קטע מספר 10: מאלון הגליל לקיבוץ יגור

מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 10 – מאלון הגליל לקיבוץ יגור

יום מרתק של הליכה בין יערות, נחלים, מעיינות וטחנות קמח, מעבר חד מהגליל לכרמל, והכל ביום אחד. נתחיל ביער ציפורי, נעבור בכפר כעביה המרתק ובעין יבקע הנפלא וכמובן בטחנת הנזירים שכאילו נלקחה מסיפור האגדה, ונגיע עד ליגור דרך כפר חסידים ונחל קישון

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 216 ק"מ

• נקודות למילוי מים: כפר חסידים/רכסים, כעביה, יגור

• נקודות להספקת אוכל: כפר חסידים/רכסים, כעביה, יגור

• הטמנות: אין | לינה: קיבוץ יגור

• נ.צ. התחלה: (220815,740496) / (32.75914,35.21901) אלון הגליל

• נ.צ. סיום: (207687,738602) / (32.74200,35.07894) קיבוץ יגור

מתחילים את היום בשער מושב אלון הגליל.

מהשער הולכים לצד כביש הגישה למושב כ-500 מטר, מתחברים בחזרה לסימון שביל ישראל ופונים שמאלה. ממשיכים כ-120 מטר ומגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון ירוק, פונים שמאלה אל הסימון הירוק, כשמימיננו ניתן לראות את חנות האופניים מרכז שטח אלון הגליל.

מרכז השטח אלון הגליל הוא חנות אופניים ומרכז מידע אזורי של קק"ל. מהמרכז ניתן לצאת לסינגלים רבים באזור, והוא גם מציע לינת שטח על הדשא, שירותים ומקלחות (נחשבים כמלאכי שביל). במקום ניתן למלא מים.

ממשיכים בתוך יער כ-740 מטר ומגיעים לפיצול שבילים: סימון ירוק וסימון שביל ישראל בלבד.

פונים אל סימון שביל ישראל בלבד, ממשיכים כ-1.2 ק"מ נוספים ולאחר ירידה בינונית מגיעים לערוץ נחל. מתחילים בעלייה קלה עד בינונית מהערוץ ולאחר כ-700 מטר מגיעים לראש ההר ולפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון ירוק. ממשיכים ישר עם סימון שביל ישראל בירידה קלה ולאחר כ-160 מטר מגיעים לפיצול שבילים נוסף: סימון שביל ישראל ושביל ללא סימון. פונים שמאלה עם סימון שביל ישראל אל תוך ערוץ נחל וממשיכים במגמת ירידה קלה כ-1.4 ק"מ, עד שמגיעים לכביש בכניסה לכפר כעביה.

כעביה-טבאש-חג'אג'רה היא מועצה מקומית ערבית מוסלמית שנקראת על שם שלוש המשפחות הגדולות שמתגוררות בה. שביל ישראל עובר בתוך כפר כעביה, על שם המשפחה שמתגוררת בו, וניתן להצטייד בו במים ואוכל ולמצוא מקומות לינה.

פונים ימינה וממשיכים לצד הכביש במגמת עלייה בתוך הכפר, ולאחר כ-450 מטר מגיעים לצומת. פונים שמאלה וממשיכים לצד הכביש בירידה קלה כ-200 מטר, עד שנפרדים מהכביש וממשיכים כ-450 מטר מטר נוספים ליד הכפר, עד שמגיעים לכביש. פונים ימינה וממשיכים לצד הכביש כ-200 מטר, עד שנכנסים שוב לכפר ומגיעים לפיצול שבילים. פונים שמאלה ויוצאים מהכפר. מנקודת היציאה ממשיכים עם סימון שביל ישראל כ-780 מטר במגמת ירידה, עד שמגיעים לעין יבקע מימיננו ולפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון כחול. פונים ימינה עם סימון שביל ישראל וממשיכים כ-2.5 ק"מ כאשר מרבית ההליכה היא על דרך עפר הנמצאת למרגלות חורשת האורנים ורחוקה מעט מהנחל. ככל שתמשיכו להתקדם מערבה יוביל אתכם השביל חזרה לנחל ציפורי ולטחנת הנזירים.

עין יבקע הוא מעיין איתן בנחל ציפורי. הקירות שבשוליו נבנו בתקופה הרומית כדי להכווין את המים לאמת מים שבאזור.

נחל ציפורי זורם לאורך כ-32 ק"מ, מאזור נצרת, שם מתחילים יובליו, ועד לנחל קישון, שאליו הוא נשפך. הנחל הוא איתן, ובמשך כל השנה זורמים בו מים שמקורם במעיינות הנובעים בקרבתו. לאורך הנחל ממוקמים ישובים רבים וטחנות קמח מהתקופה העות'מאנית | למידע נוסף על נחל ציפורי >>

חוצים את הנחל וממשיכים כ-260 מטר, עד שמגיעים לטחנת הנזירים מימיננו ולפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון כחול.

טחנת הנזירים היא טחנת קמח שנבנתה במאה ה-19, בתקופה שבה שלטה האימפריה העות'מאנית בישראל, ופעלה במקום עד 1920 בחסות בני המנזר הכרמליתי מהכנסייה הקתולית ברומא, שנשארה בעליה עד היום. כיום נמצא בתכנון פרויקט להפיכת הטחנה למרכז מידע עם מסעדה, חנות אופניים וגם חניון לילה למטיילי שביל ישראל.

פונים ימינה אל הסימון הכחול וממשיכים בהליכה לצד נחל ציפורי. לאחר כ-650 מטר מגיעים לכביש הגישה לכפר ראס עלי.

כפר ראס עלי נוסד ב-1927 ומונה כאלף תושבים מוסלמים.

פונים שמאלה בכביש וממשיכים בהליכה לצדו כ-640 מטר, ואז יורדים מהכביש ומהסימון הכחול בפנייה שמאלה ונשארים בסימון שביל ישראל בלבד. ממשיכים כ-1.3 ק"מ ומגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון אדום, כאשר משמאלנו במעלה ההר נמצא הישוב נופית.

נופית הוא ישוב כפרי קהילתי שנוסד בשנת 1987 על ידי מספר משפחות מחיפה, ששאפו להקים בגליל התחתון ישוב שיתאים לראיית עולמן. כיום מתגוררים ביישוב כ-3,000 תושבים.

ממשיכים ישר עם סימון שביל ישראל בלבד במגמת עלייה קלה בתוואי הערוץ. לאחר כ-2.8 ק"מ מהפיצול מגיעים לכביש 762, פונים שמאלה וממשיכים לצידו כ-220 ואז חוצים אותו בזהירות. ממשיכים בצדו השני של הכביש עם סימון שביל ישראל במגמת ירידה קלה בתוך ערוץ נחל, ולאחר כ-2.1 ק"מ פונים ימינה ומתחילים לעלות בעלייה קלה עד בינונית במעלה הערוץ. לאחר כ-920 מטר ומגיעים לפיצול שבילים בתוך יער: סימון שביל ישראל ושביל ללא סימון. פונים שמאלה עם סימון שביל ישראל ולאחר כ-1.3 ק"מ מגיעים לפאתי היישוב רכסים.

רכסים הוא יישוב חרדי שנוסד בשנת 1951 על ידי מספר גופים, וכיום מתגוררים בו מעל לעשרת אלפים תושבים, רובם המכריע חרדים.

פונים שמאלה בפיצול שבילים ויורדים בירידה קלה עד בינונית. לאחר כ-1.5 ק"מ מגיעים לכניסה לכפר חסידים, כאשר מימיננו נמצא כפר הנוער הדתי.

כפר חסידים נוסד בשנת 1924 על ידי חסידים שעלו מפולין ושאפו להתפרנס מחקלאות. בשנת 1950 ייסדו נוסד צעירי היישוב את כפר חסידים ב'. בחלוף השנים השתנה אופי המתיישבים בכפר החדש, וכיום תושביו דתיים-לאומים וחילוניים. כיום מתגוררים בשני הכפרים כאלף תושבים בסך הכל.

כפר הנוער הדתי בכפר חסידים הוקם ונוהל שנים רבות על ידי אברהם אויגן מיכאליס, ציוני שעלה ארצה בסוף שנות השלושים. כיום מתגוררים בכפר כ-700 תלמידים בכיתות ז'-י"ב ממגוון אוכלוסיות בארץ, מעולים חדשים ועד ישראלים וותיקים, שגם לוקחים חלק בעבודות החקלאות האזורית.

מתחברים לכביש ברחוב הפועל המזרחי בתוך כפר חסידים, וממשיכים לצדו, כשבדרך חולפים על פני פינת רענון למטיילים שהקימו מלאכי שביל מהכפר. לאחר כ-940 מטר מגיעים לצומת ולצרכניית הכפר מימיננו. פונים שמאלה וממשיכים לצד הכביש ברחוב נחל קדומים כ-1 ק"מ, עד שמגיעים לגשר שעובר מעל נחל הקישון וליציאה מכפר חסידים.

נחל קישון, שאורכו כשבעים ק"מ, מתחיל את זרימתו באזור ג'נין ונשפך אל הים התיכון צפונית לחיפה. הנחל התפרסם בקרב הציבור הישראלי עקב תביעת צוללנים משייטת 13, שטענו כי חלו במחלות שונות בגלל הזיהום בנחל, שבו התאמנו במהלך שירותם הצבאי.

ממשיכים ללכת לצד הכביש כ-340 מטר ומגיעים למעבר מתחת לכביש 75. עוברים במעבר וממשיכים כ-450 מטר נוספים, עד שמגיעים לקיבוץ יגור, שבו מסתיים היום.

​למעבר למקטע 11 – מקיבוץ יגור לעין הוד >>

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 37 – מקיבוץ יגור לאלון הגליל

לאחר הכרמל המופלא ממשיכים לכיוון הגליל כשבדרך עוברים בישובים קטנים ושקטים בנחלים זורמים ובטחנת נזירים אחת

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 828 ק"מ

• נקודות למילוי מים: כפר חסידים/רכסים, כעביה, אלון הגליל

• נקודות להספקת אוכל: כפר חסידים/רכסים, כעביה, אלון הגליל

• הטמנות: אין | לינה: אלון הגליל

• נ.צ. התחלה: (207687,738602) / (32.74200,35.07894) קיבוץ יגור

• נ.צ. סיום: (220815,740496) / (32.75914,35.21901) אלון הגליל

מתחילים את היום בקיבוץ יגור.

חוזרים בכביש הגישה של הקיבוץ ומתחברים לסימון שביל ישראל בנקודה שבה הוא פונה בצומת צפונה לכיוון כביש 75. מהצומת ממשיכים כ-450 מטר, עד שמגיעים למעבר מתחת לכביש 75. עוברים במעבר וממשיכים בהליכה על כביש 75 לכיוון כפר חסידים, כשבדרך עוברים מעל נחל קישון ולאחר כ-1 ק"מ מגיעים לכיכר בתוך כפר חסידים.

כפר חסידים נוסד בשנת 1924 על ידי חסידים שעלו מפולין ושאפו להתפרנס מחקלאות. בשנת 1950 ייסדו נוסד צעירי היישוב את כפר חסידים ב'. בחלוף השנים השתנה אופי המתיישבים בכפר החדש, וכיום תושביו דתיים-לאומים וחילוניים. כיום מתגוררים בשני הכפרים כאלף תושבים בסך הכל.

ממשיכים כ-320 מטר נוספים ומגיעים לצומת, שבה שביל ישראל פונה ימינה, כשמשמאלנו צרכניית המושב. מהצומת ממשיכים בהליכה ועוברים משמאלנו פינת ריענון למטיילים, שהקימו מלאכי שביל מהמושב. לאחר כ-900 מטר מגיעים ליציאה מהמושב וממשיכים במגמת עלייה בינונית בסמוך לכפר הנוער הדתי שמשמאלנו. לאחר כ-1.7 ק"מ מגיעים לאוכף, כשמשמאלנו הישוב רכסים.

כפר הנוער הדתי בכפר חסידים הוקם ונוהל במשך שנים רבות על ידי אברהם אויגן מיכאליס, ציוני שעלה ארצה בסוף שנות השלושים. כיום מתגוררים בכפר כ-700 תלמידים בכיתות ז'-י"ב ממגוון אוכלוסיות בארץ, מעולים חדשים ועד ישראלים וותיקים, שגם לוקחים חלק בעבודות החקלאות האזורית.

רכסים הוא יישוב חרדי שנוסד בשנת 1951 על ידי מספר גופים, וכיום מתגוררים בו מעל לעשרת אלפים תושבים, רובם המכריע חרדים.

ממשיכים במגמת עלייה קלה בתוך חורשה נמוכה, ולאחר כ-1.2 ק"מ פונים ימינה לתוך ערוץ נחל. מכאן מתחילים בירידה קלה, ולאחר כ-960 מטר פונים שמאלה בתוך הערוץ ומתחילים בעלייה קלה במעלה הערוץ. לאחר כ-2.2  ק"מ מגיעים לכביש 762 על אוכף ופונים שמאלה. הולכים בזהירות בשולי הכביש, ולאחר כ-230 מטר, חוצים את הכביש (בזהירות) בפנייה ימינה ונכנסים אל תוך ערוץ נחל נוסף. מתקדמים בערוץ במגמת ירידה קלה ונוחה, ובדרך עוברים את הישוב נופית, שנמצא על הרכס מימיננו.

נופית הוא ישוב כפרי קהילתי שנוסד בשנת 1987 על ידי מספר משפחות מחיפה, ששאפו להקים בגליל התחתון ישוב חדש שיתאם לראיית עולמן. כיום מתגוררים ביישוב כ-3,000 תושבים.

לאחר כ-3.9 ק"מ מגיעים לכביש הגישה לכפר ראס עלי, מתחברים לסימון הכחול ופונים איתו ימינה.

כפר ראס עלי נוסד ב-1927 ומונה כאלף תושבים מוסלמים.

ממשיכים עם הסימון הכחול לצד הכביש כ-640 מטר, עד שמגיעים לפיצול שבילים גדול: סימון כחול וכביש הגישה לכפר ראס עלי שאינו מסומן. יורדים ימינה מהכביש עם הסימון הכחול וממשיכים לצד נחל ציפורי שזורם משמאלנו. לאחר כ-650 מטר מגיעים לטחנת הנזירים משמאלנו.

נחל ציפורי זורם לאורך כ-32 ק"מ, מאזור נצרת, שם מתחילים יובליו, ועד לנחל קישון, שאליו הוא נשפך. הנחל הוא איתן, ובמשך כל השנה זורמים בו מים שמקורם במעיינות הנובעים בקרבתו. לאורך הנחל ממוקמים ישובים רבים וטחנות קמח מהתקופה העות'מאנית בארץ ישראל | למידע נוסף על נחל ציפורי >>

טחנת הנזירים היא טחנת קמח שנבנתה במאה ה-19, בתקופה שבה שלטה האימפריה העות'מאנית בישראל, ופעלה במקום עד 1920 בחסות בני המנזר הכרמליתי מהכנסייה הקתולית ברומא, שנשארה בעליה עד היום. כיום נמצא בתכנון פרויקט להפיכת הטחנה למרכז מידע עם מסעדה, חנות אופניים וגם חניון לילה למטיילי שביל ישראל.

ממשיכים כ-280 מטר נוספים, חוצים את הנחל לגדתו הצפונית בפנייה שמאלה ומתחברים לסימון שביל ישראל. ממשיכים במגמה של עליות וירידות, ולאחר כ-2.5 ק"מ מגיעים לעין יבקע.

עין יבקע הוא מעיין איתן בנחל ציפורי. הקירות שבשוליו נבנו בתקופה הרומית כדי להכווין את המים לאמת מים שבאזור.

מעין יבקע ממשיכים עם סימון שביל ישראל במגמת עלייה בינונית, ולאחר כ-780 מטר מגיעים לכביש בתוך הכפר כעביה.

כעביה-טבאש-חג'אג'רה היא מועצה מקומית ערבית מוסלמית שנקראת על שם שלוש המשפחות הגדולות שמתגוררות בה. שביל ישראל עובר בתוך הכפר כעביה, על שם המשפחה שמתגוררת בו, וניתן להצטייד בו במים ואוכל ולמצוא מקומות לינה.

ממשיכים במורד הכביש, ולאחר כ-200 מטר פונים שמאלה וממשיכים כ-450 מטר למרגלות הכפר, עד שנכנסים שוב לכפר במגמת עלייה. מהכניסה לכפר ממשיכים כ-230 מטר, עד שמגיעים לצומת בכביש הראשי של הכפר. פונים ימינה ויורדים לצד הכביש כ-480 מטר, עד שמגיעים לפניה שמאלה, שמובילה אל היציאה מהכפר.

ממשיכים בסימון שביל ישראל, ולאחר הליכה של כ-1.4 ק"מ במגמת עלייה קלה בערוץ הנחל פונים ימינה. ממשיכים בעלייה ואז בירידה, חוצים שביל בסימון ירוק ולאחר כ-860 מטר מגיעים למעבר נחל. חוצים אותו וממשיכים בעלייה בינונית של כ-780 מטר, עד מגיעים לפיצול שבילים בתוך היער: סימון שביל ישראל ושביל לא מסומן. ממשיכים עם סימון שביל ישראל, ולאחר כ-420 מטר נוספים מתחברים לסימון הירוק. ממשיכים כ-690 מטר, ומגיעים למרכז השטח אלון הגליל, כשהישוב אלון הגליל כשמימיננו.

מרכז השטח אלון הגליל הוא חנות אופניים ומרכז מידע אזורי של קק"ל. מהמרכז ניתן לצאת לסינגלים רבים באזור, והוא גם מציע אפשרות ללינת שטח על הדשא, שירותים ומקלחות (נחשבים כמלאכי שביל). במקום ניתן למלא מים.

אלון הגליל הוא ישוב קהילתי שהוקם בשנת 1980 כישוב עובד חקלאי. כיום מתגוררים בו כאלף תושבים, שמתפרנסים מחקלאות וממקצועות חופשיים.

מהחנות פונים ימינה, יורדים מהסימון הירוק ומגיעים לכביש הגישה לישוב אלון הגליל. פונים ימינה בכביש, ולאחר כ-500 מטר מגיעים לשער הישוב, שם מסתיים היום.