קטע מספר 34: מחוד עקב לחניון נחל חווה

לפנינו יום מעניין עם הרבה מים בלב המדבר: עין שביב, עין עקב עליון ועין עקב תחתון, שמושכים אליהם גם בעלי חיים רבים. בדרך נעבור בחוד עקב, שבו נזכה לתצפית יפה על בקעת צין, ובמדרשת בן-גוריון, מקום קבורתו של ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון של מדינת ישראל, דוד בן-גוריון | מאת: יניר יגל
| 14/03/2018
מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 34 – מחניון חוד עקב לחניון נחל חווה

יום מעניין עם הרבה מים באמצע המדבר בדמות עין עקב תחתון ועליון,עין שביב ובעקבות כך גם בעלי חיים רבים. יום עם תצפית יפה אל עבר בקעת צין מחוד עקב ועוד מגוון רחב של טבע מדברי.

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 10 שעות | אורך המסלול המצטבר: 738 קילומטרים

• נקודות למילוי מים והצטיידות באוכל: אין

• הטמנות: | לינה: חניון לילה נחל חווה

• נ.צ. התחלה: (189918,515449) / (30.72920,34.89609) חניון לילה נחל חווה עליון

• נ.צ. סיום: (183920,527382) / (30.83666,34.83306) חניון לילה עקב

מתחילים את היום בחניון הלילה חוד עקב.

בחניון עולים על דרך 4x4 בפניה שמאלה בסימון ירוק והולכים לכיוון מערב ולכיוון מדרשת בן גוריון מרחק של כ-450 מטר, עד שמגיעים לפיצול שבילים: ירוק ואדום.

בפיצול פונים שמאלה, עולים על הסימון האדום ומתחילים ללכת לכיוון חוד עקב. מהעלייה על הסימון האדום הולכים כ-670 מטר במגמת עלייה קלה ולאחר ה-670 מטר מתחילים בעלייה קשה וטכנית כ-640 מטר, עד שמגיעים לפיצול שבילים: אדום וירוק.

בפיצול זה תוואי שביל ישראל פונה שמאלה ולא עולה לראש חוד עקב ולתצפית, כך שבנקודה זו מומלץ להמשיך ישר עם הסימון הירוק, לעלות עוד כ-30 מטר ולהגיע לראש ההר ולתצפית המדהימה ממנו על בקעת צין.

חוד עקב הוא הר בדד בצורת חרוט, המתנשא לגובה של כ-576 מטר בתוך אזור מצוק הצינים שברמת עבדת. ממרום ההר אפשר ליהנות מתצפית יפה על בקעת צין, נחל עקב, הר כרבולת ועוד. העלייה והירידה בצידו הצפוני של ההר מסוכנת מאוד, ובסוף דצמבר 2003 נהרג במקום חניך הצופים אריאל בלומנפלד ז"ל. לכן יש לנקוט במקום במשנה זהירות.

בקעת צין משתרעת לאורכו של נחל צין על פני כ-120 קילומטר, ממרכז הנגב, דרך העיר הנבטית העתיקה עבדת ועד לנחל הערבה ודרום ים המלח. היא צרה בתחילתה ומתרחבת בסופה. בבקעה ניתן למצוא ממצאים ארכיאולוגים רבים, מספר מעיינות לא מבוטל, גבים, קניונים, מגוון בעלי חיים ונוף מדברי עוצר נשימה.

בפיצול פונים שמאלה, ממשיכים במגמת עלייה בסימון האדום כ-370 מטר ומגיעים לפיצול שבילים: אדום וירוק. בפיצול ממשיכים ישר בסימון האדום ומתחילים בירידה קשה ותלולה מחוד עקב, ולאחר כ-950 מטר מגיעים לסוף הירידה.

מסוף הירידה ממשיכים בסימון האדום ולאחר כ-1.7 קילומטרים מגיעים לפיצול שבילים: אדום וכחול בתוך נחל עקב. בפיצול פונים שמאלה, עולים על הסימון הכחול ומתחילים ללכת בתוך נחל עקב, ולאחר כ-230 מטר מגיעים לעין עקב תחתון המדהים.

עין עקב תחתון, שנובע במהלך כל השנה, הוא אחד מהמעיינות הפופולאריים ביותר בכל דרום הארץ. הוא ממלא במימיו הקרירים בריכה גדולה בעומק של כ-7 מטרים ובקוטר של כ-10 מטרים, שנמצאת תחת מפל בגובה של כ-20 מטר. מי המעיין מליחים ואינם ראויים לשתייה. מומלץ לעצור במעיין לטבילה, אך יש לעזוב אותו עד השעה 15:30, ואת השמורה כולה יש לעזוב עד השעה 17:30 או עד שעה לפני רדת החשכה, לטובת השמירה על בעלי החיים שבה | למידע נוסף על עין עקב תחתון »

מהמעיין ממשיכים בסימון הכחול, עולים בעלייה קצרה אך חלקה אל מעל למעיין ומגיעים לפיצול שבילים: כחול וירוק.

בפיצול ממשיכים ישר ועולים על הסימון הירוק ולאחר כמה עשרות מטרים בסימון הירוק מגיעים לפיצול שבילים נוסף: ירוק ושחור. בפיצול ממשיכים בהליכה ישר ועולים על הסימון השחור בתוך נחל עקב.

נחל עקב הוא אחד מהנחלים המיוחדים ביותר בארץ, בזכות המעיינות שמצויים בו.

מהעלייה על הסימון השחור הולכים כ-2.5 קילומטרים בתוך נחל עקב במגמת עלייה קלה ומגיעים לעין עקב עליון ולפיצול שבילים: שחור וכחול.

עין עקב עליון נובע במעלה הנחל. נכון לשנים האחרונות אי אפשר להיכנס אל המעיין, מאחר והתכסה לחלוטין בצמחים רבים.

בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון הכחול. מהעלייה על הסימון הכחול ועין עקב עליון הולכים כ-730 מטר ומגיעים לעלייה וליציאה מתוואי נחל עקב. עולים את העלייה הבינונית, כ-650 מטר, וממשיכים ללכת בסימון הכחול במגמת עלייה קלה.

לאחר כ-2 קילומטרים מסוף העלייה מנחל עקב מגיעים לפיצול שבילים: כחול וירוק, ולתצפית יפה על עין שביב ונחל צין.

בפיצול פונים ימינה, עדיין על הסימון הכחול, מתחילים לרדת ירידה קשה של כ-1.8 קילומטרים ובסופה מגיעים לעין שביב הקסום ולפיצול שבילים: כחול, ירוק ושחור בלב חורשת המעין.

עין שביב הוא נווה מדבר אמיתי. קשה לראות את נביעת המעיין בגלל עצי הצפצפה הרבים שמכסים את האזור, אך אם מתאמצים אפשר למצוא מספיק מים כדי לשטוף את הפנים. במקום ישנם בעלי חיים רבים, לרבות ציפורים שונות, וחשוב לשמור על הטבע היפה במקום | למידע נוסף על עין שביב »

בפיצול פונים ימינה, עולים על הסימון השחור ומתחילים לצאת מתחומי המעיין במגמת עלייה. לאחר כקילומטר מהעלייה על הסימון השחור, עולים בעלייה קשה שנהפכת לטכנית, נעזרים ביתדות בסלע ובסופה מגיעים לתצפית נוספת על עין שביב.

לאחר התצפית ממשיכים בסימון השחור במגמת עלייה בינונית לצד ערוץ נחל זיק כ-2.2 קילומטרים ומגיעים לפיצול שבילים:שחור וכחול על דרך 4x4 השייכת לקצא”א.

בפיצול פונים ימינה וממשיכים בהליכה על הסימון השחור בדרך 4x4 ולאחר כ-1.7 קילומטרים מגיעים לפיצול שבילים: שחור וירוק.

למעוניינים לסטות מתוואי שביל ישראל וללכת למחפרות צינים יפנו שמאלה וימשיכו בסימון השחור במגמת ירידה כ-700 מטר.

מחפרות צינים הן שתי מנהרות גדולות שנחפרו על מנת לאחסן בהן נפט מקו צינור הנפט אילת-אשקלון בשעת חרום. חלק מהמנהרות קרסו, ומומלץ שלא להיכנס אליהן מפאת סכנת קריסה.

בפיצול, תוואי שביל ישראל ממשיך ישר, עולה על הסימון הירוק בדרך 4x4 ולאחר כ-3.4 קילומטרים מהעלייה על הסימון הירוק מגיעים לחניון הלילה נחל חווה תחתון. מהחניון ממשיכים עוד כקילומטר בסימון הירוק ומגיעים לפיצול שבילים: ירוק אדום ושחור ולחניון הלילה נחל חווה עליון וסיום היום. החניון מתאפיין ברוחות חזקות ונחשב לאחד מהמקומות הקרים בשביל ישראל.

למעבר למקטע 35: מחניון נחל חווה למצפה רמון »

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 13 – מחניון נחל חווה לחניון חוד עקב

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 10 שעות | אורך המסלול המצטבר: 302.5 קילומטר

• נקודות למילוי מים: מדרשת בן-גוריון | נקודות להספקת אוכל: מדרשת בן-גוריון

• הטמנות: חניון עקב | לינה: חניון עקב, מדרשת בן-גוריון

• נ.צ. התחלה: (189918,515449) / (30.72920,34.89609) חניון לילה נחל חווה עליון

• נ.צ. סיום: (183920,527382) / (30.83666,34.83306) חניון לילה עקב

מתחילים את היום בחניון נחל חווה עליון.

מגיעים לפיצול שבילים בתוך החניון: אדום, ירוק ושחור. שביל ישראל ממשיך עם הסימון הירוק לכיוון צפון-צפון-מערב בציר הנפט, כשאופי ההליכה הוא בירידות ובעליות, אך במגמת עלייה כללית. לאחר כקילומטר רואים חניון לילה נוסף משמאל, וממשיכים כ-3.4 קילומטרים נוספים באופי הליכה דומה עד לסוף הסימון הירוק והחיבור לסימון השחור (ירידה מנקודה זו ימינה מובילה אל מחפרות צינים).

ממשיכים בסימון השחור בהליכה נוחה, ולאחר כ-1.6 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים: שחור וכחול. פונים שמאלה אל הסימון שחור ומתחילים בירידה לכיוון עין שביב. לאחר כ-1.7 קילומטר מגיעים לנחל זיק, וממנו מתחילים בעלייה קלה של כ-600 מטר, שבסופה מגיעים לירידה תלולה ומסוכנת לעבר עין שביב.

• שימו לב: יש להתקדם בזהירות בירידה זו.

בסוף הירידה המסוכנת ממשיכים בירידה כ-900 מטרים נוספים עד שמגיעים לעין שביב.

בעין שביב ישנו פיצול שבילים: שחור, ירוק וכחול. פונים שמאלה אל הסימון כחול, שנכנס אל תוך סבך השיחים והעצים שסביב המעיין. עוברים את מכשולי העצים ומתחילים בעלייה בינונית עד קשה, שאורכה כ-1.8 קילומטר ומשכה כשעה. בסופה של העלייה מגיעים לפיצול שבילים: כחול וירוק, ולתצפית יפה לכיוון מזרח ועין שביב.

בפיצול השבילים ממשיכים באוכף עם הסימון הכחול במגמת ירידה קלה, ולאחר כ-2.7 קילומטר מגיעים לנחל עקב. ממשיכים ללכת כ-700 מטר נוספים בתוך הנחל, עד שמגיעים לעין עקב עליון.

נחל עקב הוא אחד מהנחלים המיוחדים ביותר בארץ, בזכות המעיינות שמצויים בו.

ליד עין עקב עליון ישנו פיצול שבילים: כחול ושחור. פונים ימינה אל הסימון השחור, הממשיך ללכת בתוך נחל עקב. לאחר הליכה של כ-2.5 קילומטרים נוספים מגיעים לתצפית מלמעלה על עין עקב תחתון ולפיצול שבילים נוסף: שחור וירוק.

מתקדמים עם הסימון הירוק כ-100 מטרים נוספים ומגיעים לפיצול שבילים: ירוק וכחול. פונים ימינה אל הסימון הכחול, ומתחילים בירידה קצרה, חלקלקה ומסוכנת. בסופה של הירידה מגיעים לעין עקב תחתון, שנמצא מימין לשביל.

מהמעיין ממשיכים עם הסימון הכחול צפונה, ולאחר הליכה של כ-300 מטר מגיעים לפיצול שבילים: כחול ואדום. פונים ימינה אל הסימון האדום, וממשיכים במגמת עלייה קלה עד בינונית כ-1.8 קילומטר, עד שמגיעים לתחילתה של עלייה בינונית עד קשה, בעיקר בסופה, אל עבר חוד עקב.

אורכה של העלייה כקילומטר ומשכה כ-45 דקות. במהלך העלייה, כשמגיעים לאוכף, ממש לקראת הפסגה, לוקחים שמאלה בסימון ירוק ועולים עד למעלה (במקום הסימון של שביל ישראל המבלבל, יש להמשיך שמאלה בסימון ירוק עד לפסגה).

לאחר תצפית יפה אל עבר בקעת צין ושדה בוקר, ממשיכים עם סימון ירוק בירידה מסוכנת ותלולה, ולאחר כ-200 מטר מגיעים לפיצול שבילים: ירוק ואדום. מתחברים אל הסימון האדום, וממשיכים איתו בירידה, שמתמתנת מעט ונהיית קלה יותר.

ממשיכים לרדת ומגיעים לירידה מסוכנת נוספת, שאורכה כ-500 מטר, ולאחריה ירידה קלה של כ-650 מטר נוספים, שבסופם השביל האדום נגמר מתחברים לסימון הירוק בכביש 4x4.

בנקודה זו יש שתי אפשרויות להמשך המסלול, בהתאם למקום שבו רוצים ללון:

1. למעוניינים בלינה במדרשת בן גוריון:
פונים שמאלה בסימון ירוק וממשיכים כ-800 מטר במגמת ירידה עד שמגיעים לפיצול שבילים: ירוק, שחור וכחול. ממשיכים קדימה עם הסימון השחור לעבר מעלה צין, והולכים במגמת עלייה בינונית עד קשה כ-2.2 קילומטר עד לסוף מעלה צין, שבו פיצול שבילים: שחור ואדום. פונים שמאלה אל הסימון אדום והולכים בו כ-1.7 קילומטר, כשבדרך רואים מימיננו את מנחת שדה בוקר ועוברים בפיצול שבילים עם הסימון הירוק, שבו ממשיכים עם הסימון האדום, עד שמגיעים למדרשת בן-גוריון.

מדרשת בן גוריון הוקמה כחלק מחזונו של דוד בן גוריון, ראש ממשלתה הראשון של מדינת ישראל, להקים קריה של חינוך ומדע תוך כדי התיישבות בנגב. בשנת 1962 הוקמו מבני המדרשה הראשונים, ובשנת 2003 הוכרזה המדרשה כישוב קהילתי ששמו מדרשת בן גוריון. בתחומי המדרשה ניתן למצוא את אחוזת הקבר של דוד בן גוריון ופולה אישתו, את בית הספר שדה "שדה בוקר", את מרכז גל למנהיגות ואת מכינת הנגב, את המכון לחקר המדבר של אוניברסיטת בן גוריון, את המכון למורשת בן גוריון, בסיס גדנ"ע ועוד. במרכז המסחרי שבמקום ניתן למצוא מספר חנויות, מחנות אופנים ועד בר-מסעדה מקומי – הג'ומעה.

2. למעוניינים בלינה בחניון הלילה עקב:
פונים ימינה בסימון הירוק ולאחר כ-500 מטר רואים מימין את חניון הלילה. משמאל ממשיך שביל ישראל בסימון כחול.

חניון לילה עקב שוכן למרגלות חוד עקב, והוא נגיש לרכבי 4x4. במקום הגנה טובה כנגד רוחות | למידע נוסף על חניון הלילה חוד עקב »

למעבר למקטע 14: מחניון חוד עקב לחניון נחל מדור/עפרן »