שביל ישראל: מחניון נחל ברק לצומת ציחור

מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 40 – מחניון נחל ברק לצומת ציחור

יום ארוך במיוחד אך מהנה גם כן בהליכה בין קניונים גבים ומדרגות של הנחלים ברק וורדית והליכה באחד מהנחלים הגדולים בארץ נחל פארן

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 889 קילומטר

• נקודות למילוי מים: אין | נקודות להספקת אוכל: אין

• הטמנות: חניון נחל ברק | לינה: חניון לילה כ-2 ק”מ מערבית לצומת ציחור

• נ.צ. סיום: (213427,480696) / (30.41607,35.14176) חניון לילה נחל ברק

• נ.צ. התחלה: (199427,465196) / (34.99635, 30.27610) חניון לילה כ-2 ק”מ מערבית לצומת ציחור

מתחילים את היום בחניון הלילה נחל ברק.

עולים על דרך 4*4 בסימון כחול בצמוד לחניון הלילה ומתחילים ללכת לכיוון מערב בסימון הכחול ואחרי כ-3 ק"מ מהחניון מגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול ואדום בפיצול ממשיכים ללכת ישר לכיוון מערב בסימון הכחול ולאחר כ-500 מ' נוספים מגיעים לפיצול נוסף בסימון כחול ואדום גם בפיצול הזה ממשיכים בהליכה ישר בסימון הכחול,לאחר הפיצול ממשיכים כ-2 ק"מ על הסימון הכחול ומגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול וירוק בפיצול ממשיכים ללכת ישר בסימון הכחול ולאחר כ-5.1 ק"מ כשבדרך נכנסים לתוך קניון ברק וחולפים על פני חניון יום של נחל ברק לרכבים בלבד ומגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול וירוק בתוך נחל ברק בפיצול למי שמעוניין לעקוף את גבי הנחל יפנה שמאלה בסימון הירוק ויעלה כמה עשרות מטרים,תוואי שביל ישראל ממשיך ישר ונכנס לתוך קניון נחל ברק והגבים בתוכו בסימון הכחול,לאחר הפיצול עם דרך המעקף נכנסים לתוך הקניון ולאחר כ-750 מ' במגמת עלייה בינונית עד קשה במעבר שתי סולמות ברזל בתוך גבים המלאים מים בעונה,חבלים ויתדות מברזל בסלע העוזרים בטיפוס בתוואי הקניון מגיעים ליציאה מהקניון ולפיצול שבילים בסימון כחול וירוק בפיצול ממשיכים בעלייה בינונית ולאחר כ-120 מ' מגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול ושחור בפיצול ממשיכים בהליכה ישר במגמת עלייה בסימון הכחול ולאחר כ-180 מ' מגיעים לסוף העלייה מקניון נחל ברק ולתצפית יפה,מהתצפית ממשיכים ללכת לכיוון דרום בסימון הכחול ולאחר כ-400 מ' מגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול ואדום בפיצול ממשיכים ישר עם הסימון הכחול וכך לאחר כ-800 מ' נוספים מהפיצול מגיעים לפיצול שבילים נוסף בסימון כחול ואדום הפעם בפיצול פונים ימינה ועולים על הסימון האדום בדרך 4*4,מהפיצול ממשיכים כ-640 מ' ומגיעים לפיצול שבילים בסימון אדום וכחול בפיצול פונים שמאלה ועולים חזרה לסימון הכחול,מהחזרה לסימון הכחול הולכים כ-860 מ' במגמת ירידה קלה בערוץ נחל ומגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול ואדום ולעץ שיטה נחמד לעצירה בפיצול פונים שמאלה וחוזרים ללכת על הסימון האדום בדרך 4*4,מהעלייה על הסימון האדום הולכים כ-2.3 ק"מ במגמות של עליות וירידות על דרך 4*4 בסימון האדום ומגיעים לפיצול שבילים בסימון אדום וכחול בפיצול פונים ימינה ועולים על הסימון הכחול,כך מהפיצול הולכים כ-290 מ' ומגיעים לתצפית מראש הר,מהתצפית מתחילים בירידה בינונית לכיוון קניון נחל ורדית כ-380 מ' ומגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול ואדום בפיצול ממשיכים ישר בירידה בסימון הכחול ולאחר כ-1 ק"מ כשבדרך יורדים בעזרת יתדות מברזל בסלע מגיעים לקניון ולגבים בתוך נחל ורדית לאחר מעבר שתי סולמות חבלים מברזל ושתי גבים ממשיכים בירידה בתוך הנחל,לאחר המעבר של הגב השני בתוך הקניון הולכים כ-400 מ' ומגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול וירוק,הסימון הירוק הוא שביל המעקף של הקניון והגבים בעת שאין מעבר בגלל הצפת הגבים,בפיצול ממשיכים עם הסימון הכחול כ-870 מ' בדרך חולפים על פני חניון יום לרכבים ויוצאים מתוואי נחל ורדית ומגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול ושחור בפיצול ממשיכים ללכת ישר בסימון הכחול ולאחר כ-600 מ' כאשר מתחברים לנחל פארן הגדול מגיעים לפיצול נוסף בסימון כחול ושחור בפיצול ממשיכים ללכת ישר בסימון הכחול בתוך נחל פארן ולאחר כ-3.6 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול ושחור בפיצול פונים שמאלה וממשיכים ללכת בסימון הכחול ולאחר כ-250 מ' מגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול וירוק ולחניון לילה פארן/ציחור,מחניון הלילה ממשיכים ללכת בסימון הכחול ונכנסים להליכה בתוואי נחל ציחור ולאחר כ-4.8 ק"מ כשבדרך בתוך תוואי הנחל עוברים עצי שיטה רבים למנוחה מגיעים לכביש 40,את כביש 40 חוצים בזהירות ומיד לאחר החצייה מתחברים לסימון שביל ישראל בלבד ליד עץ שיטה נחמד ושלט הסבר על שביל ישראל מנקודה זו יורדים מתוואי שביל ישראל ומתחברים לסימון האדום הנמצא בפיצול שבילים אחרי חציית הכביש עם סימון שביל ישראל,בסימון האדום הולכים כ-500 מ' לכיוון דרום ומגיעים לחניון לילה מוכרז ולסיום היום.

למעבר למקטע 41 – מצומת ציחור לצומת שיזפון >>

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 7 – מצומת ציחור לחניון נחל ברק

לפנינו יום ארוך מאוד אך גם מהנה במיוחד, חוויה אמיתית מצפה לכם בהליכה בתוך נחל פארן הגדול ובמספר נחלים נוספים למרגלות צוקי חדוד, גבים ומדרגות לטיפוס וירידה

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 158.5 קילומטר

• נקודות למילוי מים: אין | נקודות להספקת אוכל: אין

• הטמנות: חניון נחל ברק | לינה: חניון נחל ברק

• נ.צ. התחלה: (199427,465196) / (34.99635, 30.27610) חניון לילה כ-2 קילומטר מערבית לצומת ציחור

• נ.צ. סיום: (213427,480696) / (30.41607,35.14176) חניון לילה נחל ברק

מתחילים את היום בחניון המערבי לצומת ציחור, שבו לנו בלילה.

מתחברים לשביל ישראל בסימון האדום, ומתקדמים לכיוון צפון-מזרח כ-500 מטר, עד שמגיעים לכביש 40, ולידו שלט הסבר על שביל ישראל ועץ. במקום ישנו פיצול שבילים: שביל ישראל הישן (מספר 2 במפה) ושביל ישראל החדש (מספר 1 במפה). פונים ימינה אל שביל ישראל החדש (מספר 1 במפה) וחוצים את הכביש לכיוון נחל ציחור. מתחברים לסימון הכחול והולכים בתוך הנחל בדרך 4x4, ובדרך עוברים ליד מספר עצי שיטה שמתאימים לעצירת מנוחה. לאחר 4.8 קילומטר מכביש 40 מגיעים לחניון לילה ללא שם.

ליד חניון הלילה ישנו פיצול שבילים: כחול וירוק. פונים ימינה עם הסימון כחול וממשיכים מזרחה בנחל פארן בדרך 4x4.

נחל פארן, שמתחיל את זרימתו במדבר פארן שבחצי האי סיני ונשפך לאחר כ-150 קילומטר אל נחל הערבה, הוא נחל האכזב הגדול ביותר בישראל. בתחילת שנות השבעים נרשם בנחל שיא זרימה/ספיקה למ"ק/שנייה, שנשבר רק בשנת 2010 על ידי נחל ניצנה.

לאחר 200 מטר מגיעים לפיצול שבילים נוסף: כחול ושחור. ממשיכים עם הסימון הכחול לאורך מצוקי חדוד בתוך נחל פארן, ובדרך הנחל מתרחב, והשביל מתחיל להתעקל שמאלה לכיוון צפון-צפון מזרח. לאחר כ-3.7 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים: כחול ושחור. ממשיכים עם הסימון הכחול במגמת עיקול שמאלה ומגיעים לפיצול שבילים נוסף: כחול ושחור. ממשיכים עם הסימון הכחול ונכנסים לנחל ורדית, שנהפך בהדרגה לקניון יפה. לאחר הליכה של כ-1.6 קילומטר מפיצול השבילים האחרון מגיעים אל הגבים.

קניון נחל ורדית נקרא על שם הציפור ורדית סיני, שניתן להבחין בה בקניון, ובעבר נקרא "קניון הציפור". בתוך הקניון נפרשת סידרה של שישה מפלים, שהגבוה מביניהם נופל מגובה של כ-15 מטר. ישנן יתדות ברזל לאורך כל הקניון, ובעונות הגשומות יש צורך לעבור לפעמים בתוך המים למרגלות המפלים, אם כי לרוב הגבים יבשים כי אגן הניקוז של הנחל קטן יחסית.

מהגבים ממשיכים עם הסימון הכחול בטיפוס בסולמות המתכת ולאחר מכן בעלייה תלולה לעבר היציאה מנחל ורדית. נעזרים בידיות המתכת בסלע, ולאחר כ-900 מטר יוצאים מהנחל ומגיעים לפיצול שבילים: כחול ואדום (דרך 4x4). ממשיכים עם הסימון הכחול בעלייה בינונית מהנחל בשביל הולכי רגל, מגיעים לאוכף וממנו מתחילים לרדת. מתחברים לסימון האדום והולכים בו בשביל 4x4 כ-2.2 קילומטר בעליות וירידות, עד שמגיעים לפיצול שבילים: אדום וכחול, ולידו עץ נחמד לעצירה.

פונים ימינה אל הסימון הכחול וממשיכים במעלה הערוץ, עד שלאחר כ-800 מטר מתחברים בחזרה לסימון האדום בדרך 4x4 וממשיכים לכיוון צפון-מזרח. לאחר כ-600 מטר מגיעים לפיצול שבילים: אדום וכחול. מתחברים לסימון הכחול ובדרך חוצים את הדרך המסומנת באדום. ממשיכים עם הסימון הכחול לעבר נחל ברק, ומגיעים לתצפית ולפיצול שבילים נוסף: כחול ושחור. ממשיכים עם הסימון הכחול בירידה תלולה יחסית לכיוון נחל ברק והגבים, ולאחר 100 מטר מגיעים לפיצול שבילים: כחול וירוק. שביל ישראל ממשיך עם הסימון הכחול, אך במידה והגבים מלאים ואינם מאפשרים מעבר, ממשיכים עם הסימון הירוק ימינה ולמטה בדרך שעוקפת את הגבים ומתחברת בסופה אל הסימון הכחול.

מהפיצול ממשיכים עם הסימון הכחול בעיקול שמאלה לכיוון מערב, וצופה מלמעלה על קניון נחל ברק. לאחר כ-250 מטר מתחיל השביל להכנס לתוך הקניון במגמת עיקול ימינה לכיוון מזרח ובירידה בינונית שהופכת לתלולה. נעזרים בשלבי המתכת עד להגעה לגב הראשון, ויורדים בעזרת סולם המתכת.

• שימו לב: יש להיזהר בזמן הירידה, שאינה פשוטה כשהציוד עליכם.

קניון נחל ברק קיבל את שמו מכינויו הערבי: "ואדי איבריק". בקניון סדרה של כחמישה מפלים, גובהו של הגבוה שבהם הוא כעשרה מטרים, ושתי בריכות גדולות ועמוקות שבעונת השיטפונות מתמלאות מים ומאפשרות מעבר רק בשחייה. מכיווון שכך, ישנם בקניון סולמות ברזל שמסייעים במעבר בו, וכן שביל שעוקף את הקניון.

ממשיכים לגב השני בעזרת סולם מתכת נוסף, ועולים ממנו בחזרה בעזרת יתדות. ממשיכים להתקדם בקניון בזהירות בתוך מפלים קטנים, ונעזרים בחבלים שבמקום עד הגעה לפיצול שבילים: כחול וירוק – השביל עוקף הגבים. ממשיכים עם הסימון הכחול בתוך נחל ברק לכיוון מזרח בשביל 4x4. מכאן מתחילה הליכה שאורכה כ-10.6 קילומטר ומשכה כ-3.5 שעות עד לחניון נחל ברק. במהלך ההליכה עוברים ליד חניון יום לרכבים שאסור ללון בו, ועוד מספר פיצולי שבילים שבכולם יש להמשיך עם הסימון הכחול עד לחניון הלילה נחל ברק, שבו מסתיים היום.