנו.

מסלול הטיול

תחילתו של המסלול, בשטח הגן הלאומי עין עבדת אליו נכנסים בתשלום.

• מחירים: 14 ₪ למבוגר, 7 ₪ לילד או לאזרח ותיק

יורדים ממגרש החניה, אל מרפסת התצפית שצופה על ערוצו העמוק והקניוני של נחל צין שמכונה "קניון עבדת". ממרפסת התצפית עולים כמה מדרגות ופונים שמאלה (דרומה) בשביל מסומן בצבע כחול. השביל מגיע לאחר כ-150 מטר אל נקודת תצפית נוספת על חלקו הדרומי של קניון עבדת, שבתחתיתו נראות שלוש הבריכות של עין מעריף.

• בנקודה זו יש להיזהר, ולא לעבור את המחסום וכבל המתכת שהוצבו במקום.

לאחר התצפית נמשיך בדרכנו דרומה עם השביל הכחול בערוצו של נחל צין, ונחלוף על פני גבי מעריף. השביל יוצא מדי פעם מערוץ הנחל, ובאחת מהיציאות האלו נפגוש מקבץ סלעים כהים עם חרוטות נבטיות, שכמותן נראה עוד על הר ערקוב. בהמשך נחלוף על פניהם של עוד גבי מים (גב אילת, גב יובל, וגב יותם).

לאחר הליכה של כ-2 קילומטרים מתצפית עין מעריף, יתחלף צבעו של השביל המסומן מכחול לירוק, שגם הוא ימשיך בערוצו של נחל צין ויעזוב אותו לאחר כ-500 מטר. יעדנו הוא להמשיך בערוצו של נחל צין שפונה לדרום מערב, אך היות וכביש 40 מגודר בנקודת חצית הנחל במעקות בטחון, לא נחצה שם ונמשיך עוד כ-500 מטר, עד שנראה על כביש 40 שלט חום עליו כתוב "בורות רמליה". שם נחצה את הכביש בזהירות רבה!

בורות רמליה

לאחר החצייה נלך בשבילי הליכה רחבים (לא מסומנים), בשטח מישורי, כאשר מגמת פנינו מזרחה על מנת לפגוש שוב את נחל צין, לאורכו נלך עד שנגיע לבורות רמליה.

בורות רמליה הם בורות שנחפרו על ידי הנבטים על מנת לאגור את מי השיטפונות של נחל צין. יש בדופן הימנית (מערבית) של נחל צין שני בורות כאלו, שבמידה ומגיעים אליהם לאחר שיטפונות, יהיו בהם מים. בבור הרחוק יותר ניתן לראות את העמוד התומך בתקרת הבור על מנת שלא יתמוטט, ואת פתח שאיבת המים בתקרתו. אפשר להמשיך עוד כ-150 מטר דרומה, ולבקר בשלוש מערות הרועים שחצובות אף הן בסלע הרך, אך במפלס גבוה מפני הנחל.

הר ערקוב

נשוב מהמערות על עקבותינו, ונחפש סימון של שביל כחול (עם נקודה סגולה) שמתחיל לטפס בערוצון קטן אל הר ערקוב. מכאן מתחיל טיפוס מתון יחסית, שיעלה אותנו מרום של 530 מטר מעל פני הים (ערוץ נחל צין), לרום של 670 מטר מעל פני הים (פסגתו של הר ערקוב).

בסופה של העלייה, מגיעים אל מקבץ הסלעים הראשון עליהם חרוטות כתובות נבטיות. מנקודה זו, ניתן לצפות על ערוצו של נחל צין, ולמרגלות ההר, ניתן לראות "לימן" נבטית.

לימן היא שיטת השקיה עתיקה שנראתה כמו מעין ערוגה גדולה סביב ריכוז של עצים, שתפקידה היה ללכוד את מי השיטפונות ולהגדיל את כמויות המים שהשקו את העצים.

נתקדם עם השביל עוד כ-100 מטר ונראה מימיננו מקבץ של כמה גלי אבנים גדולות. אלו הם הטומולי.

הטומלי הם קברים שראשיתם בתקופת הברונזה, וגם הנבטים השתמשו בהם לקבורה.

לאחר ריכוז הטומולי, השביל מתעקל ימינה (מערבה), ולאחר כ-300 מטר נוספים נראה לשמאלנו עוד מקבץ סלעים עם חרוטות נבטיות. משם נמשיך עוד כ-700 מטר עד לנקודה בה נפרד מהשביל הכחול, שביל שצבעו סגול. זהו שביל אזורי שנקרא "שביל הר הנגב". אנו ממשיכים בשביל הסגול שיוריד אותנו מהר ערקוב.

מיד לאחר הפיצול נפגוש בשביל הסגול מקבץ גדול יחסית של סלעים עם חרוטות נבטיות ועם מאובנים של צדפות, זכר לימים הרחוקים בהם הים הציף את האזור כולו. נמשיך עם השביל הסגול שיתעקל בשלב כלשהו מזרחה ויוביל אותנו עד לשביל המסומן באדום, שעובר בערוצו של נחל עבדת.

נפנה שמאלה בשביל האדום ונלך עליו עד שנפגוש שביל שחור רחב, בערוצו של נחל צין, אליו חזרנו. מכאן יוביל אותנו השביל השחור ישירות מזרחה אל חניון עתיקות עבדת, בו יש גם תחנת דלק ומסעדות, ושם השארנו חלק מהמכוניות.