קטע מספר 43: משחרות לחניון נחל מנגן

עוד יום טיול בתוך מרחביו האינסופיים של המדבר. שרידים של יצורים חיים מלפני מיליוני שנה, תצפית על הים האדום, בארות מים בלב המדבר ובולבוסים, מלא בולבוסים! | מאת: יניר יגל
| 01/03/2018
מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

“...הו, אין כל ספק שתגיעי לאנשהו” אמר החתול, “בתנאי שתלכי זמן ארוך מספיק ...” (אליסה בארץ הפלאות , לואיס קארול)

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 43 – משחרות לחניון נחל מנגן

יום יפהפה אך מעט ארוך, שמתחיל ביישוב שחרות וממשיך לאורך הצוקים בהרי אילת בין בארות, בולבוסים ואמוניטים, ומעלה מלחן הגדול שבו יורדים ומסיימים את היום בבקעת ססגון.

• דרגת קושי: קל עד בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 963 קילומטר

• נקודות למילוי מים: כניסה לפארק תמנע כ-2.4 קילומטרים דרומית לחניון הלילה נחל מנגן עד השעה 16:00

• נקודות להספקת אוכל: אין

• הטמנות: חניון לילה נחל מנגן | לינה: חניון הלילה נחל מנגן

• נ.צ. התחלה: (198949/413261) / (34.99238, 29.80760) חניון לילה נחל מנגן

• נ.צ. סיום: (199585/423940) / (34.99876, 29.90395) שחרות

מתחילים את היום בישוב שחרות.

יורדים לתוואי שביל ישראל הנמצא בנחל שחרות מתחת לישוב בסימון שביל ישראל. מהחיבור לתוואי שביל ישראל הולכים כ-2.8 קילומטרים במגמת ירידה קלה ומגיעים לערוץ נחל ולפיצול שבילים: שביל ישראל ושחור. בפיצול ממשיכים בהליכה ישר ובעלייה בינונית האורכת כ-800 מטרים.

אחרי העלייה ממשיכים הליכה בסימון שביל ישראל ולאחר כ-3.8 קילומטרים, כשבדרך חולפים על פני מספר בולבוסים, מגיעים לתצפית יפה לכיוון מזרח ולאוסף גדול של בולבוסים.

בולבוסים הם סלעים עגולים בצורת ביצה שנוצרו משרידי חומר אורגני, כמו למשל שלדי דגים, שלאחר שקיעתם חלו בסביבה תהליכים כימיים שונים שתרמו להיווצרותם.

מהתצפית והבולבוסים מתחילים בירידה קלה של כ-1 קילומטרים ומגיעים לפיצול שבילים: שביל ישראל וירוק בתוך נחל גדרה. בפיצול פונים ימינה ועולים על הסימון הירוק, מהעלייה על הסימון הירוק יורדים לכיוון נחל עובדה כ-1.1 קילומטרים.

נחל עובדה הוא נחל מרכזי, שזורם צפונה במרכז בקעת עובדה, שהיא למעשה אגן ניקוז. שאר נחלי האזור מתחברים אל נחל עובדה, שמתחבר בסופו לנחל חיון שמתנקז לים המלח.

בהגעה לנחל מתחילים בעלייה בינונית של כ-720 מטרים, עד שמגיעים לאוכף. מהאוכף ממשיכים בירידה קלה של כ-520 מטרים ומיד בסופה ממשיכים במגמת עלייה בינונית כ-800 מטרים, עד שמגיעים לאוכף נוסף.

מהאוכף ממשיכים בסימון הירוק במגמת ירידה בינונית כ-1.2 קילומטרים ומגיעים לתוואי נחל שרביט – עדיין בסימון ירוק. מהחיבור לתוואי הנחל בסוף הירידה הולכים כ-1.6 קילומטרים נוספים ומגיעים לנחל מתק ולפיצול שבילים בסימון ירוק וכחול. למעוניינים לסטות מתוואי השביל וללכת לבאר מלחן ולחניון הלילה יפנו בפיצול ימינה ויעלו על הסימון הכחול בדרך 4x4 בו ילכו כ-480 מטרים.

באר מלחן הגדולה נבנתה בתקופה המנדטורית על מנת לספק מקום לעצירה וצומת דרכים חשוב בין הערבה לבקעת עובדה. מי הבאר מליחים ואינם ראויים לשתייה.

בפיצול תוואי שביל ישראל פונה שמאלה ועולה על הסימון הכחול בדרך 4x4 בתוך נחל מתק. מהפיצול הולכים כ-580 מטרים בסימון הכחול לכיוון דרום מזרח בנחל מתק ומגיעים לצומת באר מתק ולפיצול שבילים: כחול וירוק.

באר מתק נהרסה בשנות החמישים על ידי צה"ל, במבצע גדול שמטרתו הייתה לסלק את השבטים הבדואים מהאזור לכיוון סיני. במקום נשארה רק תעלת הניקוז של הבאר.

בפיצול ממשיכים בהליכה ישר בתוואי הנחל בסימון הכחול ולאחר כ-1.3 קילומטרים, כשבדרך יוצאים מתוואי נחל מתק במגמת עלייה קלה מגיעים לפיצול שבילים: כחול ואדום.

בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון האדום,לאחר כ-940 מטרים מהעלייה על הסימון האדום בפיצול השבילים במגמת ירידה קלה עד בינונית מגיעים למצבור אמוניטים הנמצאים על הקרקע.

אמוניטים הם חסרי חוליות שהתקיימו בעולם החל מלפני מאתיים מיליון שנה ועד לפני 65 מיליון שנה, ונכחדו עם הדינוזאורים.

ממצבור האמוניטים ממשיכים בהליכה בסימון האדום על מצוקי תמנע ולאחר כ-2.2 קילומטרים מגיעים לתצפית יפה על פארק תמנע, ים סוף והרי אדום.

מהתצפית היפה מתחילים בירידה קשה במעלה מלחן בסימון האדום, הירידה אורכת כ-2.5 קילומטרים ובסופה שלט קטן עם סימון אדום. מהשלט וסיום הירידה הקשה ממשיכים בהליכה לכיוון מזרח – בסימון האדום ובמגמת ירידה קלה למרחק של כ-2 קילומטרים כאשר מימין נחל מנגן ומשמאל נחל ססגון. לבסוף מגיעים לפיצול שבילים בסימון אדום ושחור לחניון הלילה נחל מנגן ולסיום היום.

למעבר למקטע 44 – מנחל מנגן לנחל רחם/עתק

“...צירוף מקרים הוא הדרך של אלוהים להישאר אנונימי …” (אלברט איינשטיין)

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 4 – מחניון נחל מנגן לשחרות

יום יפהפה וארוך, המתחיל בעליה ארוכה במעלה מלחן וממשיך בתצפית מרהיבה, בארות עתיקות ומאובנים רבים בצוקי תמנע.

• דרגת קושי: בינוני עד קשה | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 79 קילומטרים

• נקודות למילוי מים: במרכז היישוב שחרות ליד מגרש הכדורסל | נקודות להספקת אוכל: אין

• הטמנות: אין צורך | לינה: שחרות, חניון באר מלחן

• נ.צ. התחלה: (198949/413261) / (34.99238, 29.80760) חניון לילה נחל מנגן

• נ.צ. סיום: (199585/423940) / (34.99876, 29.90395) שחרות

מתחילים את היום בחניון נחל מנגן.

מתחברים לשביל ישראל בסימון האדום, שממשיך מערבה אל מעלה מלחן. העלייה במעלה מלחן מתחילה למעשה מהחניון, ומשכה כשעה וחצי. ממשיכים עם הסימון האדום בעלייה קלה בין נחל ססגון מימין לנחל מנגן משמאל, ולאחר כ-2 קילומטרים מתחילה עלייה קשה יותר. ממשיכים בעלייה זו כ-2.5 קילומטרים נוספים, עד שמגיעים לתצפית יפה על בקעת תמנע, בגובה של כ-680 מטר מעל פני הים.

מהתצפית ממשיכים עם הסימון האדום מערבה על שפת מצוקי תמנע. המגמה היא מישורית יחסית עם עליות וירידות מתונות. לאחר כ-2.2 קילומטרים מגיעים לאזור שבו אוסף רחב של מאובנים, בעיקר של אמוניטים.

אחרי אזור המאובנים מתחילים בעלייה קלה – בינונית, ולאחר כ-900 מטר מגיעים לפיצול שבילים: אדום וכחול. פונים ימינה אל הסימון הכחול לכיוון צפון – מערב. הולכים בדרך 4x4 ולאחר 1.3 קילומטר מגיעים לנחל מתק ולפיצול שבילים: כחול וירוק. ממשיכים עם הסימון הכחול בנחל, ולאחר כ-600 מטר מגיעים לצומת באר מתק.

בצומת מגיעים לפיצול שבילים נוסף: כחול וירוק. אם ממשיכים מהפיצול עם הסימון הכחול לכיוון מערב, מגיעים לאחר כחצי קילומטר לחניון הלילה באר מלחן לבאר מלחן ולחניון הלילה שלידה.

על מנת להמשיך בשביל ישראל פונים בפיצול השבילים ימינה אל הסימון הירוק לכיוון מזרח. לאחר הליכה של כקילומטר במגמת עלייה קלה, נכנסים לנחל שרביט. בנחל הולכים עוד כ-700 מטר, ומתחילים בעליה קלה – בינונית. לאחר כ-900 מטר מגיעים לאוכף ומתחילים בירידה קלה ולאחריה עלייה קלה, עד שלאחר כשני קילומטרים מגיעים לאפיק נחל עובדה.

ממשיכים עם הסימון הירוק לכיוון מזרח בעלייה קלה נוספת, ולאחר כ-1.1 קילומטרים מגיעים לפיצול שבילים:  ירוק ושביל ישראל. פונים שמאלה אל סימון שביל ישראל וממשיכים צפונה בעלייה קלה, כשבדרך עוברים אפיק של נחל הגידרה. לאחר קילומטר מגיעים לנקודת תצפית על הר ארגמן מימין ועל הר יטבתה משמאל, שיש בה גם שדה בולבוסים.

מהתצפית ממשיכים עם סימון שביל ישראל צפונה לאורך המצוק במגמת עלייה קלה ואחריה ירידה, כשבדרך פוגשים עוד שדה בולבוסים ותצפית יפה. לאחר כ-4 קילומטרים מגיעים לירידה לנחל, ולאחר כ-600 מטר בירידה קלה מגיעים לפיצול שבילים: שביל ישראל ושחור. ממשיכים עם סימון שביל ישראל צפונה בעלייה קלה, שאחריה השביל מתעקל ימינה לכיוון מזרח, ומגיעים לאוכף קטן.

ממשיכים עם סימון שביל ישראל במגמת ירידה עד לאפיק נחל עשרון וממנו עולים עליה קלה, עד שמגיעים לישוב שחרות. בדרך ישנו שלט שהציבו מלאכי השביל מהישוב עם שמותיהם ומספרי הטלפון שלהם, ופינת ישיבה דמוית סוכה שבנו לרווחת המטיילים בשביל, שבה מסתיים היום.

היישוב הקהילתי שחרות הוקם בשנת 1985 על ידי הסוכנות היהודית ונקרא על שם הר שחרות הסמוך אליו. ביישוב מתגוררות כ-23 משפחות, שמקפידות על בנייה אקולוגית המותאמת לתנאי המחייה במדבר.

למעבר למקטע 5 – משחרות לצומת שיזפון »