שביל ישראל: מחניון גב חולית למושב צופר

מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 38 – מחניון גב חולית למושב צופר

יום מעניין לפנינו: הליכה בנחל נקרות, תצפית יפה מראש הר יהב, מפלים ותופעות גאולוגיות רבות כמו אתרי סדקים, הקלדרה והת'מילה, וסיום במושב החקלאי צופר

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 833.5 ק"מ

• נקודות למילוי מים והצטיידות באוכל: ספיר, צופר

• הטמנות: אין | לינה: ספיר, צופר

• נ.צ. התחלה: (204852,504793) / (30.63336,35.05217) חניון גב חולית

• נ.צ. סיום: (217133/496618) / (30.55970,35.18029) מושב צופר

מתחילים את היום בחניון הלילה גב חולית.

בכניסה לחניון מכיוון מזרח מתחברים לפיצול שבילים בסימון כחול ואדום בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון האדום ומתחילים ללכת בתוך נחל נקרות,כך בסימון האדום בתוך נחל נקרות הולכים כ-1.4 ק"מ ומגיעים לפיצול שבילים בסימון אדום ושביל ישראל בלבד בפיצול פונים ימינה ועולים על סימון שביל ישראל בלבד,מהחיבור לשביל ישראל ממשיכים ללכת בתוך תוואי נחל נקרות ולאחר כ-1.9 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים בסימון שביל ישראל בלבד וסימון כחול בפיצול פונים ימינה עולים על הסימון הכחול ומתחילים בעלייה לכיוון הר יהב,מהעלייה על הסימון הכחול הולכים כ-1.4 ק"מ במגמת עלייה קשה ומגיעים לראש הר יהב ולתצפית יפה על נחל נקרות והאזור כולו,מהתצפית ממשיכים בסימון הכחול במגמת ירידה בינונית ולאחר כ-1.9 ק"מ כשמשמאל מפל מגיעים לסיום הירידה מההר ולערוץ נחל,מסיום הירידה הבינונית ממשיכים ללכת בערוץ הנחל בין עצי שיטה רבים בסימון הכחול במגמת ירידה קלה כ-2.7 ק"מ ומגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול וירוק בנחל צבירה בפיצול פונים ימינה וממשיכים בהליכה בסימון הכחול בתוך תוואי נחל צבירה ולאחר כ-600 מ' מגיעים לחניון לילה משמאל בנחל,מחניון הלילה ממשיכים ללכת ומתחילים בעלייה בינונית עד קשה כ-1.2 ק"מ ומגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול ושביל לא מסומן כאשר כ-300 מ' מימין עץ שיטה למנוחה אתר הסדקים הראשון ותצפית יפה,לאחר הפיצול ממשיכים ללכת ישר בסימון הכחול ואחרי כ-800 מ' כאשר חולפים על פני אתר סדקים נוסף משמאל מגיעים לתצפית ולהתחלת ירידה,יורדים את הירידה בקושי בינוני כ-600 מ' וממשיכים ללכת במגמת ירידה קלה עוד כ-900 מ' ומגיעים לערוץ נחל ולפנייה ימינה בערוץ הנחל עדיין בסימון הכחול,לאחר הפנייה ימינה ממשיכים ללכת בערוץ הנחל בסימון הכחול בעיקול שמאלה במגמת ירידה קלה כ-3.1 ק"מ כשבדרך מספר עצי שיטה נחמדים לעצירה ומגיעים לנחל כרכשת ולקלדרה ולשלט הסבר על התופעה,משלט ההסבר ממשיכים בסימון הכחול ולאחר כ-800 מ' מגיעים לאוכף וליציאה מתחום הקלדרה ותצפית על היישוב ספיר,מהאוכף יורדים בירידה תלולה אך קצרה ולאחר כ-420 מ' מהאוכף מגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול ואדום בפיצול פונים ימינה ועולים על הסימון האדום בו הולכים כ-280 מ' ומגיעים לפיצול שבילים אדום וכחול בפיצול למעוניינים ללכת לישוב ספיר ימשיכו ישר בסימון הכחול ולאחר כ-2.2 ק"מ יגיעו לשער הכניסה ליישוב,תוואי שביל ישראל ממשיך בפיצול ימינה בסימון האדום,מהפנייה ימינה הולכים כ-1.2 ק"מ במגמת עלייה קלה בין עצי שיטה ודקלים רבים הנמצאים שם בגלל תופעת הת'מילה במקום ומגיעים לכביש הלוקח לאזור התעשייה ספיר שנמצא מימין,את הכביש חוצים בזהירות וממשיכים בסימון האדום בדרך 4*4 עוד כ-5.2 ק"מ כשלאורך הדרך עצי שיטה רבים ומגיעים ללולים משמאל לדרך בהגעה ללולים יורדים מתוואי שביל ישראל בפניה שמאלה ומתחברים לשביל הכורכר המחבר בין הלולים למושב צופר,לאחר ההתחברות לשביל הכורכר הלא מסומן הולכים עליו כ-1.5 ק"מ לכיוון מזרח לכיוון המושב צופר,לאחר ה-1.5 ק"מ מגיעים לחאן דרך הבשמים מימין,לצופר ולסיום היום(השער האחורי של המושב פתוח 24 שעות ביממה) במקום מים לינה וצרכנייה וגם מלאך שביל מיוחד במינו בשם אליהו ומשפחתו אפשר ומומלץ להתנדב אצלו בפלחה ובתמרים טלפון לבירורים 0523666099.

למעבר למקטע 39 – ממושב צופר לחניון נחל ברק >>

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 9 – ממושב צופר לחניון גב חולית

יום שבו פונים מערבה לכיוון מצפה רמון בתוך המדבר, ופוגשים בדרך מספר תופעות גאולוגיות, שאחת מהן היא אתר סדקים באדמה. לאחריו עולים להר יהב והולכים בתוך נחל נקרות ובסוף חניון גב חולית

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 212 קילומטר

• נקודות למילוי מים: אין | נקודות להספקת אוכל: ספיר

• הטמנות: חניון גב חולית (יש לתאם מראש עם הפקח האזורי של רשות הטבע והגנים: 03-6388720/719).

• לינה: חניון גב חולית.

• נ.צ. התחלה: (217133/496618) / (30.55970,35.18029) מושב צופר

• נ.צ. סיום: (204852,504793) / (30.63336,35.05217) חניון גב חולית

מתחילים את היום במושב צופר.

חוזרים אל השער שבצדו המערבי של המושב וצועדים על כביש הכורכר, כשמשמאלנו חאן דרך הבשמים, כ-1.5 קילומטר, עד שמגיעים ללולים הנטושים. פונים שמאלה בשביל לא מסומן, וממשיכים עד שמתחברים לשביל ישראל בסימון האדום.​

פונים ימינה, עוקפים גבעה קטנה מצדה המערבי וממשיכים בסימון אדום עד שמגיעים לפיצול שבילים לא מסומן. ממשיכים בסימון אדום בדרך 4x4 כ-5.2 קילומטר במגמת עלייה קלה, כאשר לאורך הדרך נראה עצים רבים שמתאימים לעצירה ולמנוחה. מגיעים לכביש שמוביל לאזור התעשייה ספיר, חוצים אותו וממשיכים צפונה עם הסימון אדום, לצד עצים ושיחים רבים שמצויים באזור בזכות מי תהום הקרובים לפני הקרקע. לאחר כ-1.2 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים: אדום וכחול. הסימון הכחול פונה ימינה אל היישוב ספיר, שבו תוכלו למצוא מים, מכולת, ומקומות לינה.

היישוב הקהילתי ספיר נוסד בשנת 1979 ונקרא על שמו של פנחס ספיר, שר האוצר השלישי של ישראל. סביבת היישוב ניחנת במי תהום רבים הקרובים לפני הקרקע (ת'מילה) ולכן ניתן להבחין בצמחייה רבה באזור. בנוסף, הדבר הביא להקמת פארק ספיר ובתוכו אגם מלאכותי, שמנקז אליו את מי התהום על מנת למנוע שקיעה של מבני היישוב. היישוב מונה, נכון לשנת 2015, מעל 350 תושבים, שמתפרנסים בעיקר מחקלאות. גם אזור התעשייה ספיר משמש כמקור לפרנסה לתושבי האזור, ויש בו מספר בתי אריזה לתוצרת חקלאית ומפעלים נוספים. ביישוב שוכנים בו גם גרעין עודד ערבה ומרכז חב"ד, שמארחים שביליסטים.

ממשיכים עם הסימון האדום שמאלה, ולאחר כ-280 מטר מגיעים לפיצול שבילים נוסף: אדום וכחול. פונים שמאלה עם הסימון כחול ומתחילים בעלייה קלה עד בינונית מערבה. מגיעים לאוכף ומתחילים לרדת לכיוון נחל כרכשת ואל הקלדרה.

הקלדרה, שנמצאת בתוך נחל כרכשת, היא תופעה גיאולוגית נדירה לארץ. מדובר במעין עמק קטן, עגול ופתוחשהוא למעשה לוע של הר געש עתיק וכבוי, שצלעותיו התמוטטו אל תוכו לפני מליוני שניםבתוך הקלדרה ניתן למצוא סלעי טוף וסקוריה כהים, המעידים שבמקום אכן היה הר געש. תוכלו ללמוד עוד על התופעות הגיאולוגיות באזור מהשלט שנמצא במקום.

ממשיכים עם הסימון הכחול בתוך הנחל ונכנסים לערוץ צר יותר, כאשר בדרך עוברים ליד עצים נעימים לעצירה ולמנוחה. לאחר כ-2.2 קילומטר בערוץ הצר מגיעים לתחילתה של עלייה בקושי בינוני עד קשה, שמובילה אל אתרי הסדקים. עולים כ-1.6 קילומטר עם הסימון הכחול, ומגיעים אל פסגת ההר ואל תצפית יפה.

ממשיכים עם הסימון הכחול לכיוון צפון מערב, עוברים ליד אתר הסדקים ראשון מימיננו, ולאחר 800 מטר מגיעים לפיצול שבילים לא מסומן. פניה שמאלה בפיצול והליכה של כ-900 יביאו אתכם אל עץ שיטה יפה ונחמד לעצירה, אל תצפית ואל אתר סדקים נוסף, גדול יותר מהאתר הראשון.

אתר סדקים הוא תופעה שמתרחשת כאשר מתחת לסלע הגיר הקשה ישנה שכבה רכה יותר של סלעי חוואר וחרסית, שמתפוררת עם השנים כתוצאה מגשמים וסחף, וגורמת לסלע הגיר להתמוטט עקב כך שאין בסיס שיחזיק אותו יציב ושלם. במצב כזה נוצרים הסדקים הגדולים שניתן לראות באתר. הכניסה אל תוך הסדקים מסוכנת מאוד ללא ציוד מתאים בגלל שהקירות מתפוררים משני הצדדים.

שביל ישראל ממשיך עם הסימון הכחול. עולים קלות ומתחילים ירידה תלולה לכיוון נחל צבירה.

• שימו לב: היזהרו לא להחליק בקטע זה.

לאחר ירידה של כ-1.2 קילומטרים מגיעים לחניון לילה. ממשיכים כ-600 מטר נוספים עם הסימון הכחול ומגיעים לפיצול שבילים: כחול וירוק. פונים עם סימון הכחול שמאלה לכיוון מערב, במגמת עלייה קלה לכיוון הר יהב. ממשיכים בערוץ שהולך והופך צר וסלעי יותר, עד שלאחר כ-2.7 קילומטר מפיצול השבילים האחרון העלייה הופכת בהדרגה לתלולה וקשה יותר. אורכה של העלייה על הר יהב היא כ-1.9 קילומטרים ונמשכת כשעה, שבסופה מגיעים לפסגתו השטוחה של ההר שנמצאת בגובה של כ-372 מטר מעל פני הים ובה תצפית יפה על נחל נקרות.

מהתצפית מתחילים לרדת לכיוון הנחל בירידה קשה ותלולה של כ-1.3 קילומטר.

• שימו לב: יש להתקדם בזהירות בקטע זה.

בסופה של הירידה מגיעים לנחל נקרות, ולפיצול שבילים: סימון כחול וסימון שביל ישראל. פונים שמאלה עם סימון שביל ישראל, והולכים למרגלות הר יהב בעיקול שמאלה. ממשיכים עוד כ-1.8 קילומטר בסימון שבילים ישראל, עד שמתחברים לסימון האדום, שמתעקל ימינה. לאחר 1.5 קילומטר לפיצול הנחלים נקרות וגלד, ולחניון גב חולית שבו מסתיים היום.

נחל נקרות מתחיל את זרימתו במכתש רמון במערב, ומסתיים בנחל הערבה שבמזרח, שאליו הוא נשפך לאחר כ-60 קילומטר. הנחל הוא הנקז המרכזי של מכתש רמון הגדול.

חניון גב חולית נקרא על שם גב חולית הגדול, שנמצא כמה מאות מטרים מערבית לחניון. החניון יבש לרוב, אך בעונות הגשומות הוא מתמלא ומרשים ביותר | למידע נוסף על חניון גב חולית >>