שביל ישראל: מהמכתש הקטן לחניון מפעל אורון

מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 31 – מחניון המכתש הקטן לחניון מפעל אורון

יום מעניין ומיוחד אשר מחבר בין המכתש הקטן למכתש הגדול בתחילתו מצד צפיר עם תצפית יפה ובהמשך ירידה ממעלה ימין ועלייה במעלה פלמ"ח ואז עין ירקעם המדהים ולבסוף עלייה לסנפיר הגדול ותצפית מראשו

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 683 ק"מ

• נקודות למילוי מים: חניון לילה למטיילים במפעל אורון

• נקודות להספקת אוכל: אין

• הטמנות: חניון לילה למטיילים במפעל אורון בתוך ארון המיועד לכך בכניסה למפעל.

• לינה: חניון לילה מפעל אורון

• נ.צ. התחלה: (214411,538221) / (30.93495,35.15172) חניון המכתש הקטן

• נ.צ. סיום: (201631,535999) / (30.91478,35.01803) חניון מפעל אורון

מתחילים את היום בחניון הלילה המכתש הקטן.

בפיצול השבילים בסימון אדום ושחור בפיצול ממשיכים את ההליכה כמו אתמול על הסימון האדום לכיוון דרום בהליכה על כביש משובש ולאחר כ-870 מ' מהפיצול ותחילת היום מגיעים לכביש 227,ימינה בכביש מגיעים לעיר דימונה ושמאלה בהמשך הכביש מעלה עקרבים תוואי שביל ישראל ממשיך בסימון האדום ישר לפי השילוט הנמצא במקום לכיוון מצד צפיר וכך לאחר חציית הכביש הולכים בסימון האדום ואחרי כ-4 ק"מ בהליכה במגמת עליות וירידות על קו פרשת מים מגיעים למצד צפיר ולתצפית מדהימה לכיוון מזרח,אחרי המצד יורדים קלות ולאחר כ-100 מ' מגיעים לפיצול שבילים אדום שחור וכחול בפיצול ממשיכים בהליכה ישר ועולים על הסימון הכחול במגמת ירידה קלה ולאחר כ-3.7 ק"מ בסימון הכחול במגמת ירידה קלה מגיעים לאתר סדקים ולפיצול שבילים בסימון כחול וירוק למעוניינים ללכת לגב ימין יפנו בפיצול השבילים בסימון כחול וירוק ימינה ויעלו על הסימון הירוק וילכו כ-1.9 ק"מ עד לגב ימין,תוואי שביל ישראל בפיצול השבילים ממשיך ישר בסימון הירוק ומתחיל בירידה בינונית עד קשה במעלה ימין ירידה שאורכת כ-1.2 ק"מ ובסופה מגיעים לנחל ימין,לאחר ההגעה לנחל ימין ממשיכים בסימון הירוק בהליכה בתוך נחל ימין ואחרי כ-380 מ' מגיעים לפיצול שבילים בתוך פיצול נחלים ימין וחתירה בפיצול השבילים פונים ימינה וממשיכים עם הסימון הירוק ומתחברים להליכה בתוך נחל חתירה,לאחר הפיצול הולכים כ-2.2 ק"מ במגמת עלייה קלה בתוך נחל חתירה כאשר חולפים על פני עצי שיטה רבים ושתי פיצולי נחלים מימין הראשון נחל חתירה ונחל כמוס והפיצול נחלים השני נחל חתירה נחל ממשית ומגיעים למעלה בפלמ"ח,בהגעה למעלה פלמ"ח מתחילים בעלייה קצרה קשה וטכנית כ-200 מ' ונעזרים בסולם המתכת במקום וביתדות בסלע,לאחר העלייה ממשיכים ללכת בסימון הירוק תחילה על שפת מצוק בעזרת כבלי מתכת המחוברים לסלע ולאחר כ-1.8 ק"מ במגמת עלייה קלה מכבלי המתכת מגיעים לעין ירקעם למדרגות רומיות היורדות למעין ולמצד ירקעם,מהמעין ממשיכים ללכת בסימון הירוק עוד כ-280 מ' ומגיעים לכביש 206,את הכביש חוצים לכיוון מערב ומיד לאחר חציית הכביש עולים על הסימון השחור לכיוון הסנפיר הגדול,מחציית הכביש הולכים כ-580 מ' כשבדרך חולפים מתחת לקו מתח גבוה ומגיעים למנהרה העוברת מתחת למסילת רכבת,חוצים את המסילה בעזרת המנהרה ומתחילים את העלייה לראש הסנפיר הגדול,העלייה לראש ההר קשה ותלולה והיא אורכת כ-510 מ' ובסופה מגיעים לראש הר הסנפיר הגדול ולתצפית יפה על המכתש הגדול ממערב ושמורת המכתשים עין יהב ומישור ימין ממזרח,לאחר התצפית יורדים קלות מראש ההר כ-260 מ' לכיוון מערב ומגיעים לפיצול שבילים שחור ירוק ושביל ישראל בלבד בפיצול פונים שמאלה ועולים על סימון שביל ישראל בלבד,מהפיצול הולכים במגמת ירידה קלה כ-2.1 ק"מ ומגיעים לפיצול שבילים בסימון שביל ישראל בלבד וסימון כחול בפיצול פונים שמאלה וממשיכים בירידה בינונית בסימון שביל ישראל בלבד ולאחר כ-500 מ' מגיעים לסוף הירידה ועלייה קלה שאורכת כ-200 מ' ובסופה מגיעים לחציית מסילת רכבת,חוצים את המסילה בזהירות ומיד לאחר החצייה ממשיכים בסימון שביל ישראל במגמת ירידה קלה ולאחר כ-500 מ' מחציית מסילת הרכבת מגיעים לכביש 206,בהגעה לכביש מיד פונים ימינה והולכים לצידו בסימון שביל ישראל ולאחר כ-450 מ' מגיעים לנחל שחור בנקודה זו יורדים מתוואי שביל ישראל וממשיכים בהליכה לד כביש 206 על מנת להגיע לסיום היום בחניון הלילה למטיילים במפעל אורון,בהגעה לנחל ממשיכים לצד כביש 206 ללא סימון שבילים ולאחר כ-330 מ' מגיעים לשביל כורכר בסימון אדום המתחבר עם הכביש בשביל בסימון האדום ממשיכים את ההליכה לצד כביש 206 ולאחר עוד כ-280 מ' מגיעים מימין לצומת בכביש מהצומת ממשיכים עוד כ-250 מ' לכיוון שער המפעל ומגיעים לחניון המטיילים במפעל אורון ולסיום היום במקום ברזי מים לשתייה.

​למעבר למקטע 17 – מחניון מפעל אורון לחניון נחל מדור/עפרן >>

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 16 – מחניון מפעל אורון למכתש הקטן

יום מיוחד ומעניין, שמחבר בין המכתש הגדול למכתש הקטן: בתחילת המסלול נגיע לעין ירקעם היפהפה, נמשיך אל מעלה פלמ"ח ואל מעלה ימין, נעצור בתצפית מרהיבה במצד צפיר ונסיים במכתש הקטן

• דרגת קושי: בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 355 קילומטר

• נקודות למילוי מים: בסיס צה"ל, כ-400 מטר מחניון המכתש הקטן צפונה במעלה הכביש

• נקודות להספקת אוכל: אין

• הטמנות: חניון לילה המכתש הקטן | לינה: חניון לילה המכתש הקטן

• נ.צ. התחלה: (201631,535999) / (30.91478,35.01803) חניון מפעל אורון

• נ.צ. סיום: (214411,538221) / (30.93495,35.15172) חניון המכתש הקטן

מתחילים את היום בחניון הלילה מפעל אורון.

הולכים לאורך כביש האספלט צפונה וממשיכים להתקדם באותו כיוון גם כשחולפים בפיצולי השבילים שקיימים בדרך, עד שלאחר כ-1.1 קילומטר מתחברים לסימון שביל ישראל. ממשיכים ללכת עם הסימון לאורך הכביש בצדו המערבי, ולאחר כ-500 מטר נוספים שביל ישראל פונה שמאלה לעבר ההר. תחילה מתקדמים במגמת עלייה קלה וכעבור כמה מאות מטרים העלייה הופכת לבינונית. בתום חצי מהעלייה (לאחר כ-1.2 קילומטר מהכביש) מגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון כחול. פונים ימינה אל סימון שביל ישראל, ולאחר כ-1.2 קילומטרים נוספים מגיעים לתצפית מהר כרבולת לכיוון המכתש הגדול.

מהתצפית ממשיכים עם סימון שביל ישראל באותו כיוון כ-750 מטר, עד שמגיעים לפיצול שבילים נוסף: סימון שביל ישראל, סימון שחור, סימון ירוק וסימון אדום. פונים ימינה אל הסימון השחור ומתחילים לעלות בעלייה תלולה בעזרת יתדות מתכת לכיוון הסנפיר הגדול. לאחר כ-300 מטר מפיצול השבילים האחרון מגיעים לראש הסנפיר הגדול.

מכאן ממשיכים עם הסימון השחור בירידה תלולה מזרחה, ולאחר כ-1.1 קילומטר מגיעים לכביש אספלט, חוצים אותו בזהירות ומתחברים לסימון הירוק בצדו השני. מתקדמים עם הסימון הירוק כ-600 מטר נוספים, עד שמגיעים למדרגות רומיות מימין ולעין ירקעם.

עין ירקעם הוא נקודה קסומה בלב המדבר ובה גב ומעיין, שהמים נובעים בו כמעט לאורך כל ימות השנה, ומומלץ לעצור בו שכשוך קל. אל המעיין מובילות מדרגות חצובות בסלע מהתקופה הרומית | למידע נוסף על עין ירקעם >>

מצד ירקעם הוא מצודה מהתקופה הביזנטית המקום שימש למנוחה בצד הדרך לשיירות ולנוודים כיום המקום במצב שימור גרוע.

מהמעיין ממשיכים עם הסימון הירוק לכיוון מזרח בתוך ובמקביל לנחל חתירה, עד שלאחר כ-1.5 קילומטר מגיעים למעלה פלמ"ח.

• שימו לב: בדרך למעלה פלמ"ח יש להיזהר בהליכה על שפת המצוק ולהיעזר בחבלים המחוברים לסלע.

ממעלה פלמ"ח יורדים עם הסימון הירוק, תחילה בסולם המתכת ואחר כך ממשיכים בירידה תלולה, עד שמגיעים לחיבור עם הנחל. ממשיכים להתקדם בנחל חתירה, ובדרך חולפים ליד עצי שיטה רבים שמתאימים לעצירה קלה. לאחר כ-2.1 קילומטר ממעלה פלמ"ח מגיעים לפיצול שבילים: ירוק ואדום. ממשיכים עם הסימון הירוק שפונה שמאלה, לכיוון מעלה ימין, והולכים במעלה הערוץ כ-650 מטר עד שמגיעים לתחילת מעלה ימין.

מעלה ימין נמצא בנחל ימין בקושי בינוני עד קשה לוקח כ-45 דקות עד שעה טיפוס שבסופו סדקים בעומק של כמה עשרות מטרים ותצפית על נחל ימין ונחל חתירה.

עולים בעלייה שאורכה כ-900 מטר בדרגת קושי בינוני, ובסופה מגיעים לאוכף ולפיצול שבילים: ירוק וכחול.

• שימו לב: בסביבת הפיצול קיימים סדקים ולכן יש להיזהר בעת ההליכה במקום.

פונים ימינה אל הסימון הכחול לכיוון צפון מזרח, וממשיכים עם הסימון הכחול במגמת עלייה קלה בדרך של עליות וירידות, אך במגמה כללית של עלייה קלה. לאחר כ-3.7 קילומטרים מגיעים למצד צפיר לפיצול שבילים: כחול, אדום ושחור.

מצד צפיר נבנה בתקופה הרומית במטרה להגן על על שיירות במעלה העקרבים הרומי מפני התקפות נוודים. המצד, שמספק נקודת תצפית מדהימה על כל האזור, מכונה בערבית "קצר א-צפארה" – מצד שריקת הרוח, והוא אכן מאופיין ברוחות חזקות.

שמו של מעלה עקרבים אמנם שולח אותנו מיד לחשוב על הזוחל הארסי, אך אין לו שום קשר לעקרבים. שמו של המעלה בעברית נובע כנראה מהמילה הערבית "עקארב", שמשמעותה פיתולים, ואכן, הדרך מפותלת מאוד. אל המעלה, שנזכר כבר בתנ"ך בכמה מקומות (במדבר ל"ד, ג'-ד'), מובילות שתי דרכים: האחת היא הדרך הרומית שבאזור מצד צפיר, והשנייה, שנבנתה על ידי הבריטים למטרת מעבר כלי רכב, נמצאת דרומית למכתש הקטן ושימשה בעבר כציר המרכזי המחבר בין אילת לבאר שבע, עד לבניית כביש 40. במקום אנדרטה בצורת צריח לזכר סלילת הדרך על ידי חיל ההנדסה בשנות החמישים במבצע הערבה, ולוח זיכרון לזכר הנרצחים בטבח מעלה עקרבים, שאירע במרץ 1954 על ידי מחבלים שארבו לאוטובוס אגד ורצחו 11 אנשים.

ממצד צפיר פונים אל הסימון האדום לכיוון צפון, ומתקדמים בו על קו פרשת המים בעליות וירידות. לאחר כ-4 קילומטרים מגיעים לכביש אספלט משובש, כשמימיננו מעלה עקרבים ומשמאלנו הכביש מוביל לדימונה. שביל ישראל חוצה את כביש האספלט, וממשיך ישר לכיוון חניון הלילה המכתש הקטן בהליכה על כביש ודרך אפר משובשים. לאחר 400 מטר מגיעים לבסיס צבאי שבכניסה אליו ישנה נקודת מילוי מי שתייה למטיילים, ולאחר 400 מטר נוספים מגיעים לחניון הלילה המכתש הקטן.

המכתש הקטן הוא המכתש השלישי בגודלו בעולם: אורכו כשמונה קילומטר, רוחבו כששה קילומטר, עומקו כ-400 מטר וצורתו כמעט עגולה בשל מידותיו. צורתו העניקה לו שם נוסף - שער השטן, בגלל המראה שלה התצפיות על המכתש. המכתש נקרא גם מכתש חצרה על שם נחל חצרה, המנקז אותו לנחל צין ולדרום ים המלח. במכתש ישנם חולות בשלל צבעים ומספר קידוחים של חברת מקורות. שתי דרכים עיקריות יורדות אל המכתש ועולת ממנו: האחת היא מעלה עלי, על שמו של בנו של נשיא המדינה השני יצחק בן צבי, עלי בן צבי, שחש ברע בעת שטייל באזור וחולץ מהמכתש על ידי חבריו מאותו מעלה (נפל בקרב בית קשת ב-16 במרץ 1948). הדרך השניה היא מעלה חצרה, ששימש בעבר כדרך קדומה בין נחל צין למצד תמר | למידע נוסף על המכתש הקטן >>