קטע מספר 39: ממושב צופר לחניון נחל ברק

יום ארוך אך פשוט להליכה. בשביל נפגשים עם דרך הבשמים העתיקה ועם שמורת נחל עשוש העצומה, יושבים בצל השיטה להפסקה נחמדה ומסתובבים בין חורבותיה של העיר הנבטית העתיקה - מואה | מאת: יניר יגל
| 01/03/2018
מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

“...התרכז במסע, לא ביעד. השמחה אינה מצויה בסיום הפעילות, אלא בעשייתה ...” (גרג אנדרסון)

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 39 – ממושב צופר לחניון נחל ברק

יום ארוך אך לא קשה, שבו נלך לאורך כל היום בשביל 4x4 בתוך נחלים גדולים ונעבור בישוב הקדום מואה, בציר המעיינות ובדרך הבשמים.

• דרגת קושי: קל משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 859.5 ק”מ

• נקודות למילוי מים והצטיידות באוכל: פארן – סטייה של כ-8 קילומטרים בכביש 90

• הטמנות: חניון לילה נחל ברק | לינה: חניון לילה נחל ברק, הישוב צוקים.

• נ.צ. סיום: (217133/496618) / (30.55970,35.18029) מושב צופר

מתחילים את היום במושב צופר ומגיעים לשער האחורי שלו. אחרי המעבר בשער מתחברים לשביל כורכר כאשר משמאל חאן דרך הבשמים.

חאן דרך הבשמים הוקם על ידי דבי רבינס בת האזור ובשנת 2000 נפתח לתיירות ואירוח. החאן מציע לינה וארוחות בתשלום, ובקרבתו ישנן שתי בריכות תרמיות עם תצפית על האזור. הבריכות נובעות מתוך קידוח, וטמפרטורת המים שבהן מגיעה עד 28 מעלות | לאתר חאן דרך הבשמים »

הולכים בשביל הכורכר כ-1.5 קילומטרים ומגיעים ללולים הנטושים של המושב. עם ההגעה אל הלולים פונים שמאלה ומיד מתחברים לשביל אותו עזבנו אתמול בסימון אדום. בשביל האדום פונים שמאלה וממשכים את ההליכה בתוואי שביל ישראל בסימון האדום כ-3.5 קילומטרים על דרך 4x4, עד שמגיעים לחניון יום, לשלט הסבר על שביל ישראל לאופניים ולחורבת "מואה" אשר נמצאת מימין.

חורבת מואה היא שרידיה של העיר הנבטית מואה מתקופת האימפריה הרומית, ששימשה כנקודת עצירה והתרעננות על דרך הבשמים. במקום נמצאו מגדל שמירה, חאן, אמת מים, מעיין ובריכת אגירה, מקדש, חנות, אזורי חקלאות ובית בד. בשנת 2005 הכריז אונסק"ו על המקום כאתר מורשת עולמי.

מהחניון ממשיכים עוד כמה עשרות מטרים ישר ומגיעים לפיצול שבילים: אדום ושחור. בפיצול פונים ימינה ועולים על ציר המעיינות ודרך הבשמים בסימון השחור.

דרך הבשמים היא דרך עתיקת יומין שנמשכה מדרום חצי האי ערב ועד חופי הים התיכון, לאורך יותר מ-2,400 קילומטר. הדרך שימשה כאחת מדרכי המסחר החשובות בעולם מהמזרח אל אירופה, מימי המצרים הקדומים ועד לתקופת האימפריה העות'מאנית, אז החלה לאבד מחשיבותה מסיבות שונות, ובעיקר בשל מציאת דרך חלופית זולה יותר.

המסע בדרך הבשמים ארך מעל לחצי שנה בשיירות גמלים, ולאורכה היו 65 תחנות עצירה להתרעננות ולהגנה בידי שודדים. הסוחרים שעברו בדרך זו סחרו בעיקר בבשמים ובמוצרי שנחשבו איכותיים לאותם הימים, כגון זהב, תבלינים, עור, חיות נדירות ועוד, ומכאן שמה. הדרך הוקרה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית.

ציר המעיינות ממוקם על חיבור גאוגרפי בין הר הנגב המזרחי ובין השבר הסורי האפריקאי. כתוצאה מכך, ניתן למצוא לאורכו כמה מעיינות נובעים, שגם העניקו לו את שמו. לכן, הציר שימש בעבר דרך נוחה לחציית המדבר, וחלקו נמצא על "דרך הבשמים" העתיקה. כיום רוב המעיינות יבשים עקב שאיבת יתר, אך ניתן לזהות את מיקומם בעזרת מקבצי הצמחים שגדלים במקומות שבהם עדיין ישנם מים תת קרקעיים.

לאחר כ-380 מטר מגיעים לפיצול שבילים ולתצפית על חורבת "מואה" לכיוון צפון. בפיצול פונים שמאלה ועולים חזרה על הסימון האדום בדרך 4x4 בו הולכים כ-4.1 קילומטרים במגמת ירידה קלה בערוץ נחל ומגיעים לפיצול שבילים: אדום וירוק.

בפיצול, למעוניינים לסטות מתוואי שביל ישראל וללכת לישוב צוקים ולכביש 90 יפנו שמאלה וילכו בתוך נחל עשוש בסימון הירוק כ-4 קילומטרים.

היישוב הקהילתי צוקים הוקם בשנת 2004 על ידי קבוצת אנשים מהמרכז שרצו לשנות בצורה מהותית את אורח חייהם ולהקים ישוב קהילתי בערבה,המיקום נבחר היכן שבעבר שכנה היאחזות הנח"ל צופר בשנות ה-60 וה-70,כיום מתגוררים ביישוב כ-67 משפחות.

בפיצול תוואי שביל ישראל ממשיך ישר בסימון האדום בהליכה בערוץ הנחל עשוש הגדול.

שמורת נחל עשוש הוכרזה בשנת 1992, וגודלה כ-304,817 דונם. בשמורה מגוון רחב של תופעות גאולוגיות געשיות כמו כן אין בתחום השמורה מעיינות, אלה רק לאחר שיטפונות ישנם מים בגבים בנחלים בודדים.

לאחר כ-2.4 קילומטרים מגיעים לפיצול שבילים: אדום ושחור. בפיצול ממשיכים בהליכה ישר עם הסימון האדום ולאחר כ-2.2 קילומטרים בעיקול שמאלה של תוואי השביל מגיעים לעליה קצרה. לאחר העלייה ממשיכים בסימון האדום עוד כ-260 מטר ומתחברים להליכה בתוך נחל צופר.

בנחל צופר הולכים כ-3.3 קילומטרים בסימון האדום ומגיעים לפיצול שבילים: אדום וירוק. בפיצול, הסימון הירוק לוקח להר נשפה ולנחל עשוש אך תוואי שביל ישראל ממשיך בהליכה ישר בסימון האדום בדרך 4x4. אחרי הפיצול הולכים כ-5.3 קילומטרים בדרך 4x4 במגמות של עליות וירידות קלות, עדיין בסימון אדום, כשבדרך חולפים על פני עץ שיטה משמאל בסטייה של כ-300 מטר מהשביל – מקום נחמד לעצירה.

מגיעים לפיצול שבילים: אדום וכחול. בפיצול ממשיכים ללכת ישר בסימון האדום ולאחר כמה עשרות מטרים מגיעים לפיצול שבילים: אדום וירוק. בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון הירוק בדרך לחניון הלילה נחל ברק. על הסימון הירוק הולכים כ-2.6 קילומטרים בדרך 4x4 נוחה ומגיעים לפיצול שבילים בסימון ירוק וכחול ולחניון הלילה נחל ברק וסיום היום.

למעבר למקטע 40 – מחניון נחל ברק לצומת ציחור »

“...מכל הבעיות שאולי תפגוש במסע, יהיו בני האדם הסכנה הגדולה ביותר. אבל אם תזדקק לעזרה, בני אדם הם שיעזרו לך. אם תזכור את זה, ידידי, המסע שלך יצליח … “ (כד החרס השבור, לינדה סו פארק)

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 8 – מחניון נחל ברק למושב צופר

יום ארוך אך לא קשה מבחינת תוואי השטח – לאורך כל היום הולכים על שביל 4x4 בתוך נחלים גדולים ולקראת סוף היום עוברים בישוב הקדום "מואה", בציר המעיינות ובדרך הבשמים.

• דרגת קושי: קל | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 184.5 קילומטר

• נקודות למילוי מים: אין | נקודות להספקת אוכל: מושב צופר

• הטמנות: אין | לינה: מושב צופר

• נ.צ. סיום: (217133/496618) / (30.55970,35.18029) מושב צופר

מתחילים את היום בחניון נחל ברק.

מתחברים לשביל ישראל בסימון הכחול לכיוון מזרח, ולאחר כמה עשרות מטרים מגיעים לפיצול שבילים: כחול וירוק. פונים שמאלה אל הסימון הירוק וממשיכים מערבה בשביל 4x4 בתוך נחל ברק. לאחר כ-2.6 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים נוסף: ירוק ואדום.

פונים ימינה אל הסימון האדום וממשיכים בדרך 4x4, ולאחר כמה עשרות מטרים מגיעים לעוד פיצול שבילים: אדום וכחול. ממשיכים עם הסימון האדום במגמת עלייה קלה במעלה הנחל. לאחר כ-2 קילומטרים מגיעים לתצפית על עץ שיטה בנחל בסטייה של כ-300 מטר מצד ימין אשר יכול לשמש כמקום נחמד לעצירה.

מהתצפית ממשיכים עם הסימון האדום בירידה קלה, ולאחר כקילומטר מגיעים לסיום הירידה ומתחילים בעלייה קלה – בינונית של כ-1.6 קילומטרים. עם סיום העלייה ממשיכים במגמת ירידה קלה של כ-640 מטר ומגיעים לפיצול שבילים: אדום וירוק.

הסימון הירוק מוביל שמאלה אל הר נשפה ואל נחל עשוש, אך אנו ממשיכים בשביל ישראל עם סימון האדום בכיוון צפון – מזרח בירידה קלה לעבר נחל צופר. הולכים בתוך הנחל ולאחר כ-3.5 קילומטרים מהפיצול מגיעים לתצפית על נחל עשוש הגדול.

מהתצפית ממשיכים עם הסימון האדום בזהירות, בירידה תלולה ומחליקה, שבסופה מתחברים לנחל עשוש. הולכים בתוך הנחל כ-2.3 קילומטרים, עד שמגיעים לפיצול שבילים: אדום ושחור. ממשיכים עם הסימון האדום צפונה בתוך הנחל במגמת עלייה קלה, ועוברים בדרך בכמה נקודות נוחות לעצירת מנוחה. לאחר כ-2.5 קילומטרים מגיעים לפיצול שבילים: אדום וירוק. הסימון הירוק פונה ימינה לעבר כביש 90 וישוב צוקים.

אנו ממשיכים בשביל ישראל עם הסימון האדום במעלה הנחל, ולאחר כ-4.1 קילומטרים מגיעים אל ציר המעיינות ואל דרך הבשמים.

על דרך הבשמים מגיעים לפיצול שבילים: אדום ושחור. פונים ימינה אל הסימון השחור ולאחר כ-350 מטר מגיעים לחניון יום אסור לשינה, שלידו שלטי הסבר על שביל ישראל באופניים ועל חורבת "מואה", ופיצול שבילים נוסף: שחור ואדום.

פונים שמאלה אל הסימון האדום וממשיכים בהליכה, בדרך עוברים ליד שיחים ועצים נמוכים רבים, שכן האזור פורה במי תהום העולים על פני השטח. מימיננו מבצבץ חאן מואה.

חאן מואה נווה מדבר מציע חדרי ואוהלי אירוח אקולוגיים, ותוכלו גם ליהנות בו מאגם מלאכותי ממי התהום, ועוד אטרקציות וסדנאות שונות | למידע נוסף על החאן »

השביל ממשיך צפונה לכיוון מושב צופר, ולאחר כ-2 קילומטרים מגיעים לפיצול לשני שבילים לא מסומנים. פונים ימינה וממשיכים עוד כ-1.5 קילומטרים, עד שמגיעים ללולים נטושים ולידם פיצול נוסף לשני שבילים לא מסומנים. פונים שוב ימינה לעבר המושב וממשיכים על כביש כורכר, כשבדרך, ממש לפני שמגיעים למושב, עוברים את חאן דרך הבשמים.

לאחר 1.5 קילומטר מגיעים לשער האחורי של מושב צופר, שנמצא מצידו המערבי ופתוח תמיד, ובו מסתיים היום.

מושב צופר נקרא בשמו המלא "באר צופר", והוא הוקם תחילה בשנת 1968 כהיאחזות הנח"ל היכן שכיום שוכן היישוב צוקים. בשנת 1976 הפכה ההיאחזות להתיישבות אזרחית, ומיקומה הועתק למיקומו הנוכחי של צופר. המושב נקרא על שמו של צופר הנעמתי, אחד משלושת רעי יואב, שניחמו אותו בספר איובנכון להיום מתגוררים במושב למעלה מ-350 תושבים, והם מתפרנסים בעיקר מגידולי פלפלים, עגבניות, תמרים ותוצרים חקלאיים אחרים, וכן מתיירות מדברית כגון חאנים וכדומה.

• במושב ניתן למצוא מכולת, שבה תוכלו להצטייד | שעות הפתיחה: ראשון, שני, רביעי וחמישי: בשעות 8:30-13:30 ובשעות 17:30-20:30 | שלישי ושישי: בשעות  8:30-13:30.
  • במושב מתגורר מלאך שביל בשם אליהו שקותאי, שמארח שביליסטים מכל הלב. כמו כן מומלץ להתנדב אצלו מספר ימים בגידולי תמרים ועוד | טלפון: 052-3666099.

למעבר למקטע 9 – ממושב צופר לחניון גב חולית »

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 39 – ממושב צופר לחניון נחל ברק

• דרגת קושי: קל משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 859.5 ק”מ

• נקודות למילוי מים והצטיידות באוכל: פארן – סטייה של כ-8 קילומטרים בכביש 90

• הטמנות: חניון לילה נחל ברק | לינה: חניון לילה נחל ברק, הישוב צוקים.

• נ.צ. סיום: (217133/496618) / (30.55970,35.18029) מושב צופר

בפיצול תוואי שביל ישראל ממשיך ישר בסימון האדום בהליכה בערוץ הנחל עשוש הגדול.

למעבר למקטע 40 – מחניון נחל ברק לצומת ציחור »