קטע מספר 42: מצומת שיזפון לשחרות

יום מסקרן בשביל ישראל אשר חולף על פני כמה אטרקציות מדליקות של המדבר: מקדש הנמרים הקדום, חולות כיסוי - לונה פארק של דיונות חול ובקעת עובדה האדירה | מאת: יניר יגל
| 01/03/2018
מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

”...דיונה היא בסך הכל סוג של נוזל, רק שלוקח לה יותר זמן לנוע. היא יוצרת גלים, וכשאתה מביט בהם מן האוויר הם דומים לגלי הים …” (פרנק הרברט)

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 42 – מצומת שיזפון לשחרות

יום קל יחסית, שטומן בחובו כמה אתרים מעניינים: הראשון הוא דיונת כסוי המרהיבה, אחריה מקדש הנמרים העתיק ולבסוף ישוב קטן עם תצפית מדהימה – שחרות

• דרגת קושי: קל | משך הטיול: 10 שעות | אורך המסלול המצטבר: 939 קילומטר

• נקודות למילוי מים: שחרות

• נקודות להספקת אוכל: אין

• הטמנות: אין צורך | לינה: שחרות

• נ.צ. התחלה: (199585,423940) / (29.90395,34.99876) היישוב שחרות

• נ.צ. סיום: (201132,439961) / (30.04850,35.01450) צומת שיזפון

מתחילים את היום בצומת שיזפון, בפונדק נאות סמדר.

מתחברים לכביש 12 והולכים לכיוון דרום מערב כ-400 מטר בצמוד לכביש. חוברים לתוואי שביל ישראל בסימון שביל ישראל צמוד לכביש 12 והולכים כ-4.8 קילומטרים לכיוון דרום מערב. בדרך עוברים מתחת לקו מתח גבוה וליד חניון עובדה שיימצא מימין אלינו. ההליכה תיעשה בדרך 4x4 לצד כביש 12, עד שמגיעים לצומת בכביש 12.

מהצומת ממשיכים עוד כ-300 מטר ומגיעים לחציית כביש 12 לכיוון דרום. חוצים את הכביש בזהירות וממשיכים ללכת בסימון שביל ישראל לצד קו מתח גבוה לכיוון דרום ולאחר כ-4 קילומטרים מגיעים לכביש הגישה לבסיס עובדה והישוב שחרות.

את הכביש חוצים בזהירות ומיד אחרי החצייה מתחברים לסימון שחור. מהעלייה על הסימון השחור הולכים כ-1.6 קילומטרים במגמת עלייה קלה עד בינונית לדיונת כסוי ומגיעים לפיצול שבילים: שחור וירוק במרכז דיונת כסוי.

חולות כסוי הינם ייחודיים לאזור. הדיונה נוצרה כתוצאה מרוחות עזות, שסחפו עימן במשך מיליוני השנים גרגירי חול קטנים שמקורם בשיטפונות ובתהליכים גיאולוגים רבים. הרכב החול בדיונה הוא 60 אחוזי קלצית ו-40 אחוזי קוורץ.

מהפיצול ממשיכים ללכת על הדיונה בסימון השחור כשמשמאל חולות ומימין סלעים וכך לאחר כ-1.2 קילומטרים בירידה קלה מהדיונה מגיעים לכביש הגישה לבסיס עובדה והישוב שחרות. פעם נוספת בכביש פונים שמאלה, הולכים לצידו ולאחר כ-570 מטר מגיעים לפיצול שבילים: שביל ישראל וסימון אדום.

בפיצול ממשיכים בהליכה לכיוון דרום בצמוד לכביש בסימון שביל ישראל ולאחר כ-850 מטר מגיעים לפיצול שבילים: שביל ישראל וסימון כחול. בפיצול ממשיכים בהליכה ישר לצד הכביש בסימון שביל ישראל כ-430 מטר ומגיעים לפנייה שמאלה של תוואי השביל. מהפניה שמאלה ממשיכים עוד כ-220 מטר ומגיעים למקדש הנמרים.

מקדש הנמרים הוא מקדש פולחן עתיק, שהיה בשימוש לפי ההערכה כ-4,000 שנה, מאמצע האלף השישי לפנה"ס ועד מחצית האלף השני לפנה"ס (התקופה הניאולותית הקדומה). ליד המקדש נמצאו אבנים קטנות שמסודרות על הקרקע בצורת נמרים, ומכאן שמו של המקדש. דמויות הנמרים זוהו כנקבות, והן מייצגות כנראה את אלת הפריון. לידן נמצאה בצורות האבנים גם דמות אחת של ראם ללא ראש, שמייצג את המוות.

ממקדש הנמרים ממשיכים בסימון שביל ישראל ולאחר כ-1.4 קילומטרים, כשבדרך עוברים אתר ארכיאולוגי מוכרז הנראה כמבנים עגולים מגיעים לפנייה שמאלה ולהתחלת עלייה בינונית. עולים כ-460 מטר ומגיעים לתצפית על בקעת עובדה ממערב.

בקעת עובדה, שגודלה כארבעים קילומטרים רבועים, ממוקמת בדרום הנגב וקיבלה את שמה בעקבות מבצע עובדה שהתרחש בסוף מלחמת העצמאות ובמהלכו נכבש האזור. בבקעה מעל ל-400 אתרים ארכיאולוגים, שהעתיק ביותר מביניהם הוא מקדש הנמרים. כמו כן, נמצאו עדויות רבות להימצאות בני אדם באיזור בעבר ועדויות לקיומם של כפרים חקלאים רבים של לקטים – ציידים, כנראה עקב אגירת המים היעילה של הבקעה שסייעה ליצירת מצע לחקלאות ותפוצה רחבה של בעלי חיים במקום.

לאחר התצפית ממשיכים ללכת בסימון שביל ישראל בדרך סלעית ולא נוחה להליכה ולאחר כקילומטר מגיעים לפיצול שבילים: שביל ישראל ושביל לא מסומן. בפיצול פונים ימינה ומתחילים בירידה קלה כ-800 מטר, עד שנכנסים לתוואי נחל שחרות בו הולכים כ-580 מטר. לאחר ההליכה בתוואי נחל שחרות עולים במגמת עלייה קלה כ-850 מטר. אחרי העלייה ממשיכים בתוואי שביל ישראל בסימון שביל ישראל ולאחר כ-970 מטר מגיעים לכביש הגישה לישוב שחרות ולשלט הסבר על שביל ישראל.

בהגעה לכביש פונים שמאלה והולכים לצד הכביש כ-800 מטר, כשבדרך חולפים על פני סימון ירוק משמאל ומגיעים לחציית הכביש בפנייה ימינה. לאחר חציית הכביש ממשיכים בסימון שביל ישראל בלבד במגמת עלייה קלה ואחרי כ-1.3 קילומטרים מגיעים ליישוב שחרות משמאל ולסיום היום, ברז המים נמצא במרכז היישוב ליד מגרש הכדורסל.

היישוב הקהילתי שחרות הוקם בשנת 1985 על ידי הסוכנות היהודית ונקרא על שם הר שחרות הסמוך אליו. ביישוב מתגוררות כ-23 משפחות, שמקפידות על בנייה אקולוגית המותאמת לתנאי המחייה במדבר.

חאן שחרות, שנקרא גם "רוכבי הגמלים" נמצא כשלושה קילומטרים צפונית ליישוב שחרות ומציע אוכל, מקום ללינה ומגוון פעילויות | למידע נוסף על חאן שחרות »

למעבר למקטע 43 – משחרות לחניון נחל מנגן »

“...הדיונות משתנות עם הרוח, אבל המדבר לא משתנה לעולם …” (האלכימאי, פאולו קואלו)

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 5 – משחרות לצומת שיזפון

יום קל יחסית מבחינה פיזית, שכולל בתוכו ביקור בכמה אתרים מעניינים, בהם מקדש הנמרים העתיק, דיונות כסוי וסיום במסעדת הפונדק המעולה של נאות סמדר

• דרגת קושי: קל | משך הטיול: 10 שעות | אורך המסלול המצטבר: 102 קילומטר

• נקודות למילוי מים: פונדק/מסעדה בצומת שיזפון, נאות סמדר

• נקודות להספקת אוכל: פונדק/מסעדה צומת שיזפון, נאות סמדר

• הטמנות: אין צורך | לינה: נאות סמדר, צומת שיזפון

• נ.צ. התחלה: (199585,423940) / (29.90395,34.99876) היישוב שחרות

• נ.צ. סיום: (201132,439961) / (30.04850,35.01450) צומת שיזפון

מתחילים את היום בישוב שחרות.

מתחברים לסימון שביל ישראל שעובר לאורך צדו המערבי של הישוב וממשיך בצדו הצפוני. יורדים בערוץ ולאחר מכן עולים ושוב יורדים, ולאחר כ-1.4 קילומטר מנקודת ההתחלה של היום מגיעים לכביש בתוך נחל שחרות, שמחבר בין שחרות לכביש 12. ממשיכים ללכת לצד הכביש לכיוון צפון-מערב, עוברים בדרך ליד פינת ישיבה נחמדה למנוחה, ולאחר כ-450 מטר מגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון ירוק, שמוביל ימינה אל חאן שחרות.

ממשיכים עם סימון שביל ישראל לכיוון צפון-מערב, ולאחר כ-350 מטר נוספים מגיעים לשלט הסבר על שביל ישראל, פונים ימינה ונפרדים מהכביש. ממשיכים בתוך מעין שלולית יבשה גדולה ומתחילים בעלייה קלה, כאשר בדרך רואים מבנים עתיקים. לאחר סיום העלייה מתחילים לרדת לערוץ נחל, שבו כמה עצים, שתחתיהם ניתן לעצור למנוחה.

ממשיכים ללכת בנחל במגמת עלייה קלה, ולאחר כ-2.6 קילומטר מהשלט מתחילים בעלייה קלה-בינונית על הרכס. בסיום העלייה ממשיכים ללכת ברכס על אבנים חדות, כשמדרום אלינו נראה כביש הגישה ליישוב שחרות, ולאחר כ-2 קילומטרים מגיעים לתצפית על בקעת עובדה.

מהתצפית ממשיכים עם סימון שביל ישראל בירידה קלה-בינונית, ובסופה פונים ימינה וממשיכים צפונה לצד כביש הגישה ליישוב שחרות. לאחר כ-1.5 קילומטר מגיעים למקדש הנמרים.

מהמקדש ממשיכים עם סימון שביל ישראל צפונה לאורך צדו המזרחי של כביש הגישה ליישוב שחרות ולבסיס עובדה. בדרך עוברים בפיצול שבילים: שביל ישראל וסימון כחול. ממשיכים עם סימון שביל ישראל. לאחר מכן עוברים בפיצול שבילים נוסף: שביל ישראל וסימון אדום, גם בו ממשיכים עם סימון שביל ישראל על הכביש.

לאחר כ-3.4 קילומטר מגיעים לדיונת כסוי ולפיצול שבילים: שביל ישראל וסימון שחור. פונים ימינה אל הסימון השחור לעבר חולות כסוי ומתחילים בעלייה קלה-בינונית. לאחר כ-1.2 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים: שחור וירוק. ממשיכים עם הסימון השחור ולאחר כ-250 מטר נוספים מגיעים לפסגת הדיונה.

מפסגת הדיונה מתחילים בירידה לכיוון כביש הגישה ליישוב שחרות ולבסיס עובדה. לאחר כ-1.2 קילומטר מגיעים אל הכבישחוצים אותו בזהירות ומתחברים לסימון שביל ישראל בצדו המערבי. ממשיכים לאורך הכביש בצמוד לעמודי חשמל כ-4 קילומטרים, עד שמגיעים לכביש 12. חוצים את הכביש וממשיכים לאורך צדו הצפוני לצד עמודי החשמל כ-5.5 קילומטר, עד שמגיעים לצומת שיזפון ואל מסעדת "פונדק נאות סמדר", שבה מסתיים היום.

פונדק נאות סמדר הוא מסעדה צמחונית וחנות מוצרים אורגניים מתוצרת מקומית: שמן זית, זיתים מזנים שונים, ריבות, יינות, מוצרי חלב עיזים, צמחי מרפא ועוד | שעות הפתיחה: ראשון-חמישי: 7:00-19:00 (בחמישי עד 21:00), שישי: 7:00-15:00, שבת: 11:00-17:00 | טלפון לתאום מראש: 08-6358180.

למעוניינים ללון בקיבוץ נאות סמדר:
לאחר שעוברים את צומת שיזפון לכיוון מזרח, רואים משמאל תחנת האוטובוס, שמאחוריה ישנו שביל כורכר. פונים אל השביל והולכים עליו 1.3 קילומטר מזרחה בתוך מטעי הקיבוץ, כאשר מבני הקיבוץ נראים באופק, עד שמגיעים לשער הקיבוץ.

קיבוץ נאות סמדר, ששוכן כשבעים קילומטר צפונית לאילת, הוקם בשנת 1989 במטרה ליצור קהילה ייחודית, שתלמד את עולם האדם בתהליך של חקירה והתבוננות. הקיבוץ מקיים את רעיון הציונות והחלוציות לצד מנהגים מסורתיים ייחודים למקום, למשל, איסור על דיבור בזמן הארוחות בחדר האוכל. בקיבוץ חיים כתשעים חברי קיבוץ, כשבעים בני נוער וילדים וכן מתנדבים מהארץ והעולם, והוא מארח שביליסטים ומאפשר להם ליהנות מלינה ואוכל בתמורה להתנדבות בענפי המשק השונים. מדובר בחוויה ייחודית ומומלצת | טלפון לתיאום הגעה מראש: 08-6358111.