שביל ישראל: מחניון מצד תמר למכתש הקטן

מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 30 – מחניון מצד תמר לחניון לילה המכתש הקטן

יום מרתק בתוך המכתש הקטן שנקרא גם (שערי השטן) תחילה עוברים בתוך נחל צפית והמעין המדהים שבתוכו ומשם מגיעים לתצפית יפה על המכתש ממרום מעלה חצרה עוברים בתוך המכתש והחולות הצבעוניים שבתוכו ולאחר העלייה במעלה עלי תצפית מדהימה וסיום

• דרגת קושי: בינוני עד קשה | משך הטיול: 10 שעות | אורך המסלול המצטבר: 663 ק"מ

• נקודות למילוי מים: בבסיס צה"ל כ-400 מ' במעלה הכביש לכיוון צפון מחניון לילה המכתש הקטן

• נקודות להספקת אוכל: אין

• הטמנות ולינה: חניון לילה המכתש הקטן

• נ.צ. התחלה: (222906,548610) / (31.02866,35.24064) חניון מצד תמר

• נ.צ. סיום: (214411,538221) / (30.93495,35.15172) חניון המכתש הקטן

מתחילים את היום בחניון הלילה מצד תמר.

מתחברים לסימון שביל ישראל בלבד העובר ליד המצודה ועולה לכיוון כביש 25,בהגעה לכביש חוצים אותו בזהירות רבה ומתחברים לסימון כחול בעלייה קלה שאורכת כ-400 מ' ומגיעים לתצפית על מצד תמר וכביש 25,מסוף העלייה ממשיכים בסימון הכחול במגמת ירידה לכיוון נחל צפית ולאחר כ-2.2 ק"מ מגיעים לנחל צפית ולפיצול שבילים בסימון כחול ושחור בפיצול ממשיכים ישר בעלייה בסימון הכחול,למעוניינים ללכת לעין צפית בפיצול השבילים כחול שחור יפנו ימינה וילכו עם הסימון השחור כ-300 מ',לאחר הפיצול ממשיכים ישר בסימון הכחול במגמת עלייה בינונית ואחרי כ-3.2 ק"מ במגמת עלייה בינונית בסימון הכחול מגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול וירוק ולתצפית מראש מעלה חצרה על המכתש הקטן בפיצול ממשיכים ישר בסימון הכחול ומתחילים בירידה קשה במעלה חצרה שאורכת כ-3 ק"מ ובסופה מגיעים לחולות צבעוניים בתוך המכתש הקטן,לאחר החולות הצבעוניים מממשיכים בסימון הכחול במגמת ירידה קלה עוד כ-2.6 ק"מ ומגיעים לפתח הניקוז והיציאה של נחל חצרה מהמכתש הקטן ולפיצול שבילים בסימון כחול ואדום במקום גם שלט המסביר על תופעת המכתשים.בפיצול פונים ימינה ועולים על הסימון האדום במגמת עלייה קלה בהליכה בתוך נחל חצרה בין עצי שיטה מעטים ולאחר כ-4.6 ק"מ מגיעים לתחילת העלייה במעלה עלי התלול,את מעלה עלי עולים כ-1.3 ק"מ בסימון אדום בעלייה קשה ותלולה שאורכת כ-שעה עד שעה וחצי ובסופו מגיעים לתצפית מדהימה על המכתש הקטן (שער השטן),מהתצפית מראש מעלה עלי ממשיכים בסימון האדום במגמת עליה קלה ולאחר כ-1 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים בסימון אדום ושביל לא מסומן בפיצול ממשיכים ישר בסימון האדום ולמעוניינים ללכת לראות את השקיעה מתצפית המכתש יפנו שמאלה בפיצול השבילים וילכו בשביל הלא מסומן כ-570 מ',לאחר הפיצול ממשיכים עוד כ-870 מ' במגמת ירידה ומגיעים לפיצול שבילים בסימון אדום ושחור ולחניון הלילה המכתש הקטן וסיום היום.

ברז המים למטיילים נמצא כ-400 מ' צפונית לחניון הלילה בהמשך דרך הכורכר המגיעה לבסיס צבאי.

למעבר למקטע 31 – מחניון הכמתש הקטן לחניון מפעל אורון >>

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 17 – מהמכתש הקטן לחניון מצד תמר

המכתש הקטן מכונה גם שערי השטן, והיום המרתק הזה מזמן לנו בתחילתו תצפית יפה ממרום מעלה עלי שתוכל לתת לנו רמז לגבי מקור הכינוי. בדרך נפגוש חולות בשלל צבעים, נעבור במעיין עין צפית ולבסוף נגיע למצד תמר

• דרגת קושי: בינוני עד קשה | משך הטיול: 10 שעות | אורך המסלול המצטבר: 374 קילומטר

• נקודות למילוי מים: אין | נקודות להספקת אוכל: אין

• הטמנות: חניון לילה מצד תמר | לינה: חניון לילה מצד תמר

• נ.צ. התחלה: (214411,538221) / (30.93495,35.15172) חניון המכתש הקטן

• נ.צ. סיום: (222906,548610) / (31.02866,35.24064) חניון מצד תמר

מתחילים את היום בחניון הלילה תצפית המכתש הקטן, בפיצול השבילים שבמרכזו: שחור ואדום.

פונים אל הסימון האדום לכיוון צפון-מזרח, ומתחילים להתקדם במגמת עלייה. לאחר כ-850 מטר מגיעים לפיצול שבילים נוסף: סימון אדום ושביל לא מסומן, שמוביל לתצפית על המכתש הקטן. שביל ישראל ממשיך ישר בסימון האדום, ולאחר הליכה של כ-1 קילומטר נוסף, מגיעים לראש מעלה עלי ובו תצפית יפה על המכתש הקטן.

מעלה עלי נקרא על שמו של עלי בן-צבי, בנו של נשיא המדינה השני של מדינת ישראל, יצחק בן-צבי. עלי טייל באזור, חש ברע, וחולץ מהמכתש על ידי חבריו מאותו מעלה. הוא נפל בקרב בית קשת ב-16 במרץ 1948.

המכתש הקטן הוא המכתש השלישי בגודלו בעולם: אורכו כ-8 קילומטרים, רוחבו כ-6 קילומטרים ועומקו כ-400 מטר. המכתש נקרא גם מכתש חצרה, על שם נחל חצרה המנקז אותו אל נחל צין ולדרום ים המלח. שם נוסף שקיבל המכתש הוא שער השטן, בגלל צורתו המיוחדת, כפי שהיא נראית מתצפיות על המכתש. במקום ניתן למצוא חולות בשלל צבעים, ומתבצעים בו כמה קידוחים של חברת מקורות. שתי דרכים עיקריות יורדות ועולות מהמכתש: מעלה עלי ומעלה חצרה, ששימש בעבר הקדום כדרך בין נחל צין למצד תמר | למידע נוסף על המכתש הקן >>

ממעלה עלי יורדים בזהירות עם סימון האדום בעזרת המעקים ויתדות הברזל שבדרך. הירידה התלולה נמשכת כ-1.3 קילומטרים, שבסופם מגיעים אל תוך המכתש. ממשיכים להתקדם עם הסימון האדום בסמוך לנחל חצרה ובתוכו במגמת עליות וירידות קלות, ובדרך חולפים ליד עצי שיטה שמתאימים לעצירה קלה, בעיקר בחיבורי הנחל עם הערוצים שלשמאלו, ובין סלעים וחולות בשלל צבעים.

החולות הצבעוניים במכתש הקטן קיבלו את צבעם כתוצאה מסוג האדמה במקום ומהמינרלים שמהם הם מורכבים: הצבע האדום מגיע מתרכובת ברזל, מקורו של הצבע הירוק בתרכובת של נחושת, תרכובות גופרית יוצרות את הצבע הכתום והצבע הצהוב נוצר מתרכובות מנגן. שילובי הצבעים השונים יוצרים גוונים רבים שניתן להבחין בהם בכל המכתשים, לרבות המכתש הקטן.

לאחר הליכה של כ-4.6 קילומטר מהכניסה למכתש מגיעים לפיצול שבילים: אדום וכחול, כשמשמאלנו תחנות שאיבה ושלט הסבר על המכתש. בפיצול פונים שמאלה אל הסימון הכחול לכיוון צפון, וממשיכים במגמת עלייה קלה בתוך המכתש, בסמוך לנחל חצרה. לאחר כ-2.6 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים נוסף: סימון כחול ושביל לא מסומן שפונה שמאלה, כשמסביבנו חולות צבעונים מרהיבים.

זוהי נקודת ההתחלה של מעלה חצרה הגדול. מתחילים לעלות עם הסימון הכחול בעלייה קשה שאורכה כ-3 קילומטרים ומשכה כשעה וחצי, שבסופה מגיעים לראש המעלה וממנו תצפית יפה מצפון למכתש.

מהתצפית ממשיכים עם הסימון הכחול לכיוון צפון-צפון-מזרח, תחילה במגמת עלייה קלה ולאחר מכן במגמת ירידה קלה עד בינונית. לאחר כ-3 קילומטרים מהתצפית מגיעים לנחל צפית ולפיצול שבילים: כחול ושחור. כשאם פונים שמאלה מגיעים לאחר כ-300 מטר לעין צפית מומלץ ואם לוקחים ימינה בסימון השחור מגיעים לאחר כ-450 מטר למפל ומערה ולאחר עוד כ-2 קילומטר באותו סימון וכיוון מגיעים לעינות צפית ולמפל מומלץ גם כן.

עין צפית הוא מעיין ששוכן כ-300 מטר בסטייה משביל ישראל ונובע אל תוך בריכה גדולה לאורך כל השנה. איכות המים משתנה בהתאם לעונה: בעונת השיטפונות המים בבריכה נקיים, אך לרוב המים ירוקים ואינם נעימים לרחצה.

פונים אל הסימון הכחול ומתחילים לעלות בעלייה בינונית שמתמתנת. לאחר כ-2.5 קילומטר מגיעים לירידה לעבר כביש 25 ומצד תמר. חוצים את הכביש בזהירות, מתחברים לסימון שביל ישראל ומיד מגיעים לחניון הלילה מצד תמר, שבו מסתיים היום.

• שימו לב: מומלץ להגיע לנקודה של מעבר הכביש לפני רדת החשכה.

מצד תמר נבנה בתקופה הרומית מיקומה חושל על הדרך העולה מדרום ים המלח מעלה תמר ציר "הלימס" המרכזי והחשוב באותן השנים נכון להיום שרידי המצודה נשמרו בצורה טובה.