שביל ישראל: ממסילת ציון לקיבוץ צובה

• הטמנות: לא צריך | לינה: קיבוץ צובה

• נ.צ. התחלה:  (201359,634473) / (31.80291,35.01340) מסילת ציון

• נ.צ. סיום: (211261,632422) / (31.78453,35.11798) קיבוץ צובה

מתחילים את היום במסילת ציון.

חוזרים לכביש 38,בהגעה לכביש פונים שמאלה והולכים כ-1 ק"מ בצידו המערבי של הכביש ומגיעים לאחר תחנת הדלק לדרך בורמה בסימון אדום ולתוואי שביל ישראל,בהגעה לתוואי דרך בורמה ושביל ישראל חוצים את כביש 38 בזהירות לכיוון מזרח ולאחר חציית הכביש מגיעים לאנדרטת מח"ל ולחניון עם ספסלים מהאנדרטה ממשיכים בחניון בסימון אדום כ-250 מ' ומגיעים לפיצול שבילים בסימון אדום וירוק בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון הירוק,מהפיצול הולכים על הסימון הירוק בדרך 4*4 במגמת עלייה בינונית כ-1.8 ק"מ ומגיעים לפיצול שבילים בסימון ירוק וכחול בפיצול ממשיכים ישר במגמת עלייה בינונית ולאחר כ-530 מ' מגיעים לתצפית מראש ההר על כביש 1 ולמשלט 21,מהמשלט ממשיכים בדרך בסימון ירוק עדיין בדרך 4*4 ולאחר כ-1.2 ק"מ כשבדרך חולפים על פני ספסל נחמד ותצפית מגיעים לראש כיפה נוספת ולמשלט 16,מהמשלט הנוסף ממשיכים בסימון ירוק ובמגמת ירידה קלה ולאחר כ-1 ק"מ מגיעים לפיצול שבילים בסימון ירוק ואדום בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון האדום בו הולכים רק כ-160 מ' ומגיעים לכביש 3955 ולשלט הסבר על האזור,בהגעה לכביש חוצים אותו בזהירות ולאחר חציית הכביש עולים על הסימון הכחול,בסימון הכחול הולכים כ-390 מ' ומגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול ושחור בפיצול פונים ימינה ועולים על הסימון השחור,לאחר העלייה על הסימון השחור הולכים בו כ-1.1 ק"מ בדרך כורכר נוחה ומגיעים לפיצול שבילים בסימון שחור וכחול בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון הכחול במגמת ירידה קשה שארוכת כ-1.4 ק"מ ומגיעים לחציית נחל כסלון,חוצים את הנחל ומגיעים לפיצול שבילים בסימון כחול אדום וירוק בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון האדום בדרך כורכר נוחה להליכה,מהפנייה שמאלה הולכים כ-120 מ' כשמימין מערת בני ברית וספסלים לפיקניק,ומגיעים לפיצול שבילים בסימון אדום וכחול בפיצול פונים שמאלה וממשיכים ללכת בסימון האדום,תוואי השביל הולך לצד נחל כסלון במגמת עלייה קלה ולאחר כ-7.2 ק"מ מהפנייה שמאלה בסימון האדום מגיעים לפיצול שבילים בסימון אדום וירוק בפיצול ממשיכים בהליכה ישר בסימון האדום ולאחר עוד כ-2.5 ק"מ במקביל לנחל כסלון מגיעים לעין לימור (לימון) אשר נמצא בצד ימין ממש כמה מטרים מעל תוואי השביל,מעין לימור ממשיכים ללכת עוד כ-100 מ' בסימון האדום ומגיעים לפיצול שבילים בסימון אדום ושביל ישראל בלבד בפיצול פונים ימינה ועולים על סימון שביל ישראל בלבד ומתחילים לעלות עלייה בינונית ולאחר כ-1.3 ק"מ כשמשמאל ניתן לראות את הכפר עין ראפה מגיעים לכניסה לקיבוץ צובה ולסיום היום בקיבוץ מים לינה וצרכניה.

למעבר למקטע 20 – מקיבוץ צובה לצור הדסה »

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 28 – מצובה למסילת ציון

יום העובר בעין לימור ומימיו הצלולים ומספר מקומות היסטוריים ממלחמת העצמאות על דרך בורמה משלטים ותצפיות על כביש 1

• דרגת קושי: בינוני | משך המסלול: 10 שעות | אורך המסלול המצטבר: 606.5 ק"מ

• נקודות למילוי מים: אנדרטת מח"ל, תחנת הדלק ליד מסילת ציון, מסילת ציון

• נקודות להספקת אוכל: תחנת הדלק ליד מסילת ציון, מסילת ציון

• הטמנות: אין | לינה: מסילת ציון

• נ.צ. התחלה: (211261,632422) / (31.78453,35.11798) קיבוץ צובה

• נ.צ. סיום: (201359,634473) / (31.80291,35.01340) מסילת ציון

מתחילים את היום בקיבוץ צובה.

חוזרים על כביש הגישה לקיבוץ עד לצומת עם כביש 395, פונים ימינה ומגיעים לתחנת האוטובוס. מתחילים בירידה בסימון שביל ישראל, ולאורך כל הדרך רואים מימיננו את הכפר עין ראפה. לאחר כ-1.3 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון אדום. פונים שמאלה אל הסימון האדום לכיוון מערב, ולאחר הליכה של כ-100 מטר מגיעים לעין לימור משמאל.

​​עין לימור, המוכר גם בשם השגוי שדבק בו "עין לימון", הוא מעיין הנובע מתוך מערה, שנמצאת בקרבת בריכה שאוגרת את המים. יש הטוענים כי אפשר לשתות ממי המעיין היכן שהנביעה פורצת מסלע ההר | למידע נוסף על עין לימור >>

מהמעיין ממשיכים עם הסימון אדום לכיוון מערב במגמת ירידה קלה ומתונה בתוך נחל כסלון, ולאחר כ-2.5 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים: אדום וירוק. ממשיכים ישר עם הסימון האדום בתוך הנחל באותה מגמה, כאשר בדרך עוברים במספר פיצולי שבילים לא מסומנים, שבוכלם ממשיכים ישר עם הסימון האדום. אחר כ-7.2 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים נוסף: אדום וכחול. פונים ימינה אל הסימון כחול ולאחר כמה עשרות מטרים מגיעים למערת בני ברית משמאלנו ולכמה ספסלי ישיבה נוחים לעצירה.

​​מערת בני ברית משמשת כמקום התייחדות לזכר קורבנות השואה ונמצאת ביער הקדושים כינוייה הנוסף הוא גם כמערת הקדושים המקום קדוש ולכן הוא חסום בשער ברזל | למידע נוסף על מערת בני ברית >>

מהמערה ממשיכים עם הסימון הכחול, חוצים את הנחל בפנייה חדה ימינה ומתחילים בעלייה קשה מנחל כסלון. לאחר עלייה של כ-1.4 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים: כחול ושחור. פונים ימינה אל הסימון השחור ומתחילים בעלייה קלה ומתונה בדרך כורכר. לאחר כ-1.1 קילומטרים מגיעים לפיצול שבילים: שחור וכחול, וממשיכים ישר אל הסימון כחול עדיין בעלייה קלה. לאחר כ-400 מטר מגיעים לכביש 3955, חוצים אותו ומגיעים לשלט הסבר של שביל ישראל. מתחברים לסימון האדום, ממשיכים איתו כ-100 מטר ומתחברים לסימון הירוק. מתקדמים במגמת עלייה קלה עד בינונית, ולאחר כ-850 מטר מגיעים למשלט 16 משמאלנו.

​​משלט 16 הוא אחד מכמה משלטים ששלטו על הדרך לירושלים במלחמת העצמאות, ושמתוכם היו הכוחות הערבים פוגעים בשיירות האספקה שהיו מנסות לעלות לירושלים הנצורה כדי להביא אליה אספקה. במבצע מכבי, שנמשך בין 8-18 במאי 1948, הצליחו אנשי חטיבת הראל לכבוש את משלט 16 וכמה משלטים נוספים באזור.

לאחר כ-250 מטר נוספים מגיעים לתצפית רמה ובה ספסל.

מהתצפית ממשיכים עם הסימון הירוק והולכים כ-1.3 קילומטר, עד שמגיעים למשלט 21.

משלט 21 היה גם הוא נקודת שליטה על הדרך לירושלים. המשלט נכבש על ידי חטיבת הראל כחלק ממבצע מכבי שנערך במאי 1948, וכיבוש המשלט היה קשה ועקוב מדם והוא נמצא על רכס השיירות.

מהמשלט מתחילים בירידה קלה עד בינונית. בדרך עוברים בפיצול שבילים עם סימון כחול שפונה שמאלה, אך ממשיכים עם הסימון הירוק. לאחר ירידה של כ-2.2 קילומטר מגיעים לפארק מימיננו ולדרך בורמה המסומנת בסימון אדום.

דרך בורמה היא דרך שכל תפקידה היה לפרוץ את הדרך לירושלים בזמן המצור במלחמת העצמאות וכך היה בעזרת סיורים שערכו באזור גילו במפתיע שהדרך עוברת בלא מפריע את שער הגיא והחלו להכשיר אותה למעבר של רכבי 4*4 ומשאיות שמה של הדרך על שם דרך ההיסטורית שפרצו האמריקאים והבריטים במלחמת העולם השנייה במטרה לסייע לכוחות הסינים כנגד הכוחות היפנים קו בורמה-סין. כמו כן היא גם נקראה בעבר כביש 7 על שם חטיבה 7 שהייתה אמונה על האזור לחימה בו הדרך עברה.

פונים ימינה בדרך בורמה וממשיכים כ-300 מטר בסימון האדום, עד שמגיעים לכביש 38 ולאנדרטת מח"ל, שלידה ברז מים.

אנדרטת מח"ל והחניון שלידה הוקמו לזכרם ולהוקרתם של אנשי מח"ל שנהרגו על תרומתם להקמת מדינת ישראל. מתנדבי חוץ לארץ (מח"ל) הם מתנדבים מכל מרחבי העולם, יהודים ברובם, שהגיעו ארצה במלחמת העצמאות על מנת לסייע במאמץ המלחמתי כנגד צבאות ערב.

מהאנדרטה ממשיכים לישוב מסילת ציון: חוצים את הכביש בזהירות ופונים שמאלה לכיוון תחנת הדלק. הולכים כ-800 מטר לצד הכביש ומגיעים לישוב מימיננו, שם מסתיים היום.

מסילת ציון הוא מושב שהוקם תחילה בשנת 1950 כמושב חקלאי שיתופי על ידי גרעין של עולים מתימן, אך לאחר כארבע שנים ננטש היישוב, ובמקום התיישבו עולים מקוצ'ין שבהודו. המתיישבים החדשים הפריחו את השממה במלוא מובן המילים: כיום הישוב מונה כאלף תושבים וממושב חקלאי שיתופי הפך למושב קהילתי, שחקלאות היא כבר אינה עיסוקו המרכזי.