קטע מספר 35: מחניון נחל חווה למצפה רמון

יום המשלב שני ניגודים חזקים מאוד בטבע: מים ומדבר. הליכה מהנה לצד מכתש רמון וטבילה מרעננת בתוך עין חווה או גבי חווה הקרירים | מאת: יניר יגל
| 15/03/2018
מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 35 – מחניון נחל חווה למצפה רמון

יום יפה המתחיל בגבי חווה ומימיו הקרירים, ממשיך בהליכה אתגרית בתוך נחל חווה ומתקדם אל עבר המכתש הגדול בעולם – מכתש רמון. בסוף מגיעים אל מצפה רמון לסיום היום המרתק.

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 765 קילומטרים

• נקודות למילוי מים והצטיידות באוכל: מצפה רמון

• הטמנות: אין | לינה: מצפה רמון

• נ.צ. התחלה: (189918,515449) / (30.72920,34.89609) חניון לילה נחל חווה עליון

• נ.צ. סיום: (181068,502588) / (30.61294,34.80417) מצפה רמון

מתחילים את היום בחניון הלילה נחל חווה.

חוזרים לפיצול השבילים: ירוק, אדום ושחור בסמוך לחניון. בפיצול פונים ימינה ועולים על הסימון השחור בהליכה על דרך 4x4 בציר הנפט, מהעלייה על הסימון השחור מתחילים בירידה תלולה וקשה כ-970 מטר ובסופה מגיעים לנחל חווה ולפיצול שבילים: שחור וכחול.

נחל חווה הוא נחל אכזב הזורם מדרום-מערב לצפון-מזרח ומקבל את מימיו ממצוק הצינים וממרגלות הר סעד.

בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון הכחול בתוואי נחל חווה. מהעלייה על הסימון הכחול הולכים כ-1.2 קילומטרים, כשבדרך עוברים מתחת לקו חשמל והולכים מעל קניון נחל חווה וגבי חווה. תוואי ההליכה הוא במגמת ירידה קלה בהתחלה ובסופה נעשית הירידה תלולה, עד שמגיעים לפיצול שבילים: כחול וסימון שתי קווים לבנים.

בפיצול, למעוניינים לסטות מתוואי השביל וללכת לגב חווה, יפנו שמאלה וילכו בסימון של שתי הקווים הלבנים כ-450 מטר.

גב חווה היפה שוכן מתחת למפל בגובה של כ-25 מטר, ובזכות מיקומו המיוחד ועומקו, יש בו מים קרירים בכל ימות השנה.

תוואי שביל ישראל בפיצול השבילים פונה ימינה וממשיך בהליכה בתוואי נחל חווה כקילומטר במגמת ירידה קלה ומגיע לפיצול שבילים: כחול וירוק. למעוניינים לסטות מתוואי שביל ישראל וללכת לעין חווה (מים ראויים לשתיה) בפיצול השבילים ימשיכו ישר בנחל חווה בסימון הכחול כ-800 מטר.

עין חווה הוא מעיין יפהפה בלב המדבר, שמטפטף את מימיו הצלולים והנקיים. מומלץ לבקר.

בפיצול פונים ימינה, עולים על הסימון הירוק ולאחר כ-920 מטר במגמת עלייה בערוץ נחל בין בולדרים גדולים מגיעים למפל. מהמפל ממשיכים עם הסימון הירוק במגמת עלייה בינונית בתוך אתר סדקים כ-350 מטר, כשבדרך מטפסים בעזרת יתדות ברזל בסלע.

לאחר העלייה מאתר הסדקים ממשיכים בסימון הירוק כ-3.6 קילומטרים במגמות של עליות וירידות קלות עד בינוניות ומגיעים לפיצול שבילים: ירוק ואדום.

בפיצול פונים ימינה ועולים על הסימון האדום ולאחר כ-210 מטר מגיעים לפיצול שבילים: אדום ושחור על דרך 4x4 בציר הנפט.

קצא"א הוא קו צינור לנפט באורך של כ-254 קילומטרים, שמחבר בין אילת ואשקלון תוך שהוא עוקף את תעלת סואץ, ומוגדר כנכס אסטרטגי ממעלה ראשונה לישראל. הקמת הצינור בשנת 1969 נבעה מהצורך של מדינת ישראל להעביר נפט גולמי ממפרץ אילת לשאר חלקי הארץ.

הבסיס להקמתו היה הסכם עם איראן, שסיפקה בשנים הראשונות את הנפט הגולמי בהסכם סודי שחתמה עם ישראל, עד שבשנת 1978 נערכה ההפיכה באיראן והופסקה הזרמת הנפט. איראן תובעת את ישראל על הוצאות בניית הצינור, ונכון לשנת 2018, הנושא עדיין נמצא בהליך משפטי ובבוררויות באירופה.

בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון השחור בדרך 4x4. מהעלייה על הסימון השחור הולכים כ-670 מטר ומגיעים לפיצול שבילים: שחור וירוק. למעוניינים לסטות מתוואי שביל ישראל וללכת למצד מחמל בפיצול יפנו שמאלה, יעלו על הסימון הירוק וילכו כ-500 מטר.

מצד מחמל הוא מצודה נבטית על דרך הבשמים, שתפקידה היה לשמור ולתצפת על הדרך בצפון מכתש רמון. במקום נמצא מבנה בעל שתי קומות ומאגר מים גדול, שמתוארך למאה הראשונה לספירה.

מעלה מחמל, שנמצא על דרך הבשמים, הוא מעלה קדום ותלול במיוחד, שנבנה על ידי הנבטים.

בפיצול השבילים תוואי שביל ישראל ממשיך ישר בסימון השחור ולאחר כ-530 מטר מגיעים לפיצול שבילים: שחור ושביל לא מסומן בדרך 4x4. בפיצול פונים ימינה, ממשיכים בסימון השחור ויורדים מציר הנפט.

לאחר הפנייה ימינה הולכים כ-180 מטר במגמת עלייה קלה, מגיעים לעמוד חשמל ולמעבר מתחת לקו מתח גבוה. מעמוד החשמל ממשיכים בסימון השחור כ-4.8 קילומטרים בהליכה בתוך ערוץ נחל בדרך 4x4 במגמות עליות וירידות, עד שמגיעים לתצפית ראשונה לכיוון מכתש רמון.

מהתצפית ממשיכים בהליכה על מצוק המכתש ולאחר כ-2.5 קילומטרים מגיעים למצפור גבעת געש משמאל. מהמצפור ממשיכים בדרך 4x4 בסימון השחור ולאחר כ-6.5 קילומטרים מגיעים לפיצול שבילים: שחור, שביל ישראל הישן ושביל ישראל החדש. בפיצול ממשיכים בהליכה ישר בדרך 4x4 בסימון השחור ובשביל ישראל החדש.

לאחר הפיצול מממשיכים כ-1.4 קילומטרים ומגיעים לפארק פיסול מדברי משמאל. מההגעה לפארק הולכים כ-1.6 קילומטרים בתחומי פארק הפיסול, בדרך 4x4, בסימון שחור ומגיעים לכניסה לעיר מצפה רמון, לחורשת קק"ל מימין ולפיצול שבילים בסימון שחור ושביל ישראל.

בפיצול פונים שמאלה ועולים על סימון שביל ישראל. מהעלייה על סימון שביל ישראל הולכים לצד מגרש כדורגל וטניס משמאל ולאחר כ-320 מטר מגיעים לכביש 40, את הכביש חוצים ומגיעים למצפה רמון ולסיום היום, במקום מים לינה ומרכולית.

מצפה רמון נולדה מתוך מחנה עבודה, שהוקם באזור בשנת 1951 לטובת הפועלים שסללו את כביש 40 לאילת. בשנת 1956 הוסב המחנה להתיישבות קבע אזרחית, מתוך רצונה של המדינה ליישב את הנגב, ובשנת 1964 כבר הוכרזה מצפה רמון כמועצה מקומית. גודלה של מצפה רמון כ-64,500 דונם, היא מונה כ-5,500 תושבים נכון לשנת 2015 ושוכנת בגובה של כ-900 מטר מעל פני הים, ולכן במקום שורר אקלים נעים יחסית.

במקום ניתן למצוא מספר אטרקציות, בהן "חי רמון" – מרכז הדרכה וגן זואולוגי, חוות האלפקות, מצפה הכוכבים על שם וייז ששייך לאוניברסיטת תל אביב והוא הגדול בארץ. במרכז המבקרים לזכר אילן רמון ניתן לקבל מידע נוסף אודות האטרקציות שבאזור, שבהן פאב ג'אז מומלץ, מסעדות שונות ועוד.

• שעות הפתיחה בחורף: ראשון-חמישי:  8:00-16:00 | שישי: 8:00-15:00 | שבת: 8:00-16:00.
  • שעות הפתיחה בקיץ: ראשון-חמישי:  8:00-17:00 | שישי: 8:00-15:00 | שבת: 8:00-16:00.
  • עלות כניסה למרכז המבקרים: 30 ₪ | טלפון לתאום מראש: 08-6588691 | לאתר האינטרנט של מרכז המבקרים »

מומלץ להקדיש למצפה רמון לפחות יום אחד שלם, בכדי להרגיש את היישוב המיוחד ולהספיק לחוות כמה מן האטרקציות שהוא מציע.

טיילת נוף אלברט כץ היפה מתחילה במרכז המבקרים ונמשכת מאות מטרים לאורך המצוק. בדרך היא עוברת בכמה נקודות תצפית, מהן אחת שממש תלויה באוויר, ומסתיימת בהר גמל, שבו נקודת תצפית נוספת. הטיילת נקראת על שמו של ידיד קק"ל משווייץ.

בית ספר שדה הר הנגב ממוקם בגובה 900 מטר מעל פני הים, כ-1.5 קילומטרים דרומית למצפה רמון. בית הספר מארח בתשלום: לינת קאמפינג- שירותים, מקלחת וחיבור לחשמל – 50 ₪ לאדם | טלפון: 08-6588615

למעבר למקטע 36 – ממצפה רמון לחניון הר סהרונים »

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 12 – ממצפה רמון לחניון נחל חווה

אמנם היום אנחנו עוזבים את מכתש רמון, אך לאורך כמעט חצי מהיום נוכל להנות מתצפית יפה לאורכו של המכתש מצדו הצפוני. בדרך נעבור ליד מצד מחמל, בקניון יפה ובנחל אתגרי, ולבסוף גם בגבי חווה המלאים מים קרירים כל ימות השנה.

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 280 קילומטרים

• נקודות למילוי מים: אין | נקודות להספקת אוכל: אין

• הטמנות: חניון לילה נחל חווה עליון | לינה: חניון לילה נחל חווה עליון

• נ.צ. התחלה: (181068,502588) / (30.61294,34.80417) מצפה רמון

• נ.צ. סיום: (189918,515449) / (30.72920,34.89609) חניון לילה נחל חווה עליון

​מתחילים את היום בתחנת הדלק בכניסה הצפונית למצפה רמון.

השביל עובר מאחורי תחנת הדלק, בצמוד למגרש הטניס, ומסומן בסימון שביל ישראל. עולים על השביל והולכים בסימון שביל ישראל לכיוון צפון-צפון מזרח, כשמימיננו מגרש כדורגל, עד שמגיעים לסימון שחור. פונים ימינה עם הסימון השחור אל דרך 4x4, כאשר משמאלנו נמצא פארק עם עצים ופינות ישיבה. ממשיכים עם הסימון השחור כ-1.6 קילומטרים לכיוון צפון מזרח, עד שמגיעים לפארק הפסלים המדברי מימיננו.

פארק הפסלים שוכן מצפון למצפה רמון, ויש בו כ-19 פסלים סביבתיים של פסלים מכל רחבי העולם | למידע נוסף על פארק הפסלים »

ממשיכים ללכת לאורך פארק הפסלים כקילומטר, עד שמגיעים לשלט מידע על שביל ישראל ולידו פיצול שבילים: שביל ישראל הישן ושביל ישראל החדש. ממשיכים ישר בשביל החדש עם הסימון השחור ופונים ימינה על שפת המצוק, לכיוון צפון מזרח.

מתקדמים עם הסימון השחור בדרך 4x4 בעליות וירידות קלות, כאשר מימין מתפרס מכתש רמון. לאחר כ-9 קילומטרים מהפיצול, השביל מתעקל באוכף שמאלה, עוזב את נופי המכתש ונכנס לתוך ערוץ.

יורדים בערוץ עם הסימון השחור בדרך 4x4 ולאחר מכן עולים עוד כ-4.7 קילומטרים עד שמגיעים לעמוד קו חשמל. ממשיכים בסימון השחור ולאחר 300 מטר מתחברים לראש מעלה מחמל – מעלה שנבנה כחלק מקו צינור נפט אילת אשקלון.

ממשיכים כ-500 מטר נוספים ומגיעים לפיצול שבילים: שחור וירוק. הסימון הירוק פונה ימינה למצד מחמל שנמצא במרחק הליכה של כ-500 מטר.

מסלול שביל ישראל ממשיך מהפיצול בסימון השחור בדרך 4x4 עוד כ-700 מטר במגמת ירידה קלה עד שמגיעים לפיצול שבילים נוסף: שחור ואדום. פונים ימינה עם הסימון האדום, ולאחר כ-200 מטר מגיעים לעוד פיצול שבילים: אדום וירוק. פונים שמאלה עם הסימון הירוק ועולים בעלייה קלה עד בינונית אל הרכס, עליו ממשיכים עוד כ-2.2 קילומטרים עד שמגיעים לתצפית.

מהתצפית ממשיכים בסימון הירוק ויורדים בירידה קלה עד בינונית עד שמגיעים לערוץ נחל. משם עולים בעלייה קלה עד בינונית, ממשיכים על קו רכס נוסף כך ולאחר כקילומטרים וחצי מתחילים בירידה לנחל חווה דרך אתר סדקים, ויורדים בעזרת יתדות המתכת בתוך הערוץ והקניון.

• שימו לב: יש להיזהר מהחלקה בירידה התלולה.

לאחר ירידה של כ-1.2 קילומטרים מגיעים לנחל חווה ומתחברים לסימון הכחול.

פנייה ימינה בסימון הכחול מובילה לאחר כ-700-800 מטר לעין חווה.

שביל ישראל ממשיך מהפיצול שמאלה עם הסימון הכחול במעלה הנחל, ולאחר כקילומטר מגיעים לפיצול שבילים שבו תוואי שביל ישראל עולה שמאלה עם הסימון הכחול, אך אם תמשיכו ישר כ-500 מטר בקניון, תגיעו לגב חווה, שמומלץ מאוד לבקר בהם.

לאחר הביקור בגבים עולים עם הסימון הכחול בעלייה תלולה ומסוכנת שמתמתנת בהמשך.

• שימו לב: מומלץ להגיע לקטע זה לפני שעות החושך.

לאחר כ-1.2 קילומטרים מגיעים לפיצול שבילים: כחול ושחור. פונים ימינה עם הסימון השחור ועולים כ-900 מטר בעליה בינונית, עד שרואים משמאל את חניון הלילה נחל חווה עליון, שבו מסיימים את היום.

חניון הלילה נחל חווה עליון שייך לרשות הטבע והגנים. החניון מאופיין לרוב ברוח חזקה וטמפרטורות נמוכות בלילות, וקליטת סלולארי נמוכה. בחג הפסח ובסוכות מציבה רשות הטבע והגנים במקום עמדת פקחים, המסייעת למטיילים במים, מידע ובפינוי פסולת | למידע נוסף על חניון הלילה נחל חווה עליון »

למעבר למקטע 13 – מחניון נחל חווה לחניון חוד עקב »