שביל ישראל: מבית גוברין לתל קשת

מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 23 – מבית גוברין לתל קשת

יום הליכה בין כרמים ושדות ובין עתיקות משלל השנים והתקופות בין חקלאות עתידית לחקלאות עתיקה באזור בית גוברין ומושב לכיש

• דרגת קושי: קל | משך הטיול: 10 שעות | אורך המסלול המצטבר: 512 ק"מ

• נקודות למילוי מים והצטיידות באוכל: מושב לכיש, אחוזם (סטייה של כ-2 ק"מ)

• הטמנות: אין | לינה: מושב לכיש, אחוזם

• נ.צ. התחלה: (177540,605342) / (31.53958,34.76312) תל קשת

• נ.צ. סיום: (190124,613375) / (31.61241,34.89539) קיבוץ בית גוברין

מתחילים את היום בשער קיבוץ בית גוברין.

מהשער הולכים כ-200 מ' על כביש הגישה לקיבוץ ומגיעים לצומת עם כביש 35,בצומת פונים ימינה והולכים כ-400 מ' בהליכה מסוכנת לצד כביש 35 כשמימין רואים את האמפיתיאטרון,לאחר ה-400 מ' מגיעים לצומת בית גוברין ועולים בצומת על תוואי שביל ישראל בסימון שביל ישראל בלבד,מהצומת ממשיכים ללכת לצד כביש 35 במגמת עליה קלה כ-570 מ' ומגיעים לצומת קטנה בכביש כאשר מימין בסיס משמר הגבול,תוואי שביל ישראל בסימון שביל ישראל בלבד בנקודה חוצה את כביש 35,לאחר חציית כביש 35 ממשיכים במגמת עלייה קלה ואחרי כ-350 מ' מגיעים לווילה של נאצר,מהווילה ממשיכים בסימון שביל ישראל במגמת ירידה קלה ולאחר כ-1.6 ק"מ מגיעים מימין למערת השוק,מהמערה ממשיכים במגמת ירידה ועולים על כביש אספלט בסימון שביל ישראל בלבד ולאחר כ-930 מ' מגיעים לפיצול שבילים ולירידה מכביש האספלט בפיצול השבילים פונים ימינה וממשיכים בהליכה במגמת ירידה בנחל מראשה ולאחר כ-5 ק"מ בהליכה בין כרמים של חקלאים מהמושב לכיש במקביל לנחל מראשה ומעבר של חורבות בירם,שקופה וכפר לכיש מגיעים לכביש 3415,בהגעה לכביש חוצים אותו וממשיכים ללכת על דרך כורכר,לאחר חציית הכביש הולכים כ-1.1 ק"מ כשבדרך מימין תל לכיש ומגיעים לפיצול שבילים בסימון שביל ישראל בלבד ושביל לא מסומן בפיצול למעוניינים ללכת לתל לכיש ולמושב לכיש יפנו ימינה וימשיכו על שביל כורכר לא מסומן,בפיצול תוואי שביל ישראל ממשיך ישר ולאחר כ-3.2 ק"מ מהפיצול בהליכה בין כרמים כאשר מושב לכיש מימין ומעבר של אנדרטה לזכר רוכמן איציק ז"ל משמאל מגיעים לפיצול שבילים בסימון שביל ישראל בלבד וסימון שחור ליד חורשה בפיצול פונים ימינה וממשיכים ללכת בדרך אפר רחבה בין שדות ולאחר כ-1.4 ק"מ מגיעים לחורשה נוספת ולפיצול שבילים בסימון שביל ישראל בלבד וסימון אדום בפיצול ממשיכים ישר בסימון שביל ישראל בלבד ולאחר כ-2.7 ק"מ כשבדרך עוברים חורשה נוספת מימין מגיעים לתצפית על כביש 6 ופיצול שבילים בסימון שביל ישראל ושביל לא מסומן בפיצול פונים שמאלה והולכים במגמת ירידה קלה ולאחר כ-1.5 ק"מ מגיעים לכביש 6 בנחל אדוריים,עוברים את מתחת לכביש בעזרת גשר וממשיכים בסימון שביל ישראל בלבד,לאחר המעבר מתחת לכביש 6 הולכים כ-270 מ' ועוברים מתחת לקו מתח גבוה ומתחת למסילת רכבת העוברת על גשר,ממסילת הרכבת ממשיכים בהליכה במקביל לנחל אדוריים ולאחר כ-2.9 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים ולמעבר מתחת לכביש 40 בפיצול השבילים למעוניינים ללכת למושב אחוזם ימשיכו ישר וילכו בשביל כורכר לצד כביש 40 כ-1.9 ק"מ,תוואי שביל ישראל בסימון שביל ישראל פונה בפיצול שמאלה ועובר מתחת לכביש 40 בעזרת גשר,לאחר מעבר הכביש עולים על סימון כחול ומגיעים לסיום היום כאשר תל קשת נמצא מימין במקום אין מים או לינה מוסדרת.

למעבר למקטע 24 – מתל קשת לקיבוץ דבירה >>

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 24 – מתל קשת לבית גוברין

יום הליכה בין כרמים ושדות ובין עתיקות משלל השנים והתקופות בין חקלאות עתידית לחקלאות עתיקה במושב לכיש ובבית גוברין

• דרגת קושי: קל | משך הטיול: 10 שעות | אורך המסלול המצטבר: 528.5 קילומטר

• נקודות למילוי מים: מושב לכיש, בית גוברין

• נקודות להספקת אוכל: מושב לכיש, בית גוברין

• הטמנות: אין | לינה: מושב לכיש, בית גוברין

• נ.צ. התחלה: (177540,605342) / (31.53958,34.76312) תל קשת

• נ.צ. סיום: (190124,613375) / (31.61241,34.89539) קיבוץ בית גוברין

מתחילים את היום בתל קשת, בשלט ההסבר על שביל ישראל.

מהשלט ממשיכים בסימון שביל ישראל לכיוון כביש 40 וחוצים אותו במעבר מתחת לגשר שעליו עובר הכביש. אלו שסיימו את היום הקודם במושב אחוזם יתחברו אל השביל בנקודת היציאה מהמעבר. ביציאה מהמעבר פונים ימינה, חוצים את נחל אדוריים והולכים לאורכו בסימון שביל ישראל כ-3.2 קילומטר, עד שמגיעים למסילת הרכבת ולכביש 6.

• שימו לב: הסימונים בקטע זה אינם ברורים ולכן מומלץ להצמד לתוואי נחל.

חוצים את הכביש ואת המסילה מתחת לגשר וממשיכים בסימון שביל ישראל. לאחר כמה עשרות מטרים מגיעים לשלט שטח אש, וממשיכים בעיקול שמאלה במגמת עלייה קלה במקביל לכביש 6. לאחר כ-1.2 קילומטר מהשלט מגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל ושביל לא מסומן. פונים ימינה עם סימון שביל ישראל לכיוון מזרח, וממשיכים ללכת בדרך עפר.

לאחר כ-1.5 קילומטר מגיעים לחורשה משמאל ולפיצול שבילים: סימון שביל ישראל ושביל ללא סימון. ממשיכים ישר עם סימון שביל ישראל בדרך העפר, ולאחר כ-1.2 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים נוסף: סימון שביל ישראל וסימון אדום. הסימון האדום פונה שמאלה לתוך חורשה, אך אנו ממשיכים עם סימון שביל ישראל מזרחה בדרך העפר. לאחר כ-1.5 קילומטר מגיעים לחורשה משמאלנו ומיד אחריה פיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון שחור. פונים שמאלה עם סימון שביל ישראל ומתחילים בירידה לכיוון נחל נועם ומושב לכיש שנראה באופק. עוברים ליד אנדרטה וכרמי ענבים השייכים לחקלאים מהמושב, ולאחר כ-2.7 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל ושביל ללא סימון. השביל השמאלי, שאינו מסומן, מוביל במגמת עלייה קלה לכניסה המזרחית אל מושב לכיש.

​מושב לכיש נקרא על שם הישוב העתיק תל לכיש הסמוך אליו, והוא עלה על הקרקע בשנת 1955 כהיאחזות נח"ל על מקומו של כפר ערבי שנכבש במלחמת יום העצמאות. המושב מפורסם בזכות משקי הענבים הרבים שבו, ואכן רוב תושביו מתפרנסים מחקלאות. ניתן למצוא במושב סניף אלונית וסניף של המשביר לחקלאי, שבו תוכלו להצטייד בבלוני גז לגזייה. כמו כן, במושב מתגוררים מלאכי שביל רבים שאצלם תוכלו להתארח.

מהפיצול ממשיכים עם סימון שביל ישראל לכיוון צפון, בשביל שעוקף את מושב לכיש ממזרח. לאחר כ-500 מטר מגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל ושביל ללא סימון. השביל השמאלי, שאינו מסומן, מוביל לכניסה המרכזית אל המושב, אך אנו ממשיכים עם סימון שביל ישראל, עוברים את תל לכיש משמאלנו ולאחר כ-1.1 קילומטרים מגיעים לכביש 3415.

​תל לכיש הוכרז כגן לאומי בשנת 1994. במקום נמצאו ממצאים ארכיאולוגיים חשובים רבים, המעידים על התרחשויות רבות החל מהתקופה המקראית הקדומה (7,500 לפנה"ס) ועד התקופה ההלניסטית (320 לפנה"ס), בה דעכה חשיבותה של העיר. ממצא אחד חשוב ביותר שנמצא בתל הוא תבליט המתאר את כיבוש העיר לכיש הקדומה על ידי מלך אשור. ממצא חשוב נוסף הוא חרסי לכיש, שהם למעשה התכתבויות קדומות.

חוצים את כביש 3415 בזהירות וממשיכים עם סימון שביל ישראל צפונה במגמת עלייה קלה בדרך כורכר במקביל לנחל. בדרך עוברים ליד שלוש חורבות מימיננו: הראשונה היא חירבת כפר לכיש, אחריה חירבת שקופה ולבסוף חירבת בירם.

​חירבת כפר לכיש היא שרידיו של כפר ערבי מהתקופה הצלבנית, שנקרא קוביבה. המקום נעזב במלחמת העצמאות.

חירבת שקופה כפר עתיק ובו נמצאים מערת קבורה וחלקי מבנים הרוסים.

חירבת בירם חורבה קטנה בה כמה מבנים הרוסים.

לאחר כ-5 קילומטר מחציית הכביש מגיעים לכביש אספלט משובש ועולים בו בעלייה קלה כ-930 מטר, עד שמגיעים למערת השוק הממוטטת משמאלנו.

​מערת שוק היא מערת פעמון שקרסה פנימה אל תוך עצמה.

ממשיכים כ-660 מטר נוספים ומגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל ושביל ללא סימון. פונים ימינה עם סימון שביל ישראל ולאחר כ-780 מטר מגיעים לפיצול שבילים נוסף: סימון שביל ישראל ושביל ללא סימון. פונים ימינה עם סימון שביל ישראל לעבר התל הקטן, מטפסים בו כ-230 מטר עד לראש התל ומגיעים אל מבנה נטוש – הוילה של נאצר.

​הווילה של נאצר נבנתה בשנות הארבעים על ידי שייח' עבדללה אל עזי, ראש חמולה בעלת ממון רב שהגיע מאזור חברון. בזמן המלחמות באזור הגיעו המצרים וסילקו את יושבי הבית ואת מקומם תפסה מפקדת הבריגדה המצרית שבה שירת ג'מאל עבד א-נאצר, שלימים יהפוך לשליט מצרים. בהמשך העניקו המצרים את השליטה בידי הירדנים, ובמלחמת עצמאות נכבשה הווילה על ידי צה"ל ללא התנגדות. הוילה החלה לשמש כמפקדת קורס המכי"ם של חטיבת גבעתי, אך בשנות השבעים ננטשה, וכיום הכניסה למבנה אסורה מחשש לקריסה.

עוקפים את הוילה משמאל ויורדים כ-300 מטר בירידה קלה, עד שמגיעים לכביש 35. פונים ימינה והולכים לצד הכביש בזהירות רבה 550 מטר, עד שמגיעים לצומת. חוצים את הכביש בפנייה שמאלה בזהירות ומגיעים לקיבוץ בית גוברין, שבו מסתיים היום.

• שימו לב: הכביש מסוכן מאוד ולכן יש לחצות אותו בזהירות רבה.

לא ניתן להכנס מנקודה זו אל הקיבוץ מכיוון שהשער כאן נעול. על מנת להכנס לקיבוץ ממשיכים מהצומת כ-400 מטר במקביל לכביש 35, פונים בצומת שמאלה ומגיעים לשער המרכזי של הקיבוץ. במקום מרכולית מומלץ לנוח יום במקום ולסייר בגן הלאומי בית גוברין.

​קיבוץ בית גוברין הוקם בשנת 1949 בידי גרעיני "יציבים" ו"בני חורין" מרומניה, הונגריה ופולין. הוא שוכן על חורבות הכפר הערבי בית ג'וברין ("בית הגברים" בערבית), ששכן במקום עד מלחמת העצמאות, שבה כבש צה"ל את האזור. בקיבוץ ניתן למצוא מרכולית וכן את המכינה הקדם צבאית "מיתרים לכיש", המשלבת דתיים וחילונים, שמארחת שביליסטים בשמחה.

גן לאומי בית גוברין, או בשמו הפחות מוכר "תל מראשה" (עיר עתיקה מתקופת המקרא), ממוקם דרומית לקיבוץ בית גוברין. הגן נבחר בשנת 2014 לאתר מורשת עולמי על ידי אונסק"ו, בזכות הממצאים הארכיאולוגיים הרבים שבו, בהם כשמונים מערות פעמון, כנסיות עתיקות, מבצרים וכן אמפיתיאטרון עגול ושלם.

• שעות פתיחת הגן הלאומי בשעון קיץ: ראשון-חמישי ושבת: 8:00-17:00 | שישי וערבי חג: 8:00-16:00

• שעות פתיחת הגן הלאומי בשעון חורף: ראשון-חמישי ושבת: 8:00-16:00 | שישי וערבי חג: 8:00-15:00

• מחירי הכניסה: מבוגר: 29 ₪ | ילד: 15 ₪ | סטודנט: 25 ₪ | אזרח ותיק: 15 ₪ | טלפון: 08-6811020