שביל ישראל: מנחל מנגן לנחל רחם/עתק

• הטמנות: | לינה:

• נ.צ. התחלה: (198949,413261) / (29.80760,34.99238) חניון לילה נחל מנגן

• נ.צ. סיום: (195384,401769) / (29.70387,34.95576) חניון לילה נחל רחם/עתק

• להורדת קובץ המסלול לטלפון הסלולרי בפורמט KML »

יום מדהים עם שלל תופעות אקולוגיות בפארק תמנע, כולל אגם יפה, במת תמנע ועמודי שלמה הנפלאים, וגם  מסעדה נחמדה ולא יקרה

מתחילים את היום בחניון הלילה נחל מנגן.

חוברים לפיצול השבילים בסימון אדום ושחור שנמצא כמה עשרות מטרים דרומית לחניון הלילה,בפיצול עולים על הסימון האדום לכיוון עמק ססגון בכיוון דרום במקום שלט הסבר על עמק ססגון,מהפיצול הולכים כ-2.4 ק"מ במעבר בתוך עמק ססגון המיוחד ומגיעים לשלט הסבר על שביל ישראל ולכביש אספלט,בכביש האספלט פונים ימינה ועולים על סימון שביל ישראל בלבד,אחרי כמה עשרות מטרים מהעלייה על סימון שביל ישראל בלבד מגיעים לשער הכניסה לפארק תמנע,משער הכניסה ממשיכים ללכת לכיוון הפארק ולאחר כ-150 מ' נוספים בהליכה על כביש האספלט בחניון הכניסה מגיעים לשלט הסבר נוסף על שביל ישראל,בשלט פונים שמאלה ומתחילים ללכת במגמת עלייה בהתחלה קלה ולקראת סוף העלייה קשה וטכנית לכיוון במת תמנע כ-3.1 ק"מ בתוך נחל אלכסון כאשר בדרך עוברים ליד סלע הפטרייה ונעזרים לקראת סוף העלייה ביתדות ברזל בסלע,בסוף העלייה ומגיעים לראש במת תמנע ולתצפית יפה על כל פארק תמנע וים סוף מדרום,מהתצפית ומראש ההר מתחילים בירידה קשה וטכנית כ-1.1 ק"מ ומגיעים להתמתנות הירידה,מהתמתנות ממשיכים עוד כ-580 מ' ומגיעים לפיצול שבילים בסימון שביל ישראל בלבד ושביל לא מסומן למעוניינים לסטות מתוואי שביל ישראל וללכת לעמודי שלמה בפיצול השבילים יפנו ימינה וילכו בשביל הלא המסומן,בפיצול תוואי שביל ישראל פונה שמאלה בסימון שביל ישראל בלבד ולאחר כ-1.1 ק"מ במגמת ירידה קלה מגיעים לכביש אספלט של הפארק כאשר משמאל נמצא אגם פארק תמנע(אגם נחושתן) מסעדה וחנות מזכרות במרחק של כמה עשרות מטרים מ',בהגעה לכביש חוצים אותו וממשיכים בסימון שביל ישראל בלבד ולאחר כ-2.2 ק"מ בהליכה במגמת עליה קלה על דרך כורכר ואפר מגיעים לתצפית על פארק תמנע מדרום ולפיצול שבילים בסימון שביל ישראל בלבד ושביל לא מסומן בפיצול פונים שמאלה וממשיכים בסימון שביל ישראל בלבד,לאחר הפיצול שבילים והתצפית ממשיכים במגמת ירידה קלה ולאחר כ-1.3 ק"מ כשבדרך עוברים מחסום מברזל למניעת מעבר רכבים ומימין מטמנת נמרה מגיעים לכביש אספלט ולשלט הסבר על שביל ישראל,את כביש האספלט חוצים בזהירות (משאיות רבות נוסעות במהירות רבה) וממשיכים בסימון שביל ישראל בלבד ולאחר כ-1.2 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים על דרך 4*4 בסימון שביל ישראל וסימון ירוק למעוניינים ללון בבאר אורה:

בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון הירוק ויורדים מתוואי שביל ישראל והולכים כ-1.6 ק"מ בדרך 4*4 ומגיעים לפיצול שבילים בסימון ירוק ושחור ולכביש אספלט,בכביש האספלט פונים ימינה והולכים לצידו בזהירות כ-1.4 ק"מ ומגיעים לצומת ולכביש הגישה לישוב באר אורה בצומת פונים ימינה ולאחר כ-200 מגיעים לשער היישוב ולסיום היום במקום מים ולינה.

למעוניינים לישון בחניון הלילה רחם/עתק:

בפיצול השבילים בסימון שביל ישראל וירוק פונים ימינה ועולים על הסימון הירוק בדרך 4*4 והולכים כ-1.3 ק"מ ומגיעים לפיצול שבילים בסימון ירוק אדום ושחור בפיצול ממשיכים ללכת ישר בסימון הירוק על דרך 4*4 ולאחר כ-1.9 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים בסימון ירוק וכחול בפיצול פונים ימינה ולאחר כ-200 מגיעים לחניון הלילה רחם/עתק וסיום היום.

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 3 – מנחל רחם/עתק לנחל מנגן

יום נפלא עם שלל תופעות גאולוגיות בפארק תמנע: אגם נחושתן היפה, במת תמנע, עמודי שלמה ומסעדה נחמדה ולא יקרה לקינוח

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 8-10 שעות | אורך המסלול המצטבר: 55 ק"מ

• נקודות למילוי מים: פארק תמנע, בשני צדדיו

• נקודות להספקת אוכל: מסעדת "חאן שלמה המלך" בצדו הדרומי של פארק תמנע, קיבוץ אליפז

• הטמנות: בחניון נחל מנגן | לינה: פארק תמנע, חניון לילה נחל מנגן, קיבוץ אליפז

• נ.צ. התחלה: (195384,401769) / (29.70387,34.95576) חניון לילה נחל רחם/עתק

• נ.צ. סיום: (198949,413261) / (29.80760,34.99238) חניון לילה נחל מנגן

• להורדת קובץ המסלול לטלפון הסלולרי בפורמט KML >>

למטיילים שישנו בבאר אורה:
יוצאים משער הישוב ועולים על הכביש המשובש שממנו הגענו אל היישוב אתמול. מתקדמים על הכביש כ-1.6 ק"מ, עד שרואים משמאלנו פיצול שבילים: ירוק ושחור. פונים אל הסימון הירוק לכיוון צפון-מערב והולכים כ-1.7 ק"מ, עד שמגיעים לפיצול נוסף: סימון ירוק וסימון שביל ישראל. פונים ימינה אל סימון שביל ישראל לכיוון צפון.

למטיילים שישנו בחניון נחל רחם/עתק:
ממשיכים עם הסימון הירוק בהליכה צפונה בנחל, ולאחר כ-2 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים: ירוק ושחור. ממשיכים עם הסימון הירוק לכיוון צפון-צפון-מזרח כ-1.4 ק"מ נוספים, עד שמגיעים לפיצול שבילים: סימון ירוק וסימון שביל ישראל. פונים שמאלה אל סימון שביל ישראל לכיוון צפון.

מנקודת החיבור לסימון שביל ישראל ממשיכים צפונה, ובדרך חולפים על פני סככה. לאחר כ-1 ק"מ מגיעים לכביש שמוביל אל מטמנת נמרה.

מטמנת נמרה היא אחת ממטמנות רבות בארץ המיועדות לפסולת ביתית, שמרכזת את כל הפסולת של העיר אילת וסביבתה.

חוצים את הכביש בזהירות וממשיכים לצדו הימני צפונה, ולאחר כ-200 מטר מגיעים לשלט מידע על שביל ישראל. ממשיכים במגמת עלייה מתונה, שהופכת לקלה-בינונית כשמתחילים לראות את המטמנה משמאל. בדרך עוברים בפיצול לשני שבילים לא מסומנים וממשיכים בימני, ולאחר מכן עוברים במחסום ברזל למניעת מעבר כלי רכב. לאחר כ-1.5 ק"מ מהחיבור עם הכביש מגיעים לפיצול נוסף לשני שבילים לא מסומנים ולתצפית על פארק תמנע.

פארק תמנע נוסד בשנת 1982, והוא משתרע על פני כשישים אלף דונם. הפארק מסודר בצורת פרסה, כשבמרכזו נמצאת במת תמנע, שמתנשאת לגובה של כ-453 מטר. בפארק אפשר ליהנות גם מאגם מלאכותי, מסעדה, שלל תופעות גיאולוגיות וכמה אטרקציות מרכזיות, בהן סלע הפטרייה, עמודי שלמה, מקדשים, מכרות וציורי סלע עתיקים.

• פתיחה בספטמבר-יוני: ראשון-חמישי ושבת: 8:00-16:00 | שישי וערב חג: 8:00-15:00 | ערבי פסח, ראש השנה ויום כיפור: 8:00-13:00

• פתיחה ביולי-אוגוסט: ראשון-שבת: 8:00-13:00, ובשלישי גם 17:00-20:00 (לסיורי שקיעה מודרכים בהזמנה מראש).

• מחירי הכניסה: מבוגר: 49 ₪ | ילד: 39 ₪ | הכניסה לשביליסטים חינם.

• לפרטים נוספים: 08-6316756 או באתר פארק תמנע.

מהתצפית ממשיכים עם סימון שביל ישראל על דרך כורכר במגמת ירידה לכיוון נחל נחושתן, ולאחר כ-2.2 ק"מ מגיעים לכביש. מימיננו ניתן לראות במרחק כמה עשרות מטרים את אגם נחושתן (אגם פארק תמנע), מסעדה וחנות מזכרות.

אגם נחושתן נבנה במקור על מנת למנוע שטפונות בפארק, ולכן רוב המים שבתוכו הם מי שיטפונות. גודלו כ-16 דונמים והוא מכיל כעשרים אלף מטרים מעוקבים של מים. הכניסה למי האגם ושתייתם אסורות בהחלט.

לאחר מנוחה באגם חוזרים לשביל ישראל, וממשיכים עם סימון שביל ישראל בתוך פארק תמנע לכיוון צפון. הולכים כ-1.1 ק"מ במגמת עלייה ומגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון שחור. הסימון השחור, שפונה שמאלה וסוטה משביל ישראל, מוביל אל עמודי שלמה, אל מקדש כורי נחושת (מקדש חתחור), שנמצאים במרחק של כ-900 מטר.

עמודי שלמה, שנקראים על שמו של שלמה המלך, הם עמודי סלע טבעיים, שנוצרו כתוצאה מניתוק מהמצוק, עקב בלאי הסלע האדום לאורך מיליוני שנים.

מקדש כורי נחושת (חתחור) הוא מקדש לאלה המצרית חתחור, מהמאות 19-20 לפני הספירה. במקום נמצא פסל בצורתו של רעמסס השלישי.

מהפיצול ממשיכים עם סימון שביל ישראל לכיוון הערוץ ואל במת תמנע בעלייה תלולה מאוד, שאורכה כ-1.5 ק"מ.

• שימו לב: יש לעלות את הקטע הזה בזהירות רבה, במיוחד בימים גשומים.

​במת תמנע היא גבעה במרכז הפארק, בעלת פסגה שטוחה שמעניקה לה מראה של במה. הבמה מתנשאת לגובה של כ-453 מטר, וניתן ליהנות ממנה מתצפית מרהיבה של 360 מעלות על כל הפארק וסביבתו

מהתצפית ממשיכים בסימון שביל ישראל בירידה תלולה ומסוכנת על צוק עם אבנים מדרדרות, שבמהלכה נעזרים בידיות המתכת. לאחר שעוברים את האזור המסוכן הירידה מתמתנת בהדרגה והופכת נוחה להליכה. בדרך תפגשו שלטים עם הסברים על התופעות הגיאולוגיות שבמקום ומפלים קטנים שיש לעבור בזהירות. ממשיכים בירידה בתוך נחל אלכסון, שנמצא באמצע שבר גיאולוגי ונפרש ברובו בקו ישר אלכסוני עקב תופעות גיאולוגיות שקרו במקום, ומכאן שמו.

לאחר ירידה של כ-3 ק"מ שנמשכת כשעה, מגיעים לכניסה לפארק תמנע, שנמצאת מימיננו לכיוון מזרח. בכניסה לפארק תראו את קופות התשלום ומבנה בסגנון מצרי עתיק. כאן ניתן למלא מים ולהשתמש בשירותים.

ממשיכים על הכביש עם סימון שביל ישראל מזרחה, ולאחר כמה עשרות מטרים מגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון אדום.

למטיילים שמעוניינים להמשיך לקיבוץ אליפז:
ממשיכים עם סימון שביל ישראל לצד הכביש כ-2.2 ק"מ לכיוון מזרח. כשמגיעים לצומת פונים שמאלה, ממשיכים כ-1 ק"מ נוסף ומגיעים לקיבוץ.

קיבוץ אליפז הוקם כהיאחזות נח"ל (נחל אליפז) בשנת 1982 ובשנת 1983 נפתח להתיישבות אזרחית במקום משפחות צעירות כ-52 חברים ומועמדים וכ-60 ילדים,הקיבוץ מתפרנס בעיקר מחקלאות ומחדרי האירוח שלו.

למטיילים שמעוניינים להמשיך לחניון הלילה נחל מנגן:
פונים בפיצול אל הסימון האדום לכיוון צפון. הולכים בתוך נחל תמנע מימין להר מכרות בתוך עמק ססגון הצבעוני, ולאחר כ-2.3 ק"מ מגיעים לחניון הלילה שנמצא למרגלות מעלה מלחן, ובו מסתיים היום.

עמק ססגון הוא עמק קטן צבעוני, בראשיתי ויפהפה ליד פארק תמנע. במקום תוכנן להיבנות בית מלון, אך נכון לשעה זו הצליחו פעילי סביבה לעצור את בנייתו.