קטע מספר 41: מצומת ציחור לצומת שיזפון

יום ארוך ומונוטוני הנמשך בתוך מישורי המדבר הצחיחים. אך מתוך כל הצחיחות, בלב השממה, נווה מדבר של אנשים - אשראם במדבר | מאת: יניר יגל
| 01/03/2018
מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

“...כאשר תתחיל לראות את היופי של החיים, הכיעור יתחיל להיעלם. אם אתה מתחיל להסתכל על החיים בשמחה, עצב מתחיל להיעלם. אתה לא יכול לחוות גן עדן וגיהינום ביחד, אתה יכול לחוות רק אחד מהם. זו הבחירה שלך ...” (אושו)

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 41 – מצומת ציחור לצומת שיזפון

מקטע ארוך אך פשוט אשר רובו במגמת עלייה קלה. הליכה מרובה לצד כביש 40 ובתוך שטחי אש של חיל השריון. לפתע, בתוך כל המדבר הזה, נווה מדבר של תרבות מדהימה – אשראם במדבר!

דרגת קושי: קל מאוד | משך הטיול12 שעות | אורך המסלול המצטבר916 ק”מ

• נקודות למילוי מים: שיטים, צומת שיזפון, נאות סמדר

• נקודות להספקת אוכל: שיטים, צומת שיזפון, נאות סמדר

• הטמנות: אין

• לינה: שיטים, צומת שיזפון, נאות סמדר

• נ.צ. התחלה: (201132,439961) / (35.01450, 30.04850) צומת שיזפון

• נ.צ. סיום: (199427,465196) / (34.99635, 30.27610) חניון לילה כ-2 קילומטרים מערבית לצומת ציחור

• הערות: את המקטע אפשר לבצע גם באופניים, שניתן לשכור במושב קטורה.
    לפרטים: 08-6356658.

מתחילים את היום מחניון הלילה שנמצא כ-2 ק”מ מערבית לצומת ציחור.

מתחברים לסימון האדום שנמצא בקרבת החניון ופונים ימינה לכיוון צפון מזרח. על הסימון האדום מחניון הלילה הולכים כ-500 מטר ומגיעים לשלט "שמורת טבע והנחלים הגדולים" ולפיצול שבילים בתוואי שביל ישראל.

בפיצול פונים ימינה ומתחילים ללכת בסימון שביל ישראל בדרך 4x4 כ-2.8 קילומטרים ומגיעים לפיצול שבילים:  שביל ישראל ושביל לא מסומן. בפיצול פונים ימינה והולכים כ-640 מטר ומגיעים למעבר מתחת לקו מתח גבוה. לאחר קו המתח ממשיכים בדרך 4x4 בסימון שביל ישראל ליד עמודי חשמל וקו מתח גבוה ולאחר כ-3.7 קילומטרים במגמות של עליות וירידות קלות מגיעים להליכה בצמוד לכביש 40 בגבעות צחיחה.

גבעות צחיחה הוא רכס גבעות, שנמצא ליד כביש 40 בתוך תוואי נחל חיון.

מגבעות צחיחה ממשיכים בהליכה, כאשר כביש 40 משמאל וקו מתח גבוה מימין בדרך 4x4 בסימון שביל ישראל. לאחר כ-2.7 קילומטרים מגיעים לפיצול שבילים: שביל ישראל וסימון שחור. בפיצול ממשיכים בהליכה ישר בסימון שביל ישראל.

מהפיצול הולכים כ-2.6 קילומטרים כאשר תוואי השביל מתרחק מתוואי כביש 40 ומגיעים לפיצול שבילים: שביל ישראל ושביל לא מסומן. בנקודה הזו למעוניינים לסטות מתוואי שביל ישראל וללכת לשיטים ול”אשרם במדבר” יפנו שמאלה בשביל לא מסומן ולאחר כ-700 מטר יגיעו לכביש 40 ולשיטים.

היישוב שיטים (אשרם במדבר) הוקם בשנת 1984 כהיאחזות נח"ל ועבר מספר תהליכים של נטישה והקמה מחדש בצורות שונות על ידי צה"ל וקיבוץ קטורה. בשנת 2002 התיישבה במקום קהילה של תלמידי "אושו" (סופר, פילוסוף ומיסטיקן הודי), שהעניקו למקום את השם "אשרם במדבר". במקום מתגוררים כעשרים איש, המתחזקים את המקום ומפיקים בו אירועים רוחניים שונים, בהם פסטיבל "זורבה בודהה", פסטיבל "פשוט" ואחרים. המקום מארח שביליסטים בתשלום סמלי | טלפון: 08-6326508 | לאתר אשראם במדבר »

תוואי שביל ישראל בפיצול ממשיך ישר בסימון שביל ישראל בלבד בדרך 4x4 וכך לאחר כ-7.7 קילומטרים מהפיצול הלוקח לשיטים בהליכה במישור חיון מגיעים לחציית כביש הגישה לבסיס שיזפון הנמצא מצד ימין.

לאחר מעבר הכביש ממשיכים בהליכה לכיוון דרום בדרך 4x4 בסימון שביל ישראל בלבד ולאחר כ-5.6 קילומטרים מגיעים לערוץ נחל שיזפון ולעלייה לצד כביש 40. עולים את העלייה הקלה כ-500 מטר ומזהים מקדימה את צומת שיזפון ופונדק נאות סמדר.

כביש 40 הוא הכביש השני באורכו בישראל אחרי כביש 90. הוא נמשך על פני כ-302 קילומטרים, מצומת קטורה שבערבה ועד לכפר סבא, ועובר במצפה רמון, שדה בוקר, באר שבע, קריית גת ועוד.

בסיס שיזפון הוא בסיס ההכשרה של חיל השריון, והוא אחד משישה בסיסים שהוקמו על ידי האמריקאים כחלק מהסכם קמפ דיוויד, שהסדיר את יציאת ישראל מסיני בשנת 1982. הבסיס נקרא על שם עץ השיזף הנפוץ באזור, ועל שם בקעת שיזפון שבאזור.

לאחר העלייה יורדים קלות כ-300 מטר ומגיעים לכביש 12. בהגעה לכביש 12 יורדים מתוואי שביל ישראל בפנייה שמאלה והולכים כ-400 מטר,עד שמגיעים לצומת שיזפון ולסיום היום.

במקום יש מים, לינה מחוץ לפונדק ואוכל, כמו כן ניתן ללון בתמורה להתנדבות בקיבוץ נאות סמדר בהודעה של יומיים מראש.

פונדק נאות סמדר הוא מסעדה צמחונית וחנות מוצרים אורגניים מתוצרת מקומית: שמן זית, זיתים מזנים שונים, ריבות, יינות, מוצרי חלב עיזים, צמחי מרפא ועוד | שעות הפתיחה: ראשון-חמישי: 7:00-19:00 (בחמישי עד 21:00), שישי: 7:00-15:00, שבת: 11:00-17:00 | טלפון לתאום מראש: 08-6358180.

להולכים לנאות סמדר, עוברים את צומת שיזפון לכיוון מזרח משמאל תחנת האוטובוס מגיעים לתחנה ומאחוריה שביל הליכה מכורכר הולכים על השביל לכיוון מזרח בתוך מטעי הקיבוץ שברקע הקיבוץ ואחרי 1.3 קילומטרים מגיעים לשער הקיבוץ לתיאום הגעה מראש 08-6358111.

קיבוץ נאות סמדר, ששוכן כשבעים קילומטר צפונית לאילת, הוקם בשנת 1989 במטרה ליצור קהילה ייחודית, שתלמד את עולם האדם בתהליך של חקירה והתבוננות. הקיבוץ מקיים את רעיון הציונות והחלוציות לצד מנהגים מסורתיים ייחודים למקום, למשל, איסור על דיבור בזמן הארוחות בחדר האוכל. בקיבוץ חיים כתשעים חברי קיבוץ, כשבעים בני נוער וילדים וכן מתנדבים מהארץ והעולם, והוא מארח שביליסטים ומאפשר להם ליהנות מלינה ואוכל בתמורה להתנדבות בענפי המשק השונים. מדובר בחוויה ייחודית ומומלצת | טלפון לתיאום הגעה מראש: 08-6358111.

למעבר למקטע 42 – מצומת שיזפון לשחרות »

“...תתנסו בחיים בכל דרך אפשרית – בטוב וברע, במר ובמתוק, בחשוך ובמואר, בקיץ

ובחורף. אל תפחדו לחוות ולהתנסות, כי ככל שתתנסו יותר, כך תהפכו לבוגרים יותר ...” (אושו)

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 6 – מצומת שיזפון לצומת ציחור

מקטע ארוך אך פשוט אשר רובו במגמת ירידה קלה. הליכה מרובה לצד כביש 40 ובתוך שטחי אש של חיל השריון. לפתע, בתוך כל המדבר הזה, נווה מדבר של תרבות מדהימה – אשראם במדבר!

• דרגת קושי: קל מאוד | משך הטיול12 שעות | אורך המסלול המצטבר129 קילומטרים

• נקודות למילוי מים: שיטים | נקודות להספקת אוכל: שיטים

• הטמנות: חניון לילה כ-2 קילומטרים מערבית לצומת ציחור

• לינה: שיטים, חניון לילה כ-2 קילומטרים מערבית לצומת ציחור

• נ.צ. התחלה: (201132,439961) / (35.01450, 30.04850) צומת שיזפון

• הערות: את המקטע אפשר לבצע גם באופניים, שניתן לשכור במושב קטורה.
    לפרטים: 08-6356658.

מתחילים את היום בצומת שיזפון

חוזרים עם כביש 12 כ-400 מטר מערבה, עד שמתחברים לסימון שביל ישראל. פונים ימינה וממשיכים צפונה בעלייה קלה ולאחריה בירידה קלה, עד שנושקים לכביש 40.

ממשיכים באותו כיוון בין הכביש לקו חשמל, כשלאורך כל הדרך עוברים ליד שלטי "קו צינורות". לאחר כ-7 קילומטריםים מבחינים משמאלנו בבסיס חיל השריון שיזפון.

חוצים את הכביש שמוביל אל הבסיס וממשיכים עם סימון שביל ישראל צפונה. בקטע זה שביל ישראל מתרחק מעט מכביש 40, אך לאחר כ-6.8 קילומטרים הוא מתקרב אליו בחזרה ומגיעים לפיצול שבילים לא מסומן.

המעוניינים להגיע ליישוב שיטים, הידוע גם כ"אשראם במדבר" יפנו ימינה בהמשך ישנם אנטנה ועמוד ברזל שיכולים לעזור כסימן זיהוי כדי לא לפספס את מקום הפנייהההליכה לשיטים מסתכמת בכ-1.5 קילומטרים הלוך וחזור מהשביל והיא מומלצת מאוד.

ממשיכים בסימון שביל ישראל צפונה, ולאחר 2.6 קילומטרים מגיעים לפיצול שבילים: שביל ישראל וסימון שחור. ממשיכים ישר עם סימון שביל ישראל צפונה, ולאחר כ-2.7 קילומטרים מגיעים לאנטנה סלולארית. עולים, יורדים וממשיכים צפונה, כשמימיננו גבעות צחיחה.

גבעות צחיחה הוא רכס גבעות, שנמצא ליד כביש 40 בתוך תוואי נחל חיון.

בשלב זה שביל ישראל פונה שמאלה ומתרחק מהכביש. ממשיכים כ-2.6 קילומטרים ,עוברים מתחת לקוי החשמל וממשיכים בשביל. עוברים בדרך כמה פיצולי שבילים לא מסומנים, שבכולם ממשיכים עם השביל השמאלי.

ממשיכים עוד כ-4.4 קילומטרים, עד שמגיעים לשלט "שמורת טבע והנחלים הגדולים" ולידו פיצול שבילים: שביל ישראל וסימון אדום. פונים שמאלה אל הסימון האדום, ולאחר כ-500 מטר בסימון מגיעים לחניון הלילה שנמצא כ-2 קילומטרים מערבית לצומת ציחור, שבו מסתיים היום.

למעבר למקטע 7 – מצומת ציחור לחניון נחל ברק »