שביל ישראל: מכפר סירקין לגמזו

מפת גובה
קובץ KML לניווט סלולרי

שביל ישראל מצפון לדרום: מקטע 17 – מכפר סירקין לגמזו

יום המשלב בין עתיד לעבר בין שטחים פראיים במרכז המדינה לבין ישובים חדשים ובנייה חדשנית ומתפתחת לאורך כביש 6

• דרגת קושי: קל-בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 388.5 ק"מ

• נקודות למילוי מים: יער בן שמן (לא תמיד), בית נחמיה (סטייה קלה מהשביל), פארק תעשייה חבל מודיעים, יער קולה, אלעד, גמזו

• נקודות להצטיידות באוכל: בית נחמיה (סטייה קלה מהשביל), אלעד, גמזו

• הטמנות: לא צריך | לינה: גמזו

• נ.צ. התחלה: 193252,664866) / (32.07684,34.92697) כפר סירקין

• נ.צ. סיום: (194846,648482) / (31.92913,34.94427) גמזו

מתחילים את היום בכפר סירקין.

הולכים לצידו הצפון מזרחי של הכפר בנקודה בה נכנסו לכפר אתמול מיד לאחר היציאה מהכפר מגיעים לפיצול שבילים מימין בסימון כחול ושביל לא מסומן בפיצול פונים ימינה ומיד לאחר כ-120 מ' פונים ימינה פעם נוספת ומגיעים לתוואי שביל ישראל בנקודה בה עזבנו את השביל אתמול,ממשיכים ללכת בסימון שביל ישראל בלבד לכיוון דרום בצמוד לכביש 6 משמאל ולכפר סירקין מימין ולאחר כ-1.3 ק"מ מההתחברות לתוואי שביל ישראל מגיעים למעבר מתחת לכביש 471 במחלף נחשונים,לאחר מעבר הכביש ממשיכים כ-600 מ' בשביל רחב לצד שדות ומגיעים למעבר מתחת למסילת רכבת וחציית נחל מזור לאחר חציית המסילה והנחל ממשיכים בסימון שביל ישראל בלבד בהליכה לצד שדות ולאחר כ-800 מ' מגיעים לגשר להולכי רגל העובר מעל כביש 6 עולים על הגשר וחוצים את כביש 6 וממשיכים בהליכה בסימון שביל ישראל ולאחר כ-1 ק"מ מגיעים לחציית כביש 444 בצומת בכביש,את הכביש חוצים בעזרת הרמזורים בצומת ומיד לאחר הצומת פונים ימינה והולכים לצד הכביש שנמצא מימין כאשר העיר אלעד נמצאת משמאל ולאחר כ-720 מ' מהצומת מגיעים למאוזוליאום מזור שנמצא משמאל,מהמאוזוליאום ממשיכים כ-260 מ' ומגיעים לכביש אספלט בהגעה לכביש פונים שמאלה והולכים כ-90 מ' על הכביש ומגיעים לפיצול שבילים בפיצול פונים שמאלה יורדים מהכביש ומתחילים להיכנס לתוך יער קולה,מהירידה מהכביש הולכים כ-2.1 ק"מ במגמת עלייה קלה עד בינונית בתוך יער קולה ומגיעים לפיצול שבילים בסימון שביל ישראל בלבד וסימון אדום,לאנדרטת אלכסנדרוני משמאל ומימין ברז מים לשתיה שהציבה חברת מקורות למטיילים,לאחר פיצול השבילים ממשיכים בהליכה ישר ועולים על הסימון האדום אחרי כ-320 מ' מפיצול השבילים מגיעים לכביש 465,בהגעה לכביש יורדים מהסימון האדום וממשיכים בסימון שביל ישראל בלבד וחוצים את הכביש ומיד לאחר החצייה פונים ימינה לכיוון מערב והולכים לצד הכביש כ-240 מ' ומגיעים לפיצול שבילים בו תוואי שביל ישראל יורד מתוואי הכביש בפנייה שמאלה לאחר הירידה מהכביש ממשיכים ללכת ביער קולה במגמת ירידה קלה בסימון שביל ישראל ולאחר כ-1.9 ק"מ יוצאים ממרחבי היער ומגיעים למעבר מתחת לכביש 6,חוצים את כביש 6 וממשיכים בהליכה בסימון שביל ישראל בלבד ולאחר כ-1.2 ק"מ מגיעים לפארק תעשייה חבל מודיעים ולכיכר בכביש הפארק,בכיכר פונים שמאלה והולכים לצד כביש הפארק בין המפעלים כ-1.1 ק"מ כשבדרך חולפים על פני עוד שתי כיכרות ובובת תינוק במבה אוסם בצורה מוגדלת מימין ומגיעים לירידה מכביש הפארק אל שביל אפר בפנייה שמאלה לאחר הירידה מכביש הפארק הולכים על שביל האפר כ-490 מ' במגמת עליה קלה ומגיעים לפיצול שבילים סימון שביל ישראל בלבד ושביל לא מסומן בפיצול פונים ימינה וממשיכים ללכת בסימון שביל ישראל ביער ברקת,אחרי הפיצול הולכים כ-1.6 ק"מ בסמוך לקו מתח גבוה כשמימין רואים את היישוב שוהם ויורדים ירידה קלה עד בינונית ומגיעים לנחל בית עריף מהנחל ממשיכים כ-770 מ' תחילה במגמת עלייה קלה שנהפכת לאחר כמה מאות מטרים לירידה קלה ומגיעים לחורבת נבלט משמאל ולנחל נבלט,מהחורבה יורדים אל הנחל ועוברים מתחת לכביש 6,לאחר כ-110 מ' מחציית כביש 6 פונים ימינה בסימון שביל ישראל בלבד ועולים עלייה קלה עד בינונית ולאחר כ-440 מ' מהפנייה ימינה מגיעים לראש ההר,מראש ההר ממשיכים לכיוון דרום ולאחר כ-1.7 ק"מ במגמת הליכה של עליות וירידות כשכביש 6 נמצא מימין מגיעים לנחל נטוף מהנחל מתחילים בעליה לכיוון תל חדיד כשלאחר כ-440 מ' מהנחל בסימון שביל ישראל בלבד במגמת עלייה קלה עד בינונית מגיעים לפיצול שבילים בסימון שביל ישראל בלבד וסימון כחול בפיצול פונים ימינה ועולים על הסימון הכחול והולכים בו כ-150 מ' ומגיעים לפיצול שבילים כחול וירוק בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון הירוק בו הולכים במגמת עלייה קלה עד בינונית כ-140 מ' ומגיעים לפיצול שבילים בסימון ירוק ושביל ישראל בפיצול פונים ימינה ועולים על סימון שביל ישראל בלבד בו הולכים כ-120 מ' נוספים ומגיעים לפיצול נוסף עם הסימון הירוק בפיצול עולים על הסימון הירוק ולאחר כ-130 מ' נוספים מגיעים לראש תל חדיד ולתצפית יפה על כל מישור החוף ומרכז הארץ.מהתצפית מראש תל חדיד מתחברים לסימון השחור והולכים בו על כביש אספלט במגמת ירידה קלה כ-300 מ' ומגיעים לפיצול שבילים שחור וכחול בפיצול פונים ימינה ועולים על הסימון הכחול,מהפיצול הולכים כ-1.8 ק"מ בתוך יער בן שמן במגמת עלייה קלה עד בינונית ומגיעים לפיצול שבילים כחול ושחור ולכביש אספלט,בפיצול פונים שמאלה ועולים על כביש האספלט בסימון הכחול ולאחר כ-380 מ' כשבדרך עוברים במנערה מתחת לכביש 443 מגיעים לצומת בכביש ולפיצול שבילים כחול וירוק בפיצול פונים ימינה ועולים על הסימון הירוק,לאחר הפנייה ימינה מהצומת הולכים על הסימון הירוק על כביש אספלט כ-660 מ' במגמת ירידה קלה כשבדרך עוברים בפארק ובמצפה מודיעים ומגיעים לפיצול שבילים בו יורדים מהסימון הירוק ועולים על סימון שביל ישראל בלבד בפנייה שמאלה וירידה מכביש האספלט,מהעלייה על סימון שביל ישראל הולכים כ-260 מ' בתוך יער בן שמן ומגיעים לפיצול שבילים בסימון שביל ישראל וסימון כחול בפיצול פונים שמאלה ומיד אחר כך ימינה וממשיכים בסימון שביל ישראל וכך מהפיצול עם הכחול הולכים כ-760 מ' ומגיעים לפיצול שבילים בסימון שביל ישראל וסימון שחור בנחל גמזו בפיצול פונים שמאלה ולאחר כמה עשרות מטרים ימינה וממשיכים בסימון שביל ישראל בלבד ביער בן שמן ולאחר כ-500 מ' נוספים במגמת עלייה מגיעים לפיצול שבילים נוסף בסימון שביל ישראל בלבד וסימון ירוק בפיצול פונים שמאלה ועולים על הסימון הירוק אך רק לכ-120 מ' שבסופם חוזרים לסימון שביל ישראל בלבד בפנייה ימינה,לאחר ההתחברות לסימון שביל ישראל בלבד ממשיכים כ-700 מ' נוספים ויוצאים מיער בן שמן ומגיעים לפיצול שבילים בסימון שביל ישראל וסימון ירוק בפיצול פונים ימינה וממשיכים בסימון שביל ישראל בלבד ומהפיצול ממשיכים כ-470 מ' ומגיעים לפיצול שבילים ולסימון אדום ממשיכים ישר בסימון האדום ולאחר כ-240 מ' כשמימין המושב גמזו מגיעים לשביל היורד מתוואי שביל ישראל ולוקח אל המושב ולסיום היום במקום מים לינה ומרכולית.

למעבר למקטע 18 – מגמזו למסילת ציון »

שביל ישראל מדרום לצפון: מקטע 30 – מגמזו לכפר סירקין

יום המשלב בין יער ושטחים פראיים לבין בניית כבישים וישובים חדשים בצעידה במרכז המדינה

• דרגת קושי: קל עד בינוני | משך הטיול: 12 שעות | אורך המסלול המצטבר: 656 קילומטר

• נקודות למילוי מים: יער בן שמן (לא תמיד), בית נחמיה (סטייה קלה מהשביל), פארק תעשייה חבל מודיעים, יער קולה, אלעד, כפר סירקין

• נקודות לאספקת אוכל: בית נחמיה סטייה קלה, אלעד, כפר סירקין

• הטמנות: אין | לינה: כפר סירקין

• נ.צ. התחלה: (194846,648482) / (31.92913,34.94427) גמזו

• נ.צ. סיום: (193252,664866) / (32.07684,34.92697) כפר סירקין

מתחילים את היום בישוב גמזו.

מתחברים לשביל בסימון האדום בנקודה שממנה ירדנו ממנו אתמול אל הישוב, וממשיכים בו לכיוון יער בן שמן. לאחר הליכה של כ-250 מטר מתחברים לסימון שביל ישראל וממשיכים בהליכה, שבמהלכה נכנסים אל תוך יער בן שמן.

יער בן שמן הוא אחד מהיערות הגדולים בארץ והוא מגיע לכדי 21 אלף דונם. היער מיוחד גם במספר האטרקציות השונות שהוא מציע, כאשר המרכזית שבהן היא שלל מסלולי סינגלים לאופניים שעוברים המכסים את כל שטח היער כמו כן ישנו גם את מצפה מודיעין ושלל שבילים לטיול רגלי ורכוב. בתקופת המקרא היווה אזור היער בית חרושת לייצור שמן, כמסופר בספר ישעיהו, ומכאן שמו של היער.

מתקדמים ביער דרך פיצולי שבילים עם הסימון האדום, עם הסימון הירוק ושוב עם הסימון האדום, ובכולם ממשיכים עם סימון שביל ישראל. לאחר כ-1.2 קילומטר מגיעים שוב לפיצול שבילים: סימון שביל ישראל וסימון ירוק. ממשיכים עם הסימון הירוק בתוך יער בן שמן כ-120 מטר, עד שמגיעים לפיצול שבילים נוסף: סימון ירוק וסימון שביל ישראל. פונים ימינה אל סימון שביל ישראל במגמת ירידה, ולאחר כ-500 מטר מגיעים לפיצול שבילים שלישי: סימון שביל ישראל, סימון שחור וסימון אדום. ממשיכים עם סימון שביל ישראל, ועוברים בכמה פיצולי שבילים נוספים.

• שימו לב: בקטע זה חשוב לשמור על הריכוז ולהישאר בסימון שביל ישראל.

לאחר כ-1.1 קילומטר מגיעים לכביש ופונים ימינה אל הסימון הירוק בעליה קלה. לאחר כ-650 מטר מגיעים למצפה מודיעים, שבו כמה ספסלים נוחים לעצירה וקיוסק נייד שלרוב נמצא במקום.

מצפה מודיעים (מודיעין) הוא מגדל תצפית החולש על כל אזור יער בן שמן. בקרבת המגדל ניתן למצוא גם אמפיתאטרון גדול, מתקני משחק לילדים וחניון עם ספסלים וחניה. נכון להיום סגור למטיילים.

מהמצפה פונים שמאלה אל הסימון הכחול בכביש, יורדים אל מתחת לכביש 443 ועוברים מתחתיו. לאחר כ-120 מטר מגיעים לפיצול שבילים: כחול ושחור. פונים ימינה עם הסימון הכחול, ממשיכים בהליכה נוחה בתוך היער, ולאחר כ-1.8 קילומטר מגיעים לפיצול שבילים נוסף: כחול ושחור. פונים שמאלה אל הסימון השחור, מתחילים לעלות על כביש לכיוון תל חדיד, ולאחר כ-250 מטר מגיעים לתצפית יפה בתל.

תל חדיד, שמוזכר במקרא עוד בתקופת יהושע בן נון, שימש מתקופת הברזל כיישוב מבוצר בעל חומה, שלו חשיבות אסטרטגית אזורית בזכות מיקומו ושליטתו בתצפית. במקום נמצאו ממצאים ארכיאולוגים רבים ממספר תקופות קדומות, בהם ריצפת פסיפס, שטרי מכר של הקרקעות ועוד. מהתצפית בתל ניתן לראות בצורה יפה את אזור מישור החוף והרי השומרון | למידע נוסף על תל חדיד >>

מהתצפית יורדים בסימון שביל ישראל וסימון ירוק כ-380 מטר, עד שמגיעים לפיצול שבילים: סימון שביל וסימון ירוק, וסימון כחול. פונים ימינה אל הסימון הכחול, ולאחר כ-150 מטר פונים שמאלה אל סימון שביל ישראל ונפרדים מהסימון הכחול. מתקדמים במגמת ירידה קלה ולאחר כ-570 מטר מגיעים למעבר נחל ולכביש 6. ממשיכים בצמוד לכביש 6 ממזרח בעליות וירידות, עד שלאחר כ-2.2 קילומטר מגיעים לנחל נבלט ולמעבר מתחת לכביש. עוברים במעבר וממשיכים מערבה ממערב לכביש. בדרך עולים ויורדים במספר כיפות ועוברים את יער ברקת ואת הישוב שוהם משמאלנו.

יער ברקת, שנקרא גם "פארק שוהם", הוקם בשנת 1987 על ידי קק"ל כחלק מתכנית גדולה לשימור ופיתוח יערות. גודלו של היער כשני קילומטרים מרובעים, ובסביבתו ניתן למצוא שבילי אופניים, מסלולי טיול לרכבי 4x4, ספסלים לפיקניקים וכן ממצאים ארכיאולוגים שונים. בנוסף, בתחומי היער ישנה תצפית אזורית מגבעת "הספלולים והמדוכות", עם אתר הנצחה לזכרו של סמל גיא סודאי, שנהרג בלבנון בשנת 1994.

שוהם הוקם כיישוב בשנת 1993 והיום מוגדר כמועצה מקומית בת כעשרים אלף תושבים, מהם שני שליש חילוניים ושליש דתיים.

לאחר כ-3.1 קילומטרים מהמעבר מתחת לכביש 6 מגיעים לפארק התעשייה חבל מודיעים. מתחברים לכביש והולכים לצידו בתוך הפארק כשמשמאלנו פסל גדול של התינוק של במבה.

פארק תעשייה חבל מודיעים נחשב לפארק תעשייה מרכזי בזכות מיקומו האסטרטגי במרכז הארץ. בפארק קיימים כמה מפעלי לוגיסטיקה ותעשייה של חברות הגדולות, בהן טבע, אסם ואחרות. בפארק ניתן למצוא גם חנות מפעל של גלידות נסטלה במחירים שלא תמצאו באף מקום אחר בארץ - מומלץ!

• שעות פתיחת החנות: שני-חמישי: 17:30-13:30 | שישי: 12:00-09:30 | ראשון:  סגור.

ממשיכים בתוך הפארק, עוברים בכמה כיכרות, ולאחר כ-1.1 קילומטר מגיעים לכיכר שבה פונים ימינה וממשיכים לעבר היציאה מהפארק. לאחר הליכה של כ-1.2 קילומטר מגיעים למעבר נוסף מתחת לכביש 6 בתוך מערה. ביציאה מהמעבר פונים שמאלה ולאחר כ-200 מטר נכנסים אל תוך יער וממשיכים במגמת עלייה, ירידה ושוב עלייה. לאחר כ-1.8 קילומטר מגיעים לכביש 465, פונים ימינה והולכים לצידו כ-240 מטר, עד שחוצים אותו בפנייה שמאלה ומתחברים לסימון אדום. ממשיכים כ-340 מטר נוספים ומגיעים לאנדרטת אלכסנדרוני מימיננו, כשמשמאלנו ברז של מי שתייה שהוצב על ידי חברת מקורות למען המטיילים.

אנדרטת אלכסנדרוני נקראת גם אנדרטת כ"ח, והיא הוקמה לזכר 28 חללי חטיבת אלכסנדרוני מגדוד 32. החיילים נהרגו במלחמת העצמאות במהלך במבצע "דני", כאשר כבשו את כפר קולה ששימש כמוצב ירדני.

מהברז ממשיכים עם סימון שביל ישראל במגמת ירידה קלה, כשבחלק מהדרך הולכים בתוך נחל מזור ועוברים מימיננו את הישוב אלעד.

אלעד נוסדה בשנת 1998 והיא נחשבת לעיר ולמועצה אזורית משנת 2007. כיום מתגוררים בעיר כ-43 אלף תושבים, והיא אחת מהערים בעלות קצב גידול האוכלוסייה הגדול בארץ. תושבי העיר הם חרדים ודתיים לאומים, וספרדים ואשכנזים כאחד, והעיר תוכננה ונבנתה כך שתתאים לאורח החיים הדתי - הדירות בה גדולות יחסית לארץ, ומבני ציבור רבים וקרובים למקום המגורים, על מנת שאפשר יהיה להמנע מנסיעה בתחבורה.

לאחר כ-2.5 קילומטר מגיעים למאוזולאום מזור מימיננו, כשמשמאלנו כביש 444 וכביש 6.

מאוזולאום מזור הוא אתר קבורה מרשים מתקופת הרומאים בארץ (המאה השלישית לספירה). המבנה הייחודי הוא היחידי בארץ שהשתמר בצורה כל כך טובה, ולכן גם הוכרז כגן לאומי.

מהמאוזוליאום ממשיכים עם סימון שביל ישראל לצד כביש 444 ממזרח. לאחר כ-720 מטר מגיעים לצומת חוצים את כביש 444 בפנייה שמאלה וממשיכים לכיוון כביש 6. לאחר כ-1.1 קילומטר מגיעים לגשר שעובר מעל לכביש 6, חוצים אותו וממשיכים צפונה במקביל למסילת רכבת. במהלך ההליכה עוברים מתחת למסילה ולאחר מכן מתחת לכביש 471, ולאחר כ-2.5 קילומטר מגיעים לכפר סירקין, שם מסתיים היום.

כפר סירקין נוסד בשנת 1936 ונקרא על שם נחמן סירקין, מראשי תנועת העבודה הציונית. באותן השנים שימש המושב את ארגון ההגנה לפעילויות רבות. כיום מתגוררים במושב כ-1,300 תושבים, והוא מתפרש על פני כאלפיים דונם, כולל שטחיו החקלאים, מהם מתפרנסות כמה ממשפחות המושב.