שביל ישראל: מכפר גלעדי למושב רמות נפתלי

מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 2 – מכפר גלעדי לרמות נפתלי

יום מרתק המתחיל בקיבוץ כפר גלעדי וממשיך בתל חי וסיפורה בעל משמעות היסטורית להתיישבות הציונית בארץ ומשם ממשיך על רכס רמים ותצפיות רבות על עמק החולה הצפוני ורמת הגולן עד אשר מגיעים למצודת כ"ח ולסיפורה הכאוב ולבסוף היום לרמות נפתלי יישוב קסום על הר

• דרגת קושי: בינוני עד קשה | משך הטיול: 10-12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 36 ק"מ

• נקודות למילוי מים: משכנות רועים, מצודת ישע, רמות נפתלי

• נקודות להספקת אוכל: משכנות רועים (מסעדה), רמות נפתלי

• הטמנות: אין | לינה: מושב רמות נפתלי

• נ.צ. התחלה: (254061, 793970) / (35.5758, 33.2407) קיבוץ כפר גלעדי

• נ.צ. סיום: (252263/779023) / (33.10604/35.55598) רמות נפתלי

מתחילים את היום בקיבוץ כפר גלעדי.

קיבוץ כפר גלעדי הוקם בשנת 1916 כאחד ממספר ישובים שתחמו את גבולות המדינה באותן השנים ושימשו על מנת להלחם על האדמות בעזרת התיישבות פיזית עליהן. לאורך השנים חווה הקיבוץ מספר אירועים קשיים. אחד המפורסמים שבהם אירע במלחמת לבנון השנייה, כאשר קטיושה פגעה בחיילי מילואים מחטיבה 226  ליד בית העלמין של הקיבוץ, והרגה 12 מהם. במקום הוקמה אנדרטה לזכרם. כיום הקיבוץ מופרט ומתגוררים בו כ-650 תושבים.

בקיבוץ פועל מוזיאון "בית השומר", אחד מ-12 המוזיאונים של משרד הביטחון, שמציג את ההיסטוריה של ארגוני "השומר" ו"בר גיורא".

• שעות הכניסה למוזיאון: ראשון-חמישי: 16:00-8:00 | שישי: בתאום מראש | שבת: סגור.

• מחיר כניסה: 15 ₪ | סטודנטים, גמלאים וילדים: 10 ₪ | טלפון: 04-6941565.

יוצאים משער הקיבוץ בצמוד לכביש ומתחברים לסימון שביל ישראל בכניסה לבית הקברות, שבו נמצאת אנדרטת האריה השואג.

אנדרטת האריה השואג הוצבה לזכרם של שמונת ההרוגים בקרב על תל חי ב-1 למרץ 1920, בהם גם טרומפלדור. את פסל האנדרטה יצר הפסל אברהם מלינקוב, והיא הונחה בבית הקברות של קיבוץ כפר גלעדי ב-1934.

חוצים את כביש 9977 וממשיכים במורד מדרגות בצמוד לגדר מתחם תל חי שנמצאת משמאלנו.

קיבוץ תל חי הוקם בשנת 1907 על ידי חברת יק"א במימונו של הברון רוטשילד, לצד שלוש התיישבויות נוספות: כפר גלעדי, מטולה והישוב חמארה. כבר עם הקמתם בסמוך לסוף מלחמת העולם הראשונה חוו היישובים קשיים רבים עקב ריבוי הכפרים הערבים מסביב והריחוק הגיאוגרפי מההתיישבות בארץ. הישובים נפגעו גם מהמאבקים המקומיים בין הערבים לבין השלטון הצרפתי הכושל, שנכח באזור באותה תקופה עקב תבוסת האימפריה העות'מאנית. הישובים לא היוו צד בקרבות, אך ספגו אבדות בנפש בהתרחשויות, ולכן ביקשו סיוע באנשים ובתחמושת.

מי שנבחר לסייע ליישובים היה יוסף טרומפלדור עטור התהילה, קצין לשעבר בצבא הרוסי וממקימי הגדודים העבריים ותנועת החלוץ. יום אחד במרץ 1920 הגיע כוח ערבי לתל חי בחיפוש אחר צרפתים, שבמהלכו התפתח מסיבה שלא נודעה עד היום קרב יריות. המוני ערבים הסתערו על היישוב הקטן. במהלך הקרב נפגע טרומפלדור מכדור, וממש לפני מותו אמר את המשפט המפורסם שדורות רבים בארץ התחנכו עליו: "טוב למות בעד ארצנו". כיום משמשת חצר תל חי כמוזיאון, אתר הנצחה וזיכרון ומוכרזת כגן לאומי.

• שעות הכניסה למוזיאון ולסיור מודרך: ראשון-חמישי: כניסה בתאום מראש בטלפון 04-6951333 | שישי: בשעות 13:00, 11:30 ,10:00 | שבת: סגור.

לאחר כ-300 מטר מגיעים פונים ימינה עם הסימון ויורדים אל תוך גן הפסלים.

גן הפסלים הוא יוזמה פרטית של מספר אמנים מהארץ ומהעולם, שעיצבו כ-65 פסלים מאבן ומתכת ושילבו אותם בטבע בסביבת תל חי.

בסיום הירידה פונים ימינה ומתחילים בעלייה קלה, ולאחר כ-600 מטר מגיעים מימיננו לשלט הסבר על שביל ישראל בסמוך לכביש 9977, ומתחברים לסימון הירוק.

ממשיכים ובהמשך השביל פונים שמאלה במגמת עלייה. לאחר כ-700 מטר מהחיבור לסימון הירוק מגיעים לפיצול שבילים: סימון ירוק וסימון שביל ישראל. פונים ימינה אל סימון שביל ישראל וממשיכים ביער בדרך לרכבים כ-4 ק"מ, עד שמגיעים לפיצול שבילים נוסף: סימון שביל ישראל ושביל ללא סימון. ממשיכים עם סימון שביל ישראל ישר אך במגמה ימינה, ועוברים לדרך להולכי רגל.

לאחר כ-850 מטר מגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון כחול. פונים ימינה אל הסימון הכחול וממשיכים כ-200 מטר, עד שמגיעים לפיצול שבילים נוסף: כחול ואדום. פונים שמאלה אל הסימון האדום וממשיכים כ-1.8 ק"מ במגמת ירידה, עד שמגיעים לעוד פיצול שבילים: אדום וירוק. פונים ימינה אל הסימון הירוק, וממשיכים במגמת עלייה קלה עד בינונית, כשבדרך חולפים על פני המסלול הגיאולוגי, פינת ישיבה ותצפית.

המסלול הגיאולוגי, שממוקם במצוק רמים, מוביל בירידה מעניק הזדמנות להביט מקרוב על שכבות סלע צעירות וככל שיורדים גם על שכבות סלע עתיקות יומין בנות 120 מיליון שנים ויותר. בסוף הירדה מצפים לכם חולות צבעוניים, ממש כמו אלה שניתן למצוא במכתשים בדרום.

לאחר כ-3.6 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים: סימון ירוק וסימון שביל ישראל. פונים שמאלה אל סימון שביל ישראל בלבד וממשיכים בדרך כורכר במגמת ירידה. לאחר כ-1.4 ק"מ מגיעים משמאלנו לשביל המוביל למשכנות רועים.

משכנות רועים היא חוות עיזים מבודדת, הממוקמת על רכס הרי נפתלי, שממנה ניתן לתצפת על כל אזור עמק החולה ורמת הגולן. בקרבת החווה ניתן למצוא מיכל מים לשביליסטים.

ממשיכים כ-270 מטר בדרך הכורכר ומתחברים לסימון כחול. ממשיכים מזרחה במגמת ירידה, ובדרך עוברים ליד מיכל מים שמיועד למטיילי שביל ישראל.

לאחר כ-450 מטר מגיעים לפיצול שבילים: כחול ואדום. פונים ימינה אל הסימון האדום וממשיכים בירידה כ-400 מטר נוספים, עד שמגיעים לנקודה שבה הירידה מתמתנת והשביל הופך לכזה שמתאים לרכבים. ממשיכים כ-2.1 ק"מ נוספים ומגיעים לתחילת עלייה קלה עד בינונית. עולים כ-1.3 ק"מ ומגיעים משמאלנו לשלט המורה על שביל להולכי רגל שמוביל אל מצפור ליפא גל.

מהשלט ממשיכים במגמת עלייה כ-800 מטר נוספים ומגיעים לשער ברזל, עוברים אותו ומגיעים לכביש 886. פונים שמאלה, ויורדים מהסימון האדום ונשארים על סימון שביל ישראל בלבד. ממשיכים לצד הכביש כ-220 מטר, פונים שוב שמאלה ומתחילים בירידה קשה וטכנית בשמורת נחל קדש.

נחל קדש, שמוגדר כשמורת טבע, מנקז אליו את מימי בקעת קדש. השמורה מזמנת חוויית טיול נחמדה, שכוללת הליכה בתוך ערוץ קניוני, טיפוס על אבנים בעזרת יתדות ומפגש עם מפלים גדולים וחלקים.

לאחר שיורדים כ-400 מטר פונים בפנייה חדה ימינה בתוך הנחל, ומתחילים בעלייה קשה וטכנית שאורכה כ-360 מטר. בסיום העלייה ממשיכים במקביל לנחל כ-640 מטר ומגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון אדום. פונים ימינה עם סימון שביל ישראל בלבד ונכנסים למתחם מצודת כח. ממשיכים בהליכה בין מיצגי המצודה ולאחר כ-390 מטר מגיעים לאנדרטה שבמתחם המצודה, למוזיאון ולמצודה עצמה.

מצודת כח, שמכונה גם מצודת ישע, ממוקמת בנקודה אסטרטגית, ושימשה את כוח המשטרה הבריטי במקום כדי להתמודד עם הערבים בזמן המרד הערבי (1939-1936). לאחר שהבריטים עזבו את הארץ, השתלטו הערבים באזור על המצודה למורת רוחם של המתיישבים היהודים, שחששו מכך עקב מיקומה החשוב. הכוחות הישראלים ניסו לכבוש את המצודה שלוש פעמים עד שהצליחו, אך שני הניסיונות הכושלים עלו בחייהם של 28 לוחמים ומכאן שמה של המצודה(כ"ח = 28 בגימטרייה). כיום המקום מוכרז כגן לאומי, ובמתחם המצודה ניתן למצוא אנדרטה לזכר החללים, שרובם נקברו בקבר אחים במקום, את מוזיאון הרעות ומציגי הקרבות על המצודה, ובסיס של מג"ב האסור לכניסה.

מהמצודה ממשיכים עם סימון שביל ישראל וחוצים את כביש 899 מזרחית לצומת ישע בירידה קלה. ממשיכים בהליכה בין מבנים הרוסים הנמצאים במקום במקביל ומתחת לכביש 886. לאחר כ-1.1 ק"מ מגיעים לשער מושב רמות נפתלי הנמצא מימיננו וממערב לנו. חוצים בזהירות את כביש 886 ומגיעים לרמות נפתלי, שם מסתיים היום.

למעבר למקטע 3 – ממושב רמות נפתלי לקיבוץ ברעם >>

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 45 – מרמות נפתלי לכפר גלעדי

יום הליכה על רכס רמים לאורך תצפית מדהימה על עמק החולה והגולן בהתחלה מצודת ישע ואחר כך מעבר במשכנות רועים ומעבר מתחת לרכבל מנרה כמובן תל חי ולבסוף כפר גלעדי. ושבו מגיעים לקילומטר האלף במסע!

• דרגת קושי: קל עד בינוני | משך הטיול: 10 שעות | אורך המסלול המצטבר: 1006 ק"מ

• נקודות למילוי מים: מצודת ישע, משכנות רועים, כפר גלעדי

• נקודות להספקת אוכל: משכנות רועים (מסעדה), כפר גלעדי

• הטמנות: אין | לינה: קיבוץ כפר גלעדי

• נ.צ. התחלה: (252263/779023) / (33.10604/35.55598) רמות נפתלי

• נ.צ. סיום: (254061, 793970) / (35.5758, 33.2407) קיבוץ כפר גלעדי

מתחילים את היום ברמות נפתלי.

חוזרים אל שער המושב וחוצים את כביש 886. מתחברים לשביל ישראל בסימון שביל ישראל בנקודה שבה עזבנו אותו אתמול, וממשיכים בהליכה במקביל לכביש 886 אך מעט נמוך יותר ממנו. לאחר כ-1.1 ק"מ מגיעים לכביש 899 ולצומת ישע, שלידם ישנם כמה מבנים הרוסים. חוצים את הכביש ומגיעים למצודת כח.

מצודת כח, שמכונה גם מצודת ישע, ממוקמת בנקודה אסטרטגית, ושימשה את כוח המשטרה הבריטי במקום כדי להתמודד עם הערבים בזמן המרד הערבי (1939-1936). לאחר שהבריטים עזבו את הארץ, השתלטו הערבים באזור על המצודה למורת רוחם של המתיישבים היהודים, שחששו מכך עקב מיקומה החשוב. הכוחות הישראלים ניסו לכבוש את המצודה שלוש פעמים עד שהצליחו, אך שני הניסיונות הכושלים עלו בחייהם של 28 לוחמים ומכאן שמה של המצודה (כ"ח = 28 בגימטרייה). כיום המקום מוכרז כגן לאומי, ובמתחם המצודה ניתן למצוא אנדרטה לזכר החללים, שרובם נקברו בקבר אחים במקום, את מוזיאון הרעות ומציגי הקרבות על המצודה, ובסיס של מג"ב האסור לכניסה.

עוברים בתוך האנדרטה ולאחר כ-390 מטר מגיעים לפיצול שבילים: סימון אדום וסימון שביל ישראל. פונים שמאלה עם סימון שביל ישראל ולאחר כ-640 מטר מתחילים בירידה בתוך נחל קדש.

יורדים כ-360 מטר, פונים בפנייה חדה שמאלה ומתחילים בעלייה בנחל. לאחר כ-400 מטר מגיעים לכביש 886 ופונים ימינה. ממשיכים לצד הכביש כ-220 מטר, עד שפונים ימינה ומגיעים לשער ברזל, שבו מתחברים לסימון האדום. עוברים את השער וממשיכים עם הסימון האדום במגמת ירידה קלה כ-800 מטר, עד שמגיעים מימיננו לשלט המורה למצפור ליפא גל.

ממשיכים בירידה, ולאחר כ-1.3 ק"מ נוספים הירידה מתמתנת והופכת להליכה נוחה בשביל. לאחר כ-2.1 ק"מ נוספים מגיעים לתחילת עלייה תלולה וקשה אך קצרה לעבר משכנות רועים.

לאחר כ-400 מטר בעלייה מגיעים לפיצול שבילים: אדום וכחול. פונים שמאלה אל הסימון הכחול וממשיכים במגמת העלייה, כשבדרך עוברים מיכל מים שמיועד למטיילים. לאחר כ-450 מטר מגיעים לפיצול שבילים נוסף: סימון כחול וסימון שביל ישראל. פונים ימינה אל סימון שביל ישראל וממשיכים במגמת העלייה, ולאחר כ-270 מטר נפגשים עם לשביל שממשיך לימיננו לכיוון משכנות רועים. אנחנו לא פונים, אלא ממשיכים ישר עם שביל ישראל במגמת עלייה, ולאחר כ-1.4 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון ירוק. פונים ימינה אל הסימון הירוק, ממשיכים בהליכה ובדרך עוברים על פני תצפית ובה ספסלים. לאחר כ-3.6 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים נוסף: ירוק ואדום.

• שימו לב: בנקודה זו התבצע שינוי בתוואי שביל ישראל, ולכן כעת השביל אינו ממשיך יותר עם הסימון הירוק אלא עם הסימון האדום לכיוון המסלול הגיאולוגי.​

פונים שמאלה אל הסימון האדום, נכנסים אל תוך יער וממשיכים בתוכו כ-1.8 ק"מ, עד שמגיעים לפיצול שבילים: אדום וכחול, שעין ברזילי נמצא בקרבתו. פונים ימינה אל הסימון הכחול ולאחר כ-200 מטר פונים שמאלה אל סימון שביל ישראל. ממשיכים כ-850 מטר נוספים, עד שמגיעים לדרך לרכבים בתוך היער ולפיצול שבילים: סימון שביל ישראל ושביל לא מסומן.  ממשיכים ישר עם סימון שביל ישראל בתוך היער, ולאחר כ-4 ק"מ מגיעים לפיצול השבילים: סימון שביל ישראל וסימון ירוק. פונים שמאלה אל הסימון הירוק ולאחר כ-700 מטר מגיעים לשלט הסבר על שביל ישראל ליד כביש 9977. יורדים מהסימון הירוק ופונים ימינה על הכביש אל סימון שביל ישראל, וממשיכים בהליכה במגמת ירידה בתוך גן הפסלים.

לאחר כ-600 מטר בגן הפסלים פונים שמאלה ומתחילים בטיפוס קצר לעבר קיבוץ תל חי.

בסיום הטיפוס מגיעים לגדר הסובבת את אתר תל חי וממשיכים במעלה המדרגות שבמקום. מגיעים לכביש 9977, חוצים אותו ומגיעים לבית הקברות ולאנדרטת האריה השואג.

מסיימים את היום בקיבוץ כפר גלעדי, שבו ניתן למצוא מקומות לינה ולהצטייד במים.

• שעות הכניסה למוזיאון: ראשון-חמישי: 16:00-8:00 | שישי: בתאום מראש | שבת: סגור.

• מחיר כניסה: 15 ₪ | סטודנטים, גמלאים וילדים: 10 ₪ | טלפון: 04-6941565.